Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PSZ-MPOOIN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia H1A_W04 S1A_W09 H1A_U02 H1A_U04 H1A_U03 S1A_U01 S1A_U02 S1A_W05 S1A_U10 S1A_K05 S1A_K04 S1A_K06, H1A_K04 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: zaawansowany Student zna podstawowe pojęcia, założenia i terminologię pracy opiekuńczo-wychowawczej. Potrafi omówić specyfikę funkcjonowania oraz rodzaje placówek opieki częściowej i całkowitej dla dzieci, młodzieży i osób starszych Zna formy i metody pracy opiekuńczo-wychowawczej, potrafi zaplanować pracę opiekuńczo-wychowawczą m.in. w domu dziecka, w świetlicy szkolnej, internacie, oratorium. Zna metody pozyskiwania informacji o podopiecznym, koncepcje partnerstwa wychowawcy z uczniem, rodzicami i lokalną społecznością, prawa dziecka, znaczenie komunikacji interpersonalnej w pracy opiekuńczo-wychowawczej). Wymagania wstępne: Teoretyczne podstawy wychowania |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej. Formy i metody pracy opiekuńczo-wychowawczej. Rodzaje placówek opieki częściowej i całkowitej dla dzieci, młodzieży i osób starszych, specyfika funkcjonowania domów dziecka, świetlic szkolnych, internatów, oratoriów. Metody poznawania wychowanków i pozyskiwania informacji o nich. Komunikacja interpersonalna w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Prawa dziecka – Konwencja o Prawach Dziecka. Partnerstwo podmiotów procesu opiekuńczo-wychowawczego: wychowawcy z uczniem, rodzicami i lokalną społecznością. Metody oceny: przygotowanie prezentacji i jej zreferowanie |
Literatura: |
Biedroń, M., Prokosz, M., Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Toruń 2001; Brągiel J., Badora S., Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, 2005. Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Pankowska D., Polubić szkołę. Ćwiczenia grupowe do pracy wychowawczej, WSiP, Warszawa, 1995. Gajewska G., Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy. Scenariusze zajęć wychowawczych, PEKW Gaja, Zielona Góra 2005. Górecka, H. Tożsamość oraz dylematy pedagogiki opiekuńczej, Toruń 2001; Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2003. Kępski Cz. (red.), Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole i innych instytucjach oświatowych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2005. Kolankiewicz, M. (red.), Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i instytucjonalne formy opieki, Warszawa 1998; Łobocki M., ABC wychowania, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2003. Łobocki M., Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej, Lublin 1991; Vopel K., Poradnik dla prowadzących grupy: teoria i praktyka zabaw interakcyjnych, Jedność, Kielce 2003. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student wymienia i charakteryzuje podstawowe pojęcia, założenia i terminologię pracy opiekuńczo-wychowawczej. Omawia specyfikę funkcjonowania oraz rodzaje placówek opieki częściowej i całkowitej dla dzieci, młodzieży i osób starszych. Charakteryzuje formy i metody pracy opiekuńczo-wychowawczej. Umiejętności: Potrafi zaprojektować pracę opiekuńczo-wychowawczą w wybranych placówkach, m.in. w domu dziecka, w świetlicy szkolnej, internacie, oratorium, uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości podopiecznych w oparciu o metodykę pracy opiekuńczo-wychowawczej. Potrafi pozyskać informacje o podopiecznym. Określa cele i sposoby współpracy wychowawcy ze środowiskiem rodzinnym dziecka. Potrafi przygotować projekt dotyczący monografii wybranej placówki opiekuńczo-wychowawczej z uwzględnieniem metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej realizowanej w placówce. Kompetencje społeczne: Rozumie specyfikę pracy opiekuńczo-wychowawczej. Jest przygotowany do stosowania zasady indywidualizacji w praktyce wychowawczej. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu metodyki wychowawczej. ECTS ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: Udział w ćwiczeniach 15 Przygotowanie się do zajęć, czytanie lektur 30 Przygotowanie projektu i prezentacja wyników pracy 25 Konsultacje 5 Suma godzin: 75 [75/30(25)=3] liczba ECTS: 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: Ek 1. Student posiada szeroką wiedzę na temat metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej i resocjalizacyjnej; - na ocenę 2 (ndst.) Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat zadań metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej i resocjalizacyjnej, nie potrafi wskazać podstawowych metod i zasad postępowania opiekuńczo - wychowawczego; - na ocenę 3 (dst.) Student posiada podstawową wiedzę na temat zadań metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej i resocjalizacyjnej, potrafi wskazać podstawowe metody i zasady postępowania opiekuńczo - wychowawczego; - na ocenę 4 (db.) Student posiada pogłębioną wiedzę na temat zadań metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej i resocjalizacyjnej, potrafi wskazać metody i zasady postępowania opiekuńczo – wychowawczego w oparciu o literaturę przedmiotu; - na ocenę 5 (bdb.) Student posiada pogłębioną wiedzę na temat zadań metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej i resocjalizacyjnej, poprawnie i konstruktywnie prowadzi dyskusję z zakresu metodyki, potrafi wskazać metody i zasady postępowania opiekuńczo – wychowawczego w oparciu o literaturę przedmiotu, jak również prezentuje wiedzę poszerzoną o przykłady zdobyte podczas praktyk; Ek 2. Student zna podstawy prawa rodzinnego i opiekuńczego a także prawa karnego; - na ocenę 2 (ndst.) Student nie zna podstaw prawa rodzinnego i opiekuńczego a także prawa karnego; - na ocenę 3 (dst.) Student zna podstawy prawa rodzinnego i opiekuńczego, a także prawa karnego; - na ocenę 4 (db.) Student zna podstawy prawa rodzinnego i opiekuńczego, a także prawa karnego, proponuje efektywne metody w działaniach profilaktycznych, interwencyjnych i kompensacyjnych; - na ocenę 5 (bdb.) Student samodzielnie przedstawia zasady rzetelnej diagnozy i na jej podstawie potrafi prawidłowo ocenić sytuację dziecka, zna podstawy prawa rodzinnego i opiekuńczego, a także prawa karnego, proponuje efektywne metody w działaniach profilaktycznych, interwencyjnych i kompensacyjnych; Umiejętności: Ek 3. Student posiada praktyczne umiejętności prowadzenia zajęć o charakterze profilaktycznym ze szczególnym uwzględnieniem problemów występujących w środowisku szkolnym (agresja, przemoc, uzależnienia); - na ocenę 2 (ndst.) Student nie posiada podstawowych praktycznych umiejętności prowadzenia zajęć o charakterze profilaktycznym ze szczególnym uwzględnieniem problemów występujących w środowisku szkolnym (agresja, przemoc, uzależnienia); - na ocenę 3 (dst.) Student posiada podstawowe praktyczne umiejętności prowadzenia zajęć o charakterze profilaktycznym ze szczególnym uwzględnieniem problemów występujących w środowisku szkolnym (agresja, przemoc, uzależnienia); - na ocenę 4 (db.) Student posiada praktyczne umiejętności prowadzenia zajęć o charakterze profilaktycznym ze szczególnym uwzględnieniem problemów występujących w środowisku szkolnym (agresja, przemoc, uzależnienia), potrafi posłużyć się złożonymi metodami, technikami i narzędziami w pracy opiekuńczo - wychowawczej; - na ocenę 5 (bdb.) Student posiada praktyczne umiejętności prowadzenia zajęć o charakterze profilaktycznym ze szczególnym uwzględnieniem problemów występujących w środowisku szkolnym (agresja, przemoc, uzależnienia), potrafi posłużyć się złożonymi metodami, technikami i narzędziami w pracy opiekuńczo – wychowawczej, samodzielnie przedstawia proces stymulacji potencjału rozwojowego wychowanka; Ek 4. Student posiada umiejętności nawiązywania współpracy ze środowiskiem rodzinnym dzieci, młodzieży i dorosłych oraz specjalistami; - na ocenę 2 (ndst.) Student nie posiada w stopniu podstawowym umiejętności nawiązywania współpracy ze środowiskiem rodzinnym dzieci, młodzieży i dorosłych oraz specjalistami; - na ocenę 3 (dst.) Student posiada w stopniu podstawowym umiejętności nawiązywania współpracy ze środowiskiem rodzinnym dzieci, młodzieży i dorosłych oraz specjalistami; - na ocenę 4 (db.) Student posiada umiejętności nawiązywania współpracy ze środowiskiem rodzinnym dzieci, młodzieży i dorosłych oraz specjalistami, kreatywnie planuje, organizuje i przeprowadza zajęcia z dziećmi i młodzieżą w placówkach opiekuńczo – wychowawczych; - na ocenę 5 (bdb.) Student posiada umiejętności nawiązywania współpracy ze środowiskiem rodzinnym dzieci, młodzieży i dorosłych oraz specjalistami, kreatywnie planuje, organizuje i przeprowadza zajęcia z dziećmi i młodzieżą w placówkach opiekuńczo – wychowawczych, jasno określa cele takich zajęć, prezentuje wyniki pracy i przedstawia szczegółowe wnioski; Kompetencje: Ek 5. Student jest przygotowany do stosowania zasady indywidualizacji w praktyce wychowawczej, jest otwarty na nowatorskie rozwiązania na gruncie metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej; - na ocenę 2 (ndst.) Student nie jest przygotowany w stopniu podstawowym do stosowania zasady indywidualizacji w praktyce wychowawczej, nie jest otwarty na nowatorskie rozwiązania na gruncie metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej; - na ocenę 3 (dst.) Student jest przygotowany w stopniu podstawowym do stosowania zasady indywidualizacji w praktyce wychowawczej, jest także otwarty na nowatorskie rozwiązania na gruncie metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej; - na ocenę 4 (db.) Student jest dobrze przygotowany do stosowania zasady indywidualizacji w praktyce wychowawczej, jest otwarty na nowatorskie rozwiązania na gruncie metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej, jest aktywny oraz gotowy do współpracy w realizacji założonych celów; - na ocenę 5 (bdb.) Student jest dobrze przygotowany do stosowania zasady indywidualizacji w praktyce wychowawczej, jest otwarty na nowatorskie rozwiązania na gruncie metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej, jest aktywny i kreatywny oraz gotowy do współpracy w realizacji założonych celów, buduje życzliwą atmosferę w pracy grupowej, proponuje ciekawe pomysły; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.