Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka kształcenia zintegrowanego dzieci z dysfunkcją wzroku I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PSZ-MZDWZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka kształcenia zintegrowanego dzieci z dysfunkcją wzroku I
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PSI_W02

PSI_TS2_W02

PSI_TS2_W06

PSI_TS2_W10

PSI_W19

PSI_TS2_W03

PSI_TS2_W05

PSI_TS2_W06

PSI_TS2_W02

PSI_TS2_W03

PSI_TS2_W05

PSI_TS2_W02

PSI_TS2_W03

PSI_TS2_W05

PSI_TS2_W03

PSI_TS2_W05

PSI_TS2_W05

PSI_TS2_W05

PSI_TS2_W03

PSI_TS2_W04

PSI_TS2_W06

PSI_TS2_W07

PSI_TS2_W08

PSI_TS2_U01

PSI_TS2_U03

PSI_TS2_U05

PSI_TS2_U01

PSI_TS2_U03

PSI_TS2_U05

PSI_TS2_U01

PSI_TS2_U02

PSI_TS2_U05

PSI_TS2_U9

PSI_TS2_U01

PSI_TS2_U02

PSI_TS2_U03

PSI_TS2_U05

PSI_TS2_U06

PSI_TS2_U8

PSI_TS2_U01

PSI_TS2_U02

PSI_TS2_U05

PSI_TS2_U8

PSI_TS2_U13

PSI_TS2_K04

PSI_TS2_K06

PSI_TS2_K01

PSI_TS2_K02

PSI_TS2_K03


Efekty kształcenia i opis ECTS:

WIEDZA

W wyniku przeprowadzonych zajęć student:

W_01 Prezentuje definicje medyczne, pedagogiczne i funkcjonalne niewidzenia i słabowzroczności oraz omawia konsekwencje dysfunkcji wzroku oraz ich wpływ na funkcjonowanie ucznia w klasach I-III w oparciu o założenia zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i specyfikę placówek edukacyjnych (specjalnych, integracyjnych, ogólnodostępnych).

W_02 Omawia cele rewalidacyjne w nauczaniu zintegrowanym uczniów z dysfunkcją wzroku wynikające z następstw funkcjonalnych niepełnosprawności wzrokowej oraz zasady pracy wychowawczo-dydaktycznej w klasie szkoły ogólnodostępnej, integracyjnej i specjalnej.

W_03 Charakteryzuje najczęstsze problemy uczniów słabowidzących podczas nauki czytania oraz omawia zasady adaptacji materiału czytelniczego do ich potrzeb.

W_04 Charakteryzuje najczęstsze problemy uczniów słabowidzących podczas nauki pisania oraz omawia metodyczny tok wprowadzenia nowej litery (czarnodrukowej).

W_05 Omawia warunki efektywnej edukacji tyflograficznej uczniów słabowidzących oraz zasady tworzenia dydaktycznych materiałów tyflograficznych.

W_06 Omawia zasady organizowania zajęć ruchowych dla uczniów z dysfunkcją wzroku.

W_08 Określa i charakteryzuje uwarunkowania integracji społecznej uczniów z dysfunkcją wzroku oraz strategie wspomagające integrację społeczną.

UMIEJĘTNOŚCI

W wyniku przeprowadzonych zajęć student:

U_01 Potrafi dokonać oceny materiału czytelniczego oraz jego adaptacji do potrzeb uczniów z dysfunkcją wzroku w klasach I-III.

U_02 Potrafi dokonać oceny i modyfikacji przestrzeni klasy szkolnej do potrzeb uczniów z dysfunkcją wzroku w klasach I-III.

U_03 Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej oraz z zakresu funkcjonowania i potrzeb uczniów z dysfunkcją wzroku, w celu projektowania zajęć zintegrowanych; opracować i stosować odpowiednie metody i formy pracy dydaktyczno- wychowawczej w kl. I-III.

U_04 Potrafi samodzielnie przygotować środki dydaktyczne dostosowane do potrzeb uczniów z dysfunkcją wzroku.

U_05 Potrafi zaplanować działania w ramach edukacji wczesnoszkolnej wspomagające integrację społeczną uczniów z dysfunkcją wzroku.

KOMPETENCJE

W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada następujące kompetencje:

K_01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie pracy dydaktyczno-wychowawczej i rewalidacyjnej z uczniem z dysfunkcją wzroku oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.

K_02 Rozumie potrzeby osób z dysfunkcją wzroku, wykazuje wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne i społeczne.

K_03 Jest przekonany o konieczności stosowania w praktyce indywidualizacji w pracy dydaktyczno-wychowawczej i rewalidacyjnej, wynikającej ze specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)