Metodyka kształcenia zintegrowanego dzieci z dysfunkcją wzroku I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PSZ-MZDWZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka kształcenia zintegrowanego dzieci z dysfunkcją wzroku I |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PSI_W02 PSI_TS2_W02 PSI_TS2_W06 PSI_TS2_W10 PSI_W19 PSI_TS2_W03 PSI_TS2_W05 PSI_TS2_W06 PSI_TS2_W02 PSI_TS2_W03 PSI_TS2_W05 PSI_TS2_W02 PSI_TS2_W03 PSI_TS2_W05 PSI_TS2_W03 PSI_TS2_W05 PSI_TS2_W05 PSI_TS2_W05 PSI_TS2_W03 PSI_TS2_W04 PSI_TS2_W06 PSI_TS2_W07 PSI_TS2_W08 PSI_TS2_U01 PSI_TS2_U03 PSI_TS2_U05 PSI_TS2_U01 PSI_TS2_U03 PSI_TS2_U05 PSI_TS2_U01 PSI_TS2_U02 PSI_TS2_U05 PSI_TS2_U9 PSI_TS2_U01 PSI_TS2_U02 PSI_TS2_U03 PSI_TS2_U05 PSI_TS2_U06 PSI_TS2_U8 PSI_TS2_U01 PSI_TS2_U02 PSI_TS2_U05 PSI_TS2_U8 PSI_TS2_U13 PSI_TS2_K04 PSI_TS2_K06 PSI_TS2_K01 PSI_TS2_K02 PSI_TS2_K03 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA W wyniku przeprowadzonych zajęć student: W_01 Prezentuje definicje medyczne, pedagogiczne i funkcjonalne niewidzenia i słabowzroczności oraz omawia konsekwencje dysfunkcji wzroku oraz ich wpływ na funkcjonowanie ucznia w klasach I-III w oparciu o założenia zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i specyfikę placówek edukacyjnych (specjalnych, integracyjnych, ogólnodostępnych). W_02 Omawia cele rewalidacyjne w nauczaniu zintegrowanym uczniów z dysfunkcją wzroku wynikające z następstw funkcjonalnych niepełnosprawności wzrokowej oraz zasady pracy wychowawczo-dydaktycznej w klasie szkoły ogólnodostępnej, integracyjnej i specjalnej. W_03 Charakteryzuje najczęstsze problemy uczniów słabowidzących podczas nauki czytania oraz omawia zasady adaptacji materiału czytelniczego do ich potrzeb. W_04 Charakteryzuje najczęstsze problemy uczniów słabowidzących podczas nauki pisania oraz omawia metodyczny tok wprowadzenia nowej litery (czarnodrukowej). W_05 Omawia warunki efektywnej edukacji tyflograficznej uczniów słabowidzących oraz zasady tworzenia dydaktycznych materiałów tyflograficznych. W_06 Omawia zasady organizowania zajęć ruchowych dla uczniów z dysfunkcją wzroku. W_08 Określa i charakteryzuje uwarunkowania integracji społecznej uczniów z dysfunkcją wzroku oraz strategie wspomagające integrację społeczną. UMIEJĘTNOŚCI W wyniku przeprowadzonych zajęć student: U_01 Potrafi dokonać oceny materiału czytelniczego oraz jego adaptacji do potrzeb uczniów z dysfunkcją wzroku w klasach I-III. U_02 Potrafi dokonać oceny i modyfikacji przestrzeni klasy szkolnej do potrzeb uczniów z dysfunkcją wzroku w klasach I-III. U_03 Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej oraz z zakresu funkcjonowania i potrzeb uczniów z dysfunkcją wzroku, w celu projektowania zajęć zintegrowanych; opracować i stosować odpowiednie metody i formy pracy dydaktyczno- wychowawczej w kl. I-III. U_04 Potrafi samodzielnie przygotować środki dydaktyczne dostosowane do potrzeb uczniów z dysfunkcją wzroku. U_05 Potrafi zaplanować działania w ramach edukacji wczesnoszkolnej wspomagające integrację społeczną uczniów z dysfunkcją wzroku. KOMPETENCJE W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada następujące kompetencje: K_01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie pracy dydaktyczno-wychowawczej i rewalidacyjnej z uczniem z dysfunkcją wzroku oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. K_02 Rozumie potrzeby osób z dysfunkcją wzroku, wykazuje wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne i społeczne. K_03 Jest przekonany o konieczności stosowania w praktyce indywidualizacji w pracy dydaktyczno-wychowawczej i rewalidacyjnej, wynikającej ze specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.