Metodyka zintegrowanych zajęć wychowawczo-dydaktycznych z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie w przedszkolu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PSZ-MZIN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka zintegrowanych zajęć wychowawczo-dydaktycznych z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie w przedszkolu |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: PSI_TS2_W02; PSI_TS2_W05 Umiejętności: PSI_TS2_U10; PSI_TS2_U9 |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są specyfice pracy wychowawczo - dydaktycznej z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu. Fundamentalnym celem prowadzonego przedmiotu jest wdrożenie Studenta w zespół działań dydaktycznych, terapeutycznych i wychowawczych, które zapewniają optymalny rozwój osobowy dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są specyfice pracy wychowawczo - dydaktycznej z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu: organizacji i planowaniu pracy wychowawczo - dydaktycznej oraz terapeutycznej; celom, formom, metodom, technikom i narzędziom pracy specjalistycznej; polisensorycznemu rozwijaniu i usprawnianiu sfery fizycznej, poznawczej, społecznej i emocjonalnej oraz wspieraniu wielokierunkowej aktywności dziecka i samodzielnej eksploracji otoczenia bliższego i dalszego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bogdanowicz M., Szlagowska G.: "Piosenki do rysowania czyli Metoda Dobrego Startu dla najmłodszych", Wydawnictwo Fokus, Gdańsk 1996. 2. Buszkowski I.: "Plastyczny świat dla małych i dużych przedszkolaków", Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2016. 3. Chrzanowska I.: "Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności", Wydawnictwo Impuls, Kraków 2015. 4. Dorance S.: "Zajęcia twórcze w przedszkolu: przedmioty i obrazy", Wydawnictwo Cyklady, Warszawa 1997. 5. Gęca L.: "Tańce integracyjne w pracy z grupą", cz.1., Wydawnictwo KLANZA, Lublin 2003. 6. Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E.: "Dziecięca matematyka.Metodyka i scenariusze zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, w szkole i w placówkach integracyjnych", WSiP, Warszawa 2000. 7. Kamińska K.: "Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym", WSiP Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: 1. Ekert B.: "Metoda Montessori na cztery pory roku", Wydawnictwo RM, Warszawa 2016. 2. Guz S. (red.): "Wybrane problemy edukacji dzieci w przedszkolu i szkole", Wydawnictwo UMCS, Lublin 2005. 3. Klim-Klimaszewska A.: " Pedagogika przedszkolna", Instytut Wydawniczy ERICA, Warszawa 2010. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: PSI_TS2_W02 - Student ma wiedzę dotyczącą niepełnosprawności intelektualnej oraz zna jej konsekwencje fizyczne, poznawcze oraz emocjonalno - społeczne. PSI_TS2_W05 - Student ma wiedzę o metodyce wykonywania zadań wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych adresowanych do dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu. Umiejętności: PSI_TS2_U10 - Student ma umiejętność prowadzenia dokumentacji pracy wychowawczo - dydaktycznej i terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu. PSI_TS2_U9 - Student ma umiejętność projektowania i prowadzenia zajęć wychowawczo - dydaktycznych adresowanych do dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym z zastosowaniem wymogów metodycznych oraz z użyciem właściwego narzędzia dydaktyczno - wychowawczego. 60 h [60 : 30(25)=2], 2 ECTS - udział w konwersatorium: 15 h; - zaprojektowanie i opracowanie rzetelnego narzędzia dydaktyczno - wychowawczego do pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu: 30 h; - zaprojektowanie, opracowanie i praktyczne przeprowadzenie zajęć wychowawczo - dydaktycznych adresowanych do dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym, z użyciem narzędzia dydaktyczno - wychowawczego: 15 h. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 3,0 (dostateczny): - Student ma wiedzę dotyczącą niepełnosprawności intelektualnej oraz wymienia jej konsekwencje fizyczne, poznawcze, emocjonalne i społeczne; wyróżnia metodyczne aspekty wykonywania zadań wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych adresowanych do dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu. - Student schematycznie i w sposób podstawowy prowadzi dokumentację pracy wychowawczo - dydaktycznej i terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu; Student korzystając z pomocy nauczyciela ma umiejętność kreowania podstaw projektu zajęć wychowawczo - dydaktycznych i prowadzenia zajęć wychowawczo - dydaktycznych adresowanych do dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu z zastosowaniem podstawowych wymogów metodycznych oraz z użyciem właściwego narzędzia dydaktyczno - wychowawczego. Na ocenę 3,5 (dostateczny plus): - Student ma wiedzę dotyczącą niepełnosprawności intelektualnej - zna jej nozologię oraz wymienia jej konsekwencje fizyczne, poznawcze, emocjonalne i społeczne; wyróżnia i opisuje metodyczne aspekty wykonywania zadań wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych adresowanych do dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym. - Student świadomie choć w sposób podstawowy prowadzi dokumentację pracy wychowawczo - dydaktycznej i terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu; Student ma umiejętność kreowania podstaw projektu zajęć wychowawczo - dydaktycznych i prowadzenia zajęć wychowawczo - dydaktycznych adresowanych do dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym, z zastosowaniem podstawowych wymogów metodycznych oraz z użyciem właściwego narzędzia dydaktyczno - wychowawczego. Na ocenę 4,0 (dobry): - Student ma wiedzę dotyczącą niepełnosprawności intelektualnej - zna jej nozologię i syntetycznie charakteryzuje poszczególne jej stopnie oraz wymienia jej konsekwencje fizyczne, poznawcze, emocjonalne i społeczne; wyróżnia, opisuje i rozumie metodyczne aspekty wykonywania zadań wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych adresowanych do dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu. - Student świadomie prowadzi dokumentację pracy wychowawczo - dydaktycznej i terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu; Student ma umiejętność kreowania złożonego projektu zajęć wychowawczo - dydaktycznych i prowadzenia zajęć wychowawczo - dydaktycznych adresowanych do dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym, z zastosowaniem złożonych wymogów metodycznych oraz z użyciem właściwego narzędzia dydaktyczno - wychowawczego. Na ocenę 4,5 (dobry plus): - Student ma wiedzę dotyczącą niepełnosprawności intelektualnej - zna jej nozologię i w sposób złożony charakteryzuje poszczególne jej stopnie oraz wymienia i opisuje jej konsekwencje fizyczne, poznawcze, emocjonalne i społeczne; wyróżnia, opisuje i rozumie metodyczne aspekty wykonywania zadań wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych adresowanych do dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu - potrafi je uzasadnić, ilustrując swoją wiedzę stosownymi przykładami z literatury wskazanej. - Student świadomie prowadzi pełną dokumentację pracy wychowawczo - dydaktycznej i terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu - umie z niej korzystać przy konstruowaniu autorskich zajęć specjalistycznych; Student ma umiejętność kreowania i ewaluowania złożonego projektu zajęć wychowawczo - dydaktycznych, poprzez prowadzenie zajęć wychowawczo - dydaktycznych adresowanych do dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym, z zastosowaniem złożonych wymogów metodycznych oraz z użyciem właściwego merytorycznie i oryginalnego narzędzia dydaktyczno - wychowawczego. Na ocenę 5,0 (bardzo dobry): - Student ma wiedzę dotyczącą niepełnosprawności intelektualnej - zna jej nozologię i w sposób złożony charakteryzuje poszczególne jej stopnie oraz wymienia i opisuje zlożoność konsekwencji fizycznych, poznawczych, emocjonalnych i społecznych - konstruuje wnioski do praktyki; wyróżnia, opisuje i rozumie metodyczne aspekty wykonywania zadań wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych adresowanych do dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu - potrafi je uzasadnić, ilustrując swoją wiedzę stosownymi przykładami z literatury wskazanej i samodzielnie wybranej. - Student świadomie prowadzi i weryfikuje kompletną dokumentację pracy wychowawczo - dydaktycznej i terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu - umie z niej korzystać przy konstruowaniu autorskich zajęć specjalistycznych; Student ma umiejętność kreowania i ewaluowania złożonego projektu zajęć wychowawczo - dydaktycznych, poprzez prowadzenie zajęć wychowawczo - dydaktycznych adresowanych do dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym z zastosowaniem złożonych wymogów metodycznych oraz z użyciem właściwego merytorycznie i oryginalnego narzędzia dydaktyczno - wychowawczego; potrafi modyfikować projekt zajęć specjalistycznych oraz narzędzie pracy dydaktyczno - wychowawczej, wyprowadzając wnioski i nowe propozycje na przyszłość. Na ocenę końcową składają się: 1. obecność na zajęciach - dopuszczalna jest 1 nieobecność; każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia; 2. zaprojektowanie i opracowanie rzetelnego narzędzia dydaktyczno - wychowawczego do pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu; 3. zaprojektowanie, opracowanie i praktyczne przeprowadzenie zajęć wychowawczo - dydaktycznych adresowanych do dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym, z użyciem narzędzia dydaktyczno - wychowawczego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.