Pedagogika resocjalizacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PSZ-PEDRESCW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika resocjalizacyjna |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:specjalistyczny Cele przedmiotu: Po ukończeniu kursu student potrafi omówić objawy, stadia i typologie nieprzystosowania społecznego. Potrafi wyjaśnić znaczenie diagnozy w procesie resocjalizacji. Wymienić i uzasadnić dobór określonych technik i metod pracy resocjalizacyjnej. Potrafi scharakteryzować założenia i metody pracy resocjalizacyjnej w środowisku otwartym i zamkniętym oraz wskazać na trudności w wychowaniu resocjalizacyjnym. Jest świadomy mechanizmu przemocy i uzależnienia. Student potrafi omówić formy pomocy dla osób uwikłanych w przemoc i uzależnienia. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć student dowiaduje jaki jest związek niedostosowania społecznego z nieprawidłowym przebiegiem socjalizacji i wychowania (brak przestrzegania norm, wadliwe wypełnianie ról społecznych). Poznaje mechanizmy niedostosowania społecznego, jego przyczyny, objawy, stadia i typologie w różnych koncepcjach teoretycznych. Zostają również omówione uwarunkowania psychiczne, genetyczne i społeczne, które powodują dewiacyjne funkcjonowanie jednostki i anomalie psychiczne, takie jak psychopatia. Jednocześnie treści przedmiotowe zawierają przegląd różnych sposobów oddziaływania resocjalizacyjnego i terapeutycznego na jednostki niedostosowane, z uwzględnieniem przyczyn i objawów wykolejenia / demoralizacji oraz predyspozycji osobowościowych wychowanków oraz ze zwróceniem uwagi na skuteczność tych oddziaływań w zależności od powyższych (m.in. przedstawione będą modele psychodynamicznej, behawioralnej, terapeutycznej pracy). Student zapozna się również z różnymi metodami, technikami i mechanizmami wychowania resocjalizacyjnego oraz instytucjami wychowania resocjalizującego (resocjalizacja w środowisku zamkniętym, resocjalizacja i profilaktyka w środowisku otwartym, ośrodki terapeutyczne). Zajęcia obejmują tez metody twórczej resocjalizacji oraz współczesne systemy resocjalizacyjne. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Bartkowicz Z.,Węgliński A., (2008) Skuteczna resocjalizacja: doświadczenia i propozycje, Lublin; 2. Borowski R., Wysocki D. (2001), Instytucje wychowania resocjalizującego, Płock; 3. Czapów Cz., Jedlewski S. (1971), Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa; 4.Górski S. (1985), Metodyka resocjalizacji, Warszawa; 5. Konopczyński M. (2010), Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa; 6. Pospiszyl K. (2000), Psychopatia, Warszawa; 7. Pospiszyl K. (2008), Resocjalizacja: teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa; 8. Pytka L. (2008), Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa; 9. Pytka L. (2009), Warszawska szkoła pedagogiki resocjalizacyjnej-historia i współczesność, w: Kałdon B., Kahlan J., Fidelus A., (red.) Diagnostyka i rozwiązywanie problemów psychospołecznych dzieci i młodzieży, Sandomierz-Warszawa; 10. Szczęsny W. (2003), Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Warszawa; 11. Urban B., Stanik J., red. (2008), Resocjalizacja T.1, 2. Warszawa; 12. Wysocka E. (2013), Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa; Uzupełniająca: 1. Iwański Z. (2003), Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej, Płock; 2. Mudrecka I. (2004), Z zagadnień pedagogiki resocjalizacyjnej, Opole ; 3. Sawicka K. (1993), Polska myśl resocjalizacyjna, Warszawa |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: W_01 definiuje pojęcie pedagogiki resocjalizacyjnej W_02 opisuje objawy, stadia i typologie nieprzystosowania społecznego W_03 wskazuje cele i zasady wychowania resocjalizującego W_04 charakteryzuje systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym Umiejętności: U_01 opracowuje indywidualny plan działania dla osób niedostosowanych społecznie U_02 zespołowo sporządza i prezentuje programy edukacyjno-profilaktyczne dla osób niedostosowanych społecznie U_03 potrafi współpracować ze specjalistami i pracownikami instytucji resocjalizacyjnych Kompetencje: K_01 postępuje zgodnie z zasadami metodycznymi w pracy resocjalizacyjnej K_02 otwarty na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie |
Metody i kryteria oceniania: |
Student, który osiąga założone efekty kształcenia w zakresie: a) wiedzy (W01-W04), na poziomie: 3,0 (dst) - definiuje pojęcie pedagogiki resocjalizacyjnej, wymienia objawy, stadia i typologie nieprzystosowania społecznego; wskazuje cele i zasady wychowania resocjalizującego; rozróżnia systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym, - 3,5 (dst+) - definiuje i różnicuje pojęcie pedagogiki resocjalizacyjnej; wymienia i opisuje objawy, stadia i typologie nieprzystosowania społecznego; wskazuje i opisuje cele i zasady wychowania resocjalizującego; rozróżnia i opisuje systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym, - 4,0 (db) - w pełni definiuje i porównuje pojęcie pedagogiki resocjalizacyjnej; wymienia i opisuje i wyjaśnia złożone objawy, stadia i typologie nieprzystosowania społecznego; poprawnie i w pełni wskazuje i wyjaśnia cele i zasady wychowania resocjalizującego; opisuje i porównuje systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym; - 4,5 (db+) - w oparciu o wiedzę wyniesioną z zajęć i pogłębioną przez studiowanie literatury przedmiotu w pełni definiuje i porównuje pojęcie pedagogiki resocjalizacyjnej; wymienia i opisuje i wyjaśnia złożone objawy, stadia i typologie nieprzystosowania społecznego; poprawnie i w pełni wskazuje i wyjaśnia cele i zasady wychowania resocjalizującego, opisuje i porównuje systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym; - 5,0 (bdb) w oparciu o wiedzę wyniesioną z zajęć i pogłębioną przez studiowanie literatury przedmiotu bezbłędnie i wyczerpująco definiuje, wyjaśnia i porównuje pojęcie pedagogiki resocjalizacyjnej; wyczerpująco opisuje, wyjaśnia i analizuje objawy, stadia i typologie nieprzystosowania społecznego oraz analitycznie opisuje, objaśnia i porównuje cele i zasady wychowania resocjalizującego oraz systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym, odznacza się przy tym zainteresowaniem literaturą przedmiotu wykraczająca poza podany zakres. b) umiejętności, na poziomie: - 3,0 (dst) - zespołowo opracowuje proste indywidualne plany działania dla osób niedostosowanych społecznie, zespołowo sporządza i prezentuje programy edukacyjno-profilaktyczne dla osób niedostosowanych społecznie, potrafi nawiązać współpracę ze specjalistami i pracownikami niektórych instytucji resocjalizacyjnych, - 3,5 (dst+) - zespołowo opracowuje różnorodne indywidualny plan działania dla osób niedostosowanych społecznie, zespołowo sporządza i prezentuje i porównuje programy edukacyjno-profilaktyczne dla osób niedostosowanych społecznie, potrafi nawiązywać i kontynuować współpracę ze specjalistami i pracownikami niektórych instytucji resocjalizacyjnych, - 4,0 (db) - samodzielnie opracowuje proste indywidualne plany działania dla osób niedostosowanych społecznie, samodzielnie sporządza i prezentuje programy edukacyjno-profilaktyczne dla osób niedostosowanych społecznie, potrafi nawiązywać i kontynuować współpracę ze specjalistami i pracownikami różnych instytucji resocjalizacyjnych, - 4,5 (db+) - samodzielnie opracowuje różnorodne indywidualne plany działania dla osób niedostosowanych społecznie, samodzielnie sporządza, prezentuje różnorodne programy edukacyjno-profilaktyczne dla osób niedostosowanych społecznie w zależności od złożonych potrzeb wychowanków, przejmuje inicjatywę w budowaniu współpracy ze specjalistami i pracownikami różnych instytucji resocjalizacyjnych, - 5,0 (bdb) -z łatwością samodzielnie opracowuje, przedstawia i analizuje różnorodne indywidualne plany działania dla osób niedostosowanych społecznie, odznaczając się przy tym kreatywnością i profesjonalizmem, w sporządzaniu i prezentowaniu programów resocjalizacyjnych wyróżnia się zaangażowaniem i twórczym podejściem, wyróżnia się inicjatywą i kreatywnością w budowaniu współpracy ze specjalistami i pracownikami różnych instytucji resocjalizacyjnych; c) kompetencji, na poziomie: - 3,0 (dst) - postępuje zgodnie z zasadami metodycznymi w pracy resocjalizacyjnej i jest otwarty na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie, - 3,5 (dst+) - uważnie przestrzega zasad metodycznych w pracy resocjalizacyjnej i jest otwarty, ale też ostrożny w obliczu nowatorskie działań na rzecz osób niedostosowanych społecznie, - 4,0 (db) - uważnie i sumiennie przestrzega różnorodnych zasad metodycznych w pracy resocjalizacyjnej, jest otwarty ale też ostrożny i krytyczny wobec nowatorskich działań na rzecz osób niedostosowanych społecznie, - 4,5 (db+) - uważnie i sumiennie przestrzega różnorodnych zasad metodycznych w pracy resocjalizacyjnej oraz rozumie ich znaczenie dla procesu resocjalizacyjnego, w stosunku do nowatorskich działań na rzecz osób niedostosowanych społecznie wykazuje otwartość, ale też ostrożność i twórczy krytycyzm. - 5,0 (bdb) - wyróżnia się rozwagą i sumiennością w przestrzeganiu różnorodnych zasad metodycznych w pracy resocjalizacyjnej oraz rozumie ich znaczenie dla procesu resocjalizacyjnego w zależności od indywidualnych potrzeb i możliwości jednostek, w stosunku do nowatorskich działań na rzecz osób niedostosowanych społecznie odznacza się otwartością, ale też ostrożnością i twórczym krytycyzm, co prowadzi go kreatywnego poszukiwania najlepszych form oddziaływań resocjalizacyjnych. Efekty kształcenia są weryfikowane poprzez: - obecność i aktywność na zajęciach (K01, K02) - 20% oceny końcowej - pracę indywidualną i grupową na zajęciach (prezentacja zadanego zadania, materiału, przypadku) (U01 - U03) - 20 % oceny końcowej - kolokwia z poszczególnych obszarów literatury (W04) - 30% oceny końcowej - odpowiedź ustna na zakończenie przedmiotu (W01-W03) - 30% oceny końcowej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.