Publiczne prawo rzymskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-AD-PPR1-ćw |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Publiczne prawo rzymskie |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | AD1_K01 AD1_K02 AD1_K03 AD1_U02 AD1_U04 AD1_U05 AD1_U06 |
Skrócony opis: |
Przedmiot prezentuje podstawowe instytucje publicznego prawa rzymskiego.Omówienie historii państwa rzymskiego w ujęciu publicznoprawnym. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: I. Królestwo – początki państwa rzymskiego – pierwotna organizacja wspólnoty rzymskiej – reformy polityczne królestwa. Wypędzenie królów. II. Republika. Początki republiki. Struktura społeczna. Uprawnienia polityczne obywateli. Polityczna organizacja państwa rzymskiego – zgromadzenia ludowe – senat rzymski – urzędnicy republikańscy. Zasady piastowania urzędów. Polityczna organizacja plebsu. Stanowienie prawa. Organizacja administracyjna państwa – Italia – prowincje rzymskie. Kryzys republiki rzymskiej. III. Pryncypat – tradycje republikańskie pryncypatu – struktura społeczna – sytuacja ekonomiczna. Instytucje polityczne w okresie pryncypatu – prawne umocowanie princepsa, zgromadzenia ludowe, senat – urzędnicy republikańscy – urzędnicy cesarscy – kancelarie cesarskie – rada cesarska. Struktura administracyjna – Italia – prowincje: senackie i cesarskie. Zasady odpowiedzialności urzędników rzymskich. Proces romanizacji Imperium. IV. Dominat – kształtowanie dominatu. Sytuacja gospodarcza. Struktura społeczna – honestiores – humiliores – niewolnicy – korporacje – patrocinium. Struktura administracyjna. Administracja centralna. Podział administracyjny państwa – prefektury – diecezje – prowincje – municypia. Rzym i Konstantynopol.. Zmierzch cesarstwa rzymskiego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Jan Zabłocki, Anna Tarwacka, Publiczne prawo rzymskie, Warszawa 2011 Literatura uzupełniająca: 1. A. Dębiński, J. Misztal-Konecka, M. Wójcik, Prawo rzymskie publiczne, Warszawa 2017; 2. A. Jurewicz, R. Sajkowski , B. Sitek, J. Szczerbowski , A. Świętoń, Rzymskie prawo publiczne. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2016; 3. K. Wyrwińska, Civis Romanus sum. Rzymskie prawo publiczne. Wybrane zagadnienia, Kraków 2015. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
AD1_K01 student rozumie potrzebę systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu publicznego prawa rzymskiego; rozumie terminy techniczne występujące w tekstach źródłowych i kontynuuje poszerzanie posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, oraz dostrzega potrzebę ciągłego kształcenia się i rozwoju AD1_K02 student jest gotów do pracy i współdziałania w grupie oraz wykonywania zadań z zakresu publicznego prawa rzymskiego, rozwiązując kazusy na podstawie uzyskanej wiedzy AD1_K03 student jest gotów do wybierania rozwiązań adekwatnych do postawionych problemów, wykorzystując właściwą hierarchię wartości i posiłkując się przykładami ze starożytnego Rzymu AD1_U02 student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu publicznego prawa rzymskiego uzyskaną z analizy tekstów źródłowych do samodzielnego rozwiązywania kazusów AD1_U04 student potrafi wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauk prawnych i administracyjnych do analizowania zjawisk politycznych, prawnych i społecznych zachodzących w starożytnym Rzymie AD1_U05 student potrafi zastosować zasady ustroju i funkcjonowania państwa, w tym administracji centralnej i lokalnej (wynikające z prawa zwyczajowego i stanowionego) oraz inne reguły do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu publicznego prawa rzymskiego AD1_U06 student potrafi zrozumieć i dokonać analizy zjawisk społecznych w starożytnym Rzymie przez pryzmat instytucji rzymskiego prawa publicznego, wyjaśniając ich genezę, kompetencje oraz historię Opis ECTS: Udział w zajęciach wg planu - 15h Lektura zadanej literatury - 20h Przygotowanie do sprawdzianu - 15h Liczba ECTS: 50h/25= 2 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty kształcenia z zakresu umiejętności osiągane są metodami: praca w grupach, dyskusja, samodzielne rozwiązywanie kazusów Efekty kształcenia z zakresu kompetencji społecznych osiągane są metodami: praca w grupach, ćwiczenia praktyczne - studium przypadku (wspólne rozwiązywanie kazusów) Efekty kształcenia z zakresu umiejętności oceniane są w sposób ciągły oraz poprzez kolokwium pisemne na koniec semestru Efekty kształcenia z zakresu kompetencji społecznych oceniane są w sposób ciągły Student: - na ocenę 2 AD1_K01 student nie rozumie potrzeby systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu publicznego prawa rzymskiego; nie rozumie terminów technicznych występujących w tekstach źródłowych i nie kontynuuje poszerzania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności; nie dostrzega także potrzeby ciągłego kształcenia się i rozwoju AD1_K02 student nie jest gotów do pracy i współdziałania w grupie ani wykonywania zadań z zakresu publicznego prawa rzymskiego, rozwiązując kazusy na podstawie uzyskanej wiedzy AD1_K03 student nie jest gotów do wybierania rozwiązań adekwatnych do postawionych problemów, wykorzystując właściwą hierarchię wartości i posiłkując się przykładami ze starożytnego Rzymu AD1_U02 student nie potrafi zastosować wiedzę teoretycznej z zakresu publicznego prawa rzymskiego uzyskanej z analizy tekstów źródłowych do samodzielnego rozwiązywania kazusów AD1_U04 student nie potrafi wykorzystać metod i narzędzi właściwych dla nauk prawnych i administracyjnych do analizowania zjawisk politycznych, prawnych i społecznych zachodzących w starożytnym Rzymie AD1_U05 student nie potrafi zastosować zasad ustroju i funkcjonowania państwa, w tym administracji centralnej i lokalnej (wynikające z prawa zwyczajowego i stanowionego) ani innych reguł do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu publicznego prawa rzymskiego AD1_U06 student nie potrafi zrozumieć i dokonać analizy zjawisk społecznych w starożytnym Rzymie przez pryzmat instytucji rzymskiego prawa publicznego, wyjaśniając ich genezę, kompetencje oraz historię - na ocenę 3 AD1_K01 student rozumie potrzebę systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu publicznego prawa rzymskiego; rozumie terminy techniczne występujące w tekstach źródłowych i kontynuuje poszerzanie posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, oraz dostrzega potrzebę ciągłego kształcenia się i rozwoju AD1_K02 student jest gotów do pracy i współdziałania w grupie oraz wykonywania zadań z zakresu publicznego prawa rzymskiego, rozwiązując kazusy na podstawie uzyskanej wiedzy AD1_K03 student jest gotów do wybierania rozwiązań adekwatnych do postawionych problemów, wykorzystując właściwą hierarchię wartości i posiłkując się przykładami ze starożytnego Rzymu, z pomocą prowadzącego AD1_U02 student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu publicznego prawa rzymskiego uzyskaną z analizy tekstów źródłowych do rozwiązywania kazusów AD1_U04 student potrafi wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauk prawnych i administracyjnych do analizowania zjawisk politycznych, prawnych i społecznych zachodzących w starożytnym Rzymie AD1_U05 student potrafi zastosować zasady ustroju i funkcjonowania państwa, w tym administracji centralnej i lokalnej (wynikające z prawa zwyczajowego i stanowionego) oraz inne reguły do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu publicznego prawa rzymskiego AD1_U06 student potrafi zrozumieć i dokonać analizy zjawisk społecznych w starożytnym Rzymie przez pryzmat instytucji rzymskiego prawa publicznego, wyjaśniając ich genezę, kompetencje oraz historię - na ocenę 4 AD1_K01 student dobrze rozumie potrzebę systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu publicznego prawa rzymskiego; dobrze rozumie terminy techniczne występujące w tekstach źródłowych i kontynuuje poszerzanie posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, oraz dostrzega potrzebę ciągłego kształcenia się i rozwoju AD1_K02 student jest chętny do pracy i współdziałania w grupie oraz wykonywania zadań z zakresu publicznego prawa rzymskiego, dobrze rozwiązując kazusy na podstawie uzyskanej wiedzy AD1_K03 student jest gotów do wybierania rozwiązań adekwatnych do postawionych problemów, wykorzystując właściwą hierarchię wartości i posiłkując się przykładami ze starożytnego Rzymu AD1_U02 student potrafi dobrze zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu publicznego prawa rzymskiego uzyskaną z analizy tekstów źródłowych do samodzielnego rozwiązywania kazusów AD1_U04 student potrafi dobrze wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauk prawnych i administracyjnych do analizowania zjawisk politycznych, prawnych i społecznych zachodzących w starożytnym Rzymie AD1_U05 student potrafi dobrze zastosować zasady ustroju i funkcjonowania państwa, w tym administracji centralnej i lokalnej (wynikające z prawa zwyczajowego i stanowionego) oraz inne reguły do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu publicznego prawa rzymskiego AD1_U06 student potrafi dobrze zrozumieć i dokonać analizy zjawisk społecznych w starożytnym Rzymie przez pryzmat instytucji rzymskiego prawa publicznego, wyjaśniając ich genezę, kompetencje oraz historię - na ocenę 5 AD1_K01 student bardzo dobrze rozumie potrzebę systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu publicznego prawa rzymskiego; znakomicie rozumie terminy techniczne występujące w tekstach źródłowych i kontynuuje poszerzanie posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, oraz dostrzega potrzebę ciągłego kształcenia się i rozwoju AD1_K02 student jest chętny do pracy i współdziałania w grupie oraz wykonywania zadań z zakresu publicznego prawa rzymskiego, bardzo dobrze rozwiązując kazusy na podstawie uzyskanej wiedzy AD1_K03 student jest gotów do samodzielnego wybierania rozwiązań adekwatnych do postawionych problemów, wykorzystując właściwą hierarchię wartości i posiłkując się przykładami ze starożytnego Rzymu AD1_U02 student potrafi bardzo dobrze zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu publicznego prawa rzymskiego uzyskaną z analizy tekstów źródłowych do samodzielnego rozwiązywania kazusów AD1_U04 student potrafi bardzo dobrze wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauk prawnych i administracyjnych do analizowania zjawisk politycznych, prawnych i społecznych zachodzących w starożytnym Rzymie AD1_U05 student potrafi bardzo dobrze zastosować zasady ustroju i funkcjonowania państwa, w tym administracji centralnej i lokalnej (wynikające z prawa zwyczajowego i stanowionego) oraz inne reguły do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu publicznego prawa rzymskiego AD1_U06 student bardzo dobrze potrafi zrozumieć i samodzielnie dokonać analizy zjawisk społecznych w starożytnym Rzymie przez pryzmat instytucji rzymskiego prawa publicznego, wyjaśniając ich genezę, kompetencje oraz historię |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Tarwacka | |
Prowadzący grup: | Renata Kamińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.