Ustrój administracji rządowej i samorządowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-AD-UAiRZ2-ćw |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ustrój administracji rządowej i samorządowej |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | AD1_K01; AD1_K02; AD1_U02; AD1_U03; AD1_U04; AD1_U05; AD1_U07; AD1_U07; |
Skrócony opis: |
Zajęcia ćwiczeniowe z ustroju administracji rządowej i samorządowej |
Pełny opis: |
1. Prawo ustrojowe w ramach systemu prawa administracyjnego; podmioty administracji publicznej; struktura pionowa (resortowa) i pozioma (terytorialna) administracji publicznej, działy administracji rządowej; 2. Naczelne organy administracji rządowej, centralne organy administracji rządowej; agencje rządowe i ich typy; 3. Terenowa administracja rządowa: wojewoda, administracja zespolona (pojęcia służb, inspekcji i straży) i administracja niezespolona; 4. Konstytucyjna pozycja administracji samorządu terytorialnego: zasady pomocniczości, decentralizacji i samodzielności; samorząd a autonomia; zadania samorządu terytorialnego, ich kategorie i sposoby wykonywania; 5. Władze, organy i aparat pomocniczy samorządu terytorialnego; formy demokracji bezpośredniej w samorządzie terytorialnym; organizacyjno-prawne formy gospodarki komunalnej; mienie jednostek samorządu terytorialnego i ich gospodarka finansowa; 6. Współdziałanie jednostek samorządu terytorialnego; nadzór nad ich działalnością; samorządowe kolegia odwoławcze; |
Literatura: |
Literatura podstawowa: (1.Prawo administracyjne, red Z. Niewiadomski, Warszawa 2013; 2. J. Zimmermann, Prawo administracyjne, Warszawa 2016; 3. J. Boć, Jak pisać pracę magisterską?, Wrocław 2009) Literatura uzupełniająca: (1.Prawo administracyjne w pytaniach i odpowiedziach, red. I. Lipowicz, Warszawa 2010; 2. Z. Duniewska, B. Jaworska-Dębska, R. Michalska-Badziak, E. Olejniczak-Szałowska, M. Stahl (red.), Prawo administracyjne - pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa 2009; 3. System prawa administracyjnego Tom 1-12, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Andrzej Wróbel, Warszawa 2011) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK1 Rozumie konieczność systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu ustroju administracji rządowej i samorządowej; kontynuuje poszerzanie posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, oraz dostrzega potrzebę ciągłego kształcenia się i rozwoju zawodowego EK2 Potrafi pracować i współdziałać w grupie wykonując zadania z zakresu ustroju administracji rządowej i samorządowej EK3 Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu ustroju administracji rządowej i samorządowej i zbierać dane potrzebne do analizowania zjawisk społecznych, także z wykorzystywaniem nowoczesnych technologii EK4 Potrafi dokonać analizy procesów społecznych przez pryzmat wiedzy z ustroju administracji rządowej i samorządowej EK5 Potrafi wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauk prawnych i administracyjnych do przedstawiania prognoz oraz analizowania zjawisk kulturowych/politycznych/prawnych/społecznych/gospodarczych EK6 Potrafi zastosować przepisy prawne oraz inne reguły/procedury do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu ustroju administracji rządowej i samorządowej EK7 Potrafi zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować wiedzę z zakresu ustroju administracji rządowej i samorządowej; umie przygotować dokumenty i prace pisemne dotyczące podstawowych zagadnień z zakresu ustroju administracji rządowej i samorządowej EK8 Potrafi zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować wiedzę z zakresu ustroju administracji rządowej i samorządowej AD1_U02 Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu prawa/administracji/przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów i zbierać dane potrzebne do analizowania zjawisk społecznych, także z wykorzystywaniem nowoczesnych technologii AD1_U03 Potrafi dokonać analizy procesów społecznych przez pryzmat prawa/administracji/przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów AD1_U04 Potrafi wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauk prawnych i administracyjnych do przedstawiania prognoz oraz analizowania zjawisk kulturowych/politycznych/prawnych/społecznych/gospodarczych AD1_U05 Potrafi zastosować przepisy prawne oraz inne reguły/procedury do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu prawa/administracji/przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów AD1_U07 Potrafi zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować wiedzę z zakresu prawa/nauki administracji/przedmiotów pomocniczych w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów na piśmie; umie przygotować dokumenty i prace pisemne dotyczące podstawowych zagadnień prawnych/administracyjnych/przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów w języku polskim/obcym AD1_U09 Potrafi zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować wiedzę z zakresu prawa/nauki administracji/przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów ustnie w języku polskim/obcym OPIS ECTS: Ilość pkt ECTS: 2 (50h) Obecność na zajęciach: 30h Czytanie zalecanej literatury oraz prace domowe: 10h Przygotowanie do zaliczenia: 10h |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne dla EKU (EK3-EK8) - dyskusja, - prezentacja, - studium przypadku, - praca w grupach, - praca pisemna (w tym także jako praca domowa), - analiza i interpretacja tekstu aktów normatywnych. Metody dydaktyczne dla EKK (EK1-EK2) - dyskusja (okrągły stół, seminaryjna), - praca w grupach oparta na metodzie ćwiczeniowej, - praca w grupach oparta na metodzie projektu, - kazus (studium przypadku). Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: - dwa kolokwia: pierwsze w formie pisemnej, drugie w formie ustnej - krótkie sprawdzanie wiedzy na każdych zajęciach poprzez odpytanie 3-4 studentów, - sprawdzanie zadanych do domu prac EK1 Na NZAL: Nie rozumie konieczności systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu ustroju administracji rządowej i samorządowej; nie kontynuuje poszerzania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, oraz nie dostrzega potrzeby ciągłego kształcenia się i rozwoju zawodowe Na 3: Rozumie dostatecznie konieczność systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu ustroju administracji rządowej i samorządowej; kontynuuje poszerzanie posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, oraz dostrzega potrzebę ciągłego kształcenia się i rozwoju zawodowego Na 4: Rozumie dobrze dostatecznie konieczność systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu ustroju administracji rządowej i samorządowej; kontynuuje poszerzanie posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, oraz dostrzega potrzebę ciągłego kształcenia się i rozwoju zawodowego Na 5: Rozumie bardzo dobrze konieczność systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu ustroju administracji rządowej i samorządowej; kontynuuje poszerzanie posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, oraz dostrzega potrzebę ciągłego kształcenia się i rozwoju zawodowego EK2 Na NZAL: Nie potrafi pracować i współdziałać w grupie Na 3: Potrafi w stopniu dostatecznym pracować i współdziałać w grupie wykonując zadania z zakresu ustroju administracji rządowej i samorządowej Na 4: Potrafi w stopniu dobrym pracować i współdziałać w grupie wykonując zadania z zakresu ustroju administracji rządowej i samorządowej Na 5: Potrafi w stopniu bardzo dobrym pracować i współdziałać w grupie wykonując zadania z zakresu ustroju administracji rządowej i samorządowej EU02 NZAL: Nie potrafi zastosować wiedzy teoretycznej z zakresu prawa/administracji znajdujących się w programie studiów i zbierać dane potrzebne do analizowania zjawisk społecznych, także z wykorzystywaniem nowoczesnych technologii Na 3: Potrafi w stopniu dostatecznym zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu prawa/administracji znajdujących się w programie studiów i zbierać dane potrzebne do analizowania zjawisk społecznych, także z wykorzystywaniem nowoczesnych technologii Na 4: Potrafi w stopniu dobrym zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu prawa/administracji znajdujących się w programie studiów i zbierać dane potrzebne do analizowania zjawisk społecznych, także z wykorzystywaniem nowoczesnych technologii Na 5: Potrafi w stopniu bardzo dobrym zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu prawa/administracji znajdujących się w programie studiów i zbierać dane potrzebne do analizowania zjawisk społecznych, także z wykorzystywaniem nowoczesnych technologii EU03 NZAL: Nie potrafi dokonać analizy procesów społecznych przez pryzmat prawa/administracji znajdujących się w programie studiów Na 3: Potrafi w stopniu dostatecznym dokonać analizy procesów społecznych przez pryzmat prawa/administracji znajdujących się w programie studiów Na 4: Potrafi w stopniu dobrym dokonać analizy procesów społecznych przez pryzmat prawa/administracji znajdujących się w programie studiów Na 5: Potrafi w stopniu bardzo dobrym dokonać analizy procesów społecznych przez pryzmat prawa/administracji znajdujących się w programie studiów EU04 NZAL: Nie potrafi wykorzystać metody i narzędzia właściwych dla nauk prawnych i administracyjnych do przedstawiania prognoz oraz analizowania zjawisk kulturowych/politycznych/prawnych/społecznych/gospodarczych Na 3: Potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauk prawnych i administracyjnych do przedstawiania prognoz oraz analizowania zjawisk kulturowych/politycznych/prawnych/społecznych/gospodarczych Na 4: Potrafi w stopniu dobrym wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauk prawnych i administracyjnych do przedstawiania prognoz oraz analizowania zjawisk kulturowych/politycznych/prawnych/społecznych/gospodarczych Na 4: Potrafi w stopniu bardzo dobrym wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauk prawnych i administracyjnych do przedstawiania prognoz oraz analizowania zjawisk kulturowych/politycznych/prawnych/społecznych/gospodarczych EU05 NZAL: Nie potrafi zastosować przepisów prawnych oraz innych reguł/procedur do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu prawa/administracji/przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów Na 3: Potrafi zastosować w stopniu dostatecznym przepisy prawne oraz inne reguły/procedury do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu prawa/administracji/przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów Na 4: Potrafi zastosować w stopniu dobrym przepisy prawne oraz inne reguły/procedury do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu prawa/administracji/przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów Na 5: Potrafi zastosować w stopniu bardzo dobrym przepisy prawne oraz inne reguły/procedury do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu prawa/administracji/przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów EU07 NZAL: Nie potrafi zbierać danych dotyczących analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; nie umie prezentować wiedzy z zakresu prawa/nauki administracji w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów na piśmie; nie umie przygotować dokumentów i prac pisemnych dotyczących podstawowych zagadnień prawnych/administracyjnych/ znajdujących się w programie studiów w języku polskim/obcym Na 3: Potrafi w stopniu dostatecznym: zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować wiedzę z zakresu prawa/nauki administracji/przedmiotów pomocniczych w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów na piśmie; umie przygotować dokumenty i prace pisemne dotyczące podstawowych zagadnień prawnych/administracyjnych/przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów w języku polskim/obcym Na 4: Potrafi w stopniu dobrym: zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować wiedzę z zakresu prawa/nauki administracji/przedmiotów pomocniczych w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów na piśmie; umie przygotować dokumenty i prace pisemne dotyczące podstawowych zagadnień prawnych/administracyjnych/przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów w języku polskim/obcym Na 5: Potrafi w stopniu bardzo dobrym: zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować wiedzę z zakresu prawa/nauki administracji/przedmiotów pomocniczych w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów na piśmie; umie przygotować dokumenty i prace pisemne dotyczące podstawowych zagadnień prawnych/administracyjnych/przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów w języku polskim/obcym EU09 NZAL: Nie potrafi zbierać danych dotyczących analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; nie umie prezentować wiedzy z zakresu ustroju administracji publicznej znajdujących się w programie studiów ustnie w języku polskim Na 3: Potrafi zbierać w stopniu dostatecznym dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować wiedzę z zakresu ustroju administracji publicznej znajdujących się w programie studiów ustnie w języku polskim Na 4: Potrafi zbierać w stopniu dobrym dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować wiedzę z zakresu ustroju administracji publicznej znajdujących się w programie studiów ustnie w języku polskim Na 5: Potrafi zbierać w stopniu bardzo dobrym dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować wiedzę z zakresu ustroju administracji publicznej znajdujących się w programie studiów ustnie w języku polskim |
Praktyki zawodowe: |
--- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.