Zarządzanie jakością w administracji i audyt
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-AD-ZJaaia |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie jakością w administracji i audyt |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | AD2_W05 AD2_W06 AD2_U04 AD2_K01 |
Skrócony opis: |
Nabycie wiedzy z zakresu metod i technik zarządzania organizacją w kontekście jakości, badania satysfakcji klienta, normy ISO 9001, analizy problemów dla potrzeb poprawy jakości produktów/procesów, polityki jakości, strategii jakości w projektach i audytach. |
Pełny opis: |
Zakres tematów: Moduł 1. Klient w zarządzaniu jakością w administracji 1.1. Co to jest jakość? 1.2. Szkoły jakości - japońska, amerykańska, europejska 1.3. Charakterystyka systemów zarządzania jakością 1.4. Orientacja na klienta w zarządzaniu jakością 1.5. Badanie satysfakcji klienta 1.6. Filozofia TQM i jej podstawowe elementy wdrażania Moduł 2. System jakości - norma EN ISO 9001:2015 2.1. Pojęcie systemu jakości 2.2. Akredytacja a certyfikacja 2.3. Norma PN-EN ISO 9001:2015 2.4. Dokumentowanie wdrażania SZJ według PN-EN ISO 9001:2015 2.5. System zarządzania jakością w obszarze IT - ISO 20000 Moduł 3. Zarządzanie procesowe i metody doskonalenia 3.1. Zarządzanie procesowe 3.2. Techniki i metody doskonalenia jakości 3.3. Koszty jakości i poprawa produktywności 3.4. Techniki i sposoby rozwiązywania problemów 3.5. Metodyka zarządzania jakością oparta o "najlepsze praktyki" Moduł 4. Jakość w zarządzaniu projektem 4.1. Podstawy zarządzania procesowego a zarządzanie projektami 4.2. Znaczenie jakości dla zarządzania projektami 4.3. Zarządzanie jakością w projekcie w ujęciu PRINCE2 i PMI Moduł 5. System zarządzania jakością w praktyce funkcjonowania organizacji 5.1. Działalność biznesowa i podstawowe procesy biznesowe organizacji 5.2. Rola i zakres Polityki Jakości 5.3. Zarządzanie wiedzą 5.4. Zarządzanie relacjami z klientem 5.5. Kryteria jakości produktów i usług 5.6. Przykładowe techniki i miary jakości Moduł 6. Znaczenie audytu w zarządzaniu jakością 5.1. Pojęcie audytu 5.2. Rola audytu w kontekście wypełniania obowiązków prawnych przez podmioty publiczne 5.3. Audyt wewnętrzny i jego znaczenie dla właściwego funkcjonowania procesów w organizacji 5.4. Audyt zewnętrzny jako instrument kontroli zgodności funkcjonowania organizacji z wyspecjalizowanymi standardami branżowymi 5.5. Audyt a kontrola jakości w organizacji |
Literatura: |
1. Adam Hamrol, Władysław Mantura, Zarządzanie jakością - teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006 2. Adam Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, Warszawa 2007 3. Adam Hamrol, Zarządzanie i inżynieria jakości, Warszawa 2017 4. Adam Hamrol, Strategie i praktyki sprawnego działania LEAN, SIX SIGMA i inne, Warszawa 2018 5. Norma PN ISO 9001:2015 - Systemy zarządzania jakością - Wymagania |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student ma podstawową wiedzę na temat systemów zarządzania jakością, zna podstawowe definicje związane zapewnieniem jakości produktów i usług w ramach administracji; Ma wiedzę na temat procesu wdrażania w ramach organizacji systemu zarządzania jakością; Jest w stanie samodzielnie przygotować i przeprowadzić badanie satysfakcji klienta, opracować założenia dla polityki jakości oraz produkty zarządzania jakością zgodnie z metodyką PRINCE2; Rozumie znaczenie i rolę audytów wewnętrznych i zewnętrznych dla prawidłowego funkcjonowania organizacji. Udział w wykładzie: 15 Przygotowanie do egzaminu 5 Literatura 5 Liczba ECTS 25h/25 = 1 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy, forma pisemna: a) test jednokrotnego wyboru (10 -20 pytań, typ wyboru 1 z 4), b) zagadnienie opisowe. Max. ilość punktów: 80 pkt za test, 20 pkt za zagadnienie opisowe Czas trwania: 60 minut. Ocena końcowa: Punkty Wynik/ocena <0;59> niezaliczony <60;65> 3 <66;70> 3,5 <71;80> 4 <81;90> 4,5 <91; 100> 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.