Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie jakością w administracji i audyt

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WP-AD-ZJaaia
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie jakością w administracji i audyt
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

AD2_W05

AD2_W06

AD2_U04

AD2_K01

Skrócony opis:

Nabycie wiedzy z zakresu metod i technik zarządzania organizacją w kontekście jakości, badania satysfakcji klienta, normy ISO 9001, analizy problemów dla potrzeb poprawy jakości produktów/procesów, polityki jakości, strategii jakości w projektach i audytach.

Pełny opis:

Zakres tematów:

Moduł 1. Klient w zarządzaniu jakością w administracji

1.1. Co to jest jakość?

1.2. Szkoły jakości - japońska, amerykańska, europejska

1.3. Charakterystyka systemów zarządzania jakością

1.4. Orientacja na klienta w zarządzaniu jakością

1.5. Badanie satysfakcji klienta

1.6. Filozofia TQM i jej podstawowe elementy wdrażania

Moduł 2. System jakości - norma EN ISO 9001:2015

2.1. Pojęcie systemu jakości

2.2. Akredytacja a certyfikacja

2.3. Norma PN-EN ISO 9001:2015

2.4. Dokumentowanie wdrażania SZJ według PN-EN ISO 9001:2015

2.5. System zarządzania jakością w obszarze IT - ISO 20000

Moduł 3. Zarządzanie procesowe i metody doskonalenia

3.1. Zarządzanie procesowe

3.2. Techniki i metody doskonalenia jakości

3.3. Koszty jakości i poprawa produktywności

3.4. Techniki i sposoby rozwiązywania problemów

3.5. Metodyka zarządzania jakością oparta o "najlepsze praktyki"

Moduł 4. Jakość w zarządzaniu projektem

4.1. Podstawy zarządzania procesowego a zarządzanie projektami

4.2. Znaczenie jakości dla zarządzania projektami

4.3. Zarządzanie jakością w projekcie w ujęciu PRINCE2 i PMI

Moduł 5. System zarządzania jakością w praktyce funkcjonowania organizacji

5.1. Działalność biznesowa i podstawowe procesy biznesowe organizacji

5.2. Rola i zakres Polityki Jakości

5.3. Zarządzanie wiedzą

5.4. Zarządzanie relacjami z klientem

5.5. Kryteria jakości produktów i usług

5.6. Przykładowe techniki i miary jakości

Moduł 6. Znaczenie audytu w zarządzaniu jakością

5.1. Pojęcie audytu

5.2. Rola audytu w kontekście wypełniania obowiązków prawnych przez podmioty publiczne

5.3. Audyt wewnętrzny i jego znaczenie dla właściwego funkcjonowania procesów w organizacji

5.4. Audyt zewnętrzny jako instrument kontroli zgodności funkcjonowania organizacji z wyspecjalizowanymi standardami branżowymi

5.5. Audyt a kontrola jakości w organizacji

Literatura:

1. Adam Hamrol, Władysław Mantura, Zarządzanie jakością - teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006

2. Adam Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, Warszawa 2007

3. Adam Hamrol, Zarządzanie i inżynieria jakości, Warszawa 2017

4. Adam Hamrol, Strategie i praktyki sprawnego działania LEAN, SIX SIGMA i inne, Warszawa 2018

5. Norma PN ISO 9001:2015 - Systemy zarządzania jakością - Wymagania

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student ma podstawową wiedzę na temat systemów zarządzania jakością, zna podstawowe definicje związane zapewnieniem jakości produktów i usług w ramach administracji; Ma wiedzę na temat procesu wdrażania w ramach organizacji systemu zarządzania jakością; Jest w stanie samodzielnie przygotować i przeprowadzić badanie satysfakcji klienta, opracować założenia dla polityki jakości oraz produkty zarządzania jakością zgodnie z metodyką PRINCE2; Rozumie znaczenie i rolę audytów wewnętrznych i zewnętrznych dla prawidłowego funkcjonowania organizacji.

Udział w wykładzie: 15

Przygotowanie do egzaminu 5

Literatura 5

Liczba ECTS 25h/25 = 1 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin końcowy, forma pisemna:

a) test jednokrotnego wyboru (10 -20 pytań, typ wyboru 1 z 4),

b) zagadnienie opisowe.

Max. ilość punktów: 80 pkt za test, 20 pkt za zagadnienie opisowe

Czas trwania: 60 minut.

Ocena końcowa:

Punkty Wynik/ocena

<0;59> niezaliczony

<60;65> 3

<66;70> 3,5

<71;80> 4

<81;90> 4,5

<91; 100> 5

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)