Historia administracji od połowy wieku XVIII
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-ADZ-1-HA2-cw |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia administracji od połowy wieku XVIII |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Moduł historyczno - prawny |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | AD1_U02 AD1_U04 AD1_U05 AD1_U06 AD1_K01 AD1_K02 AD1_K03 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:podstawowy Cele przedmiotu: Celem wykładu jest ukazanie studentom źródeł, genezy i ewolucji współczesnych instytucji ustrojowych; przedstawienie genezy, zasad i ewolucji nowożytnej administracji; danie słuchaczom umiejętności posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu prawa administracyjnego; wyrobienie zdolności analizy oraz rozumienia wydarzeń i procesów historycznych. Założenia edukacyjne niniejszego przedmiotu nie ograniczają się wyłącznie do historycznego ujęcia zawartych w nim treści. Student po wysłuchaniu cyklu wykładów powinien dostrzegać i rozumieć związki ze współczesną nauką administracji i swobodnie operować tymi pojęciami z zakresu prawa administracyjnego, które były wykorzystywane przy okazji objaśniania procesu historycznego. Wymagania wstępne:brak |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne:1. Historia administracji – zagadnienia teoretyczne i metodologiczne. Geneza nauk administracyjnych. Definicje pojęcia „administracja”. Zasady nowożytnej administracji. Ustrój XVIII-wiecznej Rzeczypospolitej na tle ustroju państw ościennych (państwa oświeconego absolutyzmu). Postulaty reform ustrojowych – publicystyka polityczna. 2. Kształtowanie się nowoczesnej administracji w czasach stanisławowskich. Reformy sejmu konwokacyjnego 1764 roku. Sejm rozbiorowy 1773-1775. Ustawodawstwo Sejmu Czteroletniego, ze szczególnym uwzględnieniem Ustawy Rządowej z dnia 3 maja 1791 roku. Obalenie dzieła Sejmu Wielkiego – sejm w Grodnie i powrót do dawnych form ustrojowych. Władze powstańcze (1794). 3. Administracja na ziemiach polskich doby porozbiorowej (1795-1918). Ustawa konstytucyjna Księstwa Warszawskiego (1807). Wolne Miasto Gdańsk. Ustawa konstytucyjna Królestwa Polskiego (1815). Zmiany w ustawie konstytucyjnej Królestwa podczas powstania listopadowego. Władze powstańcze. Statut organiczny i nowa organizacja Królestwa (1832). Władze powstania styczniowego. Administracja Wolnego Miasta Krakowa (1815-1846). Autonomia Galicji (od 1861r.). Statut Krajowy. Administracja rządowa i samorządowa w Galicji. Samorząd szkolny. Administracja Wielkiego Księstwa Poznańskiego (od 1815 r.). 4. Odradzanie się państwa polskiego podczas I Wojny Światowej. Proklamacja dwóch cesarzy. Tymczasowa Rada Stanu. Rada Regencyjna. Rada Stanu. Ośrodki władzy na ziemiach polskich na jesieni 1918 roku. 5. Administracja w II Rzeczypospolitej (1918-1939). Okres prowizorium ustrojowego (1918-1922). Mała Konstytucja. Konstytucja marcowa. Nowela sierpniowa. Konstytucja kwietniowa. 6. Wybuch II Wojny Światowej. Ziemie polskie pod okupacją niemiecką i sowiecką. Proces odtwarzania władz polskich na emigracji. 7. Organizacja administracji w Polsce Ludowej. Administracja na ziemiach polskich w okresie przejmowania władzy przez komunistów (1944-1947). Ustrój konstytucyjny w latach 1947-1952. Mała Konstytucja z 1947 roku. Konstytucja Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (1952). Administracja terytorialna. Przywrócenie samorządu terytorialnego na szczeblu gminy |
Literatura: |
Podręcznik przewodni: W. Witkowski, Historia administracji w Polsce 1764-1989, Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: W.Ćwik, W. Mróz, A. Witkowski, Administracja w systemie ustrojowym Polski do 1939 r., wyd. II, Przemyśl 1998. D. Janicka, Ustrój administracji nowożytnej w Europie. Zarys wykładu, Toruń 2002. M. Kallas, I. Lipowicz, Z. Niewiadomski, G. Szpor, Prawo administracyjne: część ustrojowa, Warszawa 2002 (odpowiednie rozdziały). Konstytucje Polski, t. 1-2, red. M. Kallas, Warszawa 1990. A. Ajnenkiel, Konstytucje Polski w rozwoju dziejowym 1791-1997, Warszawa 2001 T. Maciejewski, Historia administracji, Warszawa 2002. J. Malec, Polska myśl administracyjna XVIII wieku, Kraków 1986. J. Malec, D. Malec, Historia administracji nowożytnej, Kraków 1998. J. Malec, D. Malec, Historia administracji i myśli administracyjnej, Kraków 2000. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
AD1_U02 - Student potrafi zastosować wiedzę z historii administracji do analizy zjawisk społecznych AD1_U04 - Student potrafi zastosować metodę historyczną do analizy zjawisk społecznych AD1_U05 - Student potrafi zastosować wiedzę historyczną do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu administracji AD1_U06 - Student potrafi analizować zjawiska społeczne przez pryzmat historii administracji AD1_K01 - Student jest przygotowany do dalszego pogłębiania wiedzy z zakresu administracji AD1_K02 - Student jest przygotowany do pracy w grupie i wykonywania w niej zadań z zakresu administracji AD1_K03 - Student jest przygotowany do ustalania celów służących do realizacji określonych zadań w dziedzinie administracji OPIS ECTS: Udział w ćwiczeniach: 16 h Przygotowanie do zajęć: 40 h Liczba ECTS: 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania AD1_U02 Metoda oceny: referat, test, praca pisemna Ocena ndst: Student zupełnie nie potrafi zastosować wiedzy z historii administracji do analizy zjawisk społecznych Ocena dst: Student w podstawowym stopniu potrafi zastosować wiedzę z historii administracji do analizy zjawisk społecznych Ocena db: Student w dobrym stopniu potrafi zastosować wiedzę z historii administracji do analizy zjawisk społecznych Ocena bdb: Student biegle potrafi zastosować wiedzę z historii administracji do analizy zjawisk społecznych AD1_U04 - Student potrafi zastosować metodę historyczną do analizy zjawisk społecznych Metoda oceny: referat, praca pisemna Ocena ndst: Student zupełnie nie potrafi zastosować metody historycznej do analizy zjawisk społecznych Ocena dst: Student w podstawowym stopniu potrafi zastosować metodę historyczną do analizy zjawisk społecznych Ocena db: Student w dobrym stopniu potrafi zastosować metodę historyczną do analizy zjawisk społecznych Ocena bdb: Student biegle potrafi zastosować metodę historyczną do analizy zjawisk społecznych AD1_U05 - Student potrafi zastosować wiedzę historyczną do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu administracji Metoda oceny: referat, praca pisemna Ocena ndst: Student zupełnie nie potrafi zastosować wiedzy historycznej do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu administracji Ocena dst: Student w stopniu bazowym potrafi zastosować wiedzę historyczną do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu administracji Ocena db: Student w dobrym stopniu potrafi zastosować wiedzę historyczną do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu administracji Ocena bdb: Student biegle potrafi zastosować wiedzę historyczną do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu administracji AD1_U06 - Student potrafi analizować zjawiska społeczne przez pryzmat historii administracji Metoda oceny: referat, praca pisemna Ocena ndst: Student zupełnie nie potrafi analizować zjawisk społecznych przez pryzmat historii administracji Ocena dst: Student w stopniu podstawowym potrafi analizować zjawiska społeczne przez pryzmat historii administracji Ocena db: Student w stopniu dobrym potrafi analizować zjawiska społeczne przez pryzmat historii administracji Ocena bdb: Student w stopniu biegłym potrafi analizować zjawiska społeczne przez pryzmat historii administracji AD1_K01 - Student jest przygotowany do dalszego pogłębiania wiedzy z zakresu administracji Metoda oceny: dyskusja, ocenianie ciągłe Ocena ndst: Student zupełnie nie jest przygotowany do dalszego pogłębiania wiedzy z zakresu administracji Ocena dst: Student jest w dostatecznym stopniu przygotowany do dalszego pogłębiania wiedzy z zakresu administracji Ocena db: Student jest w dobrym stopniu przygotowany do dalszego pogłębiania wiedzy z zakresu administracji Ocena bdb: Student jest w wysokim stopniu przygotowany do dalszego pogłębiania wiedzy z zakresu administracji AD1_K02 - Student jest przygotowany do pracy w grupie i wykonywania w niej zadań z zakresu administracji Metoda oceny: dyskusja, ocenianie ciągłe Ocena ndst: Student zupełnie nie jest przygotowany do pracy w grupie i wykonywania w niej zadań z zakresu administracji Ocena dst: Student jest w stopniu podstawowym przygotowany do pracy w grupie i wykonywania w niej zadań z zakresu administracji Ocena db: Student jest w stopniu dobrym przygotowany do pracy w grupie i wykonywania w niej zadań z zakresu administracji Ocena bdb: Student jest w wysokim stopniu przygotowany do pracy w grupie i wykonywania w niej zadań z zakresu administracji AD1_K03 - Student jest przygotowany do ustalania celów służących do realizacji określonych zadań w dziedzinie administracji Metoda oceny: dyskusja, ocenianie ciągłe Ocena ndst: Student zupełnie nie jest przygotowany do ustalania celów służących do realizacji określonych zadań w dziedzinie administracji Ocena dst: Student jest w stopniu podstawowym przygotowany do ustalania celów służących do realizacji określonych zadań w dziedzinie administracji Ocena db: Student jest w stopniu dobrym przygotowany do ustalania celów służących do realizacji określonych zadań w dziedzinie administracji Ocena bdb: Student jest w wysokim stopniu przygotowany do ustalania celów służących do realizacji określonych zadań w dziedzinie administracji Metody dydaktyczne w obszarze umiejętności: dyskusja, prezentacja, studium przypadku. Metody dydaktyczne w zakresie kompetencji: dyskusja, ocenianie ciągłe. Sposób weryfikacji metod dydaktycznych: sprawdzian pisemny (opisowy). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Godek | |
Prowadzący grup: | Sławomir Godek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:podstawowy Cele przedmiotu: Celem wykładu jest ukazanie studentom źródeł, genezy i ewolucji współczesnych instytucji ustrojowych; przedstawienie genezy, zasad i ewolucji nowożytnej administracji; danie słuchaczom umiejętności posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu prawa administracyjnego; wyrobienie zdolności analizy oraz rozumienia wydarzeń i procesów historycznych. Założenia edukacyjne niniejszego przedmiotu nie ograniczają się wyłącznie do historycznego ujęcia zawartych w nim treści. Student po wysłuchaniu cyklu wykładów powinien dostrzegać i rozumieć związki ze współczesną nauką administracji i swobodnie operować tymi pojęciami z zakresu prawa administracyjnego, które były wykorzystywane przy okazji objaśniania procesu historycznego. Wymagania wstępne:brak |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne:1. Historia administracji – zagadnienia teoretyczne i metodologiczne. Geneza nauk administracyjnych. Definicje pojęcia „administracja”. Zasady nowożytnej administracji. Ustrój XVIII-wiecznej Rzeczypospolitej na tle ustroju państw ościennych (państwa oświeconego absolutyzmu). Postulaty reform ustrojowych – publicystyka polityczna. 2. Kształtowanie się nowoczesnej administracji w czasach stanisławowskich. Reformy sejmu konwokacyjnego 1764 roku. Sejm rozbiorowy 1773-1775. Ustawodawstwo Sejmu Czteroletniego, ze szczególnym uwzględnieniem Ustawy Rządowej z dnia 3 maja 1791 roku. Obalenie dzieła Sejmu Wielkiego – sejm w Grodnie i powrót do dawnych form ustrojowych. Władze powstańcze (1794). 3. Administracja na ziemiach polskich doby porozbiorowej (1795-1918). Ustawa konstytucyjna Księstwa Warszawskiego (1807). Wolne Miasto Gdańsk. Ustawa konstytucyjna Królestwa Polskiego (1815). Zmiany w ustawie konstytucyjnej Królestwa podczas powstania listopadowego. Władze powstańcze. Statut organiczny i nowa organizacja Królestwa (1832). Władze powstania styczniowego. Administracja Wolnego Miasta Krakowa (1815-1846). Autonomia Galicji (od 1861r.). Statut Krajowy. Administracja rządowa i samorządowa w Galicji. Samorząd szkolny. Administracja Wielkiego Księstwa Poznańskiego (od 1815 r.). 4. Odradzanie się państwa polskiego podczas I Wojny Światowej. Proklamacja dwóch cesarzy. Tymczasowa Rada Stanu. Rada Regencyjna. Rada Stanu. Ośrodki władzy na ziemiach polskich na jesieni 1918 roku. 5. Administracja w II Rzeczypospolitej (1918-1939). Okres prowizorium ustrojowego (1918-1922). Mała Konstytucja. Konstytucja marcowa. Nowela sierpniowa. Konstytucja kwietniowa. 6. Wybuch II Wojny Światowej. Ziemie polskie pod okupacją niemiecką i sowiecką. Proces odtwarzania władz polskich na emigracji. 7. Organizacja administracji w Polsce Ludowej. Administracja na ziemiach polskich w okresie przejmowania władzy przez komunistów (1944-1947). Ustrój konstytucyjny w latach 1947-1952. Mała Konstytucja z 1947 roku. Konstytucja Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (1952). Administracja terytorialna. Przywrócenie samorządu terytorialnego na szczeblu gminy |
|
Literatura: |
Podręcznik przewodni: W. Witkowski, Historia administracji w Polsce 1764-1989, Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: W.Ćwik, W. Mróz, A. Witkowski, Administracja w systemie ustrojowym Polski do 1939 r., wyd. II, Przemyśl 1998. D. Janicka, Ustrój administracji nowożytnej w Europie. Zarys wykładu, Toruń 2002. M. Kallas, I. Lipowicz, Z. Niewiadomski, G. Szpor, Prawo administracyjne: część ustrojowa, Warszawa 2002 (odpowiednie rozdziały). Konstytucje Polski, t. 1-2, red. M. Kallas, Warszawa 1990. A. Ajnenkiel, Konstytucje Polski w rozwoju dziejowym 1791-1997, Warszawa 2001 T. Maciejewski, Historia administracji, Warszawa 2002. J. Malec, Polska myśl administracyjna XVIII wieku, Kraków 1986. J. Malec, D. Malec, Historia administracji nowożytnej, Kraków 1998. J. Malec, D. Malec, Historia administracji i myśli administracyjnej, Kraków 2000. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Godek | |
Prowadzący grup: | Sławomir Godek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:podstawowy Cele przedmiotu: Celem wykładu jest ukazanie studentom źródeł, genezy i ewolucji współczesnych instytucji ustrojowych; przedstawienie genezy, zasad i ewolucji nowożytnej administracji; danie słuchaczom umiejętności posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu prawa administracyjnego; wyrobienie zdolności analizy oraz rozumienia wydarzeń i procesów historycznych. Założenia edukacyjne niniejszego przedmiotu nie ograniczają się wyłącznie do historycznego ujęcia zawartych w nim treści. Student po wysłuchaniu cyklu wykładów powinien dostrzegać i rozumieć związki ze współczesną nauką administracji i swobodnie operować tymi pojęciami z zakresu prawa administracyjnego, które były wykorzystywane przy okazji objaśniania procesu historycznego. Wymagania wstępne:brak |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne:1. Historia administracji – zagadnienia teoretyczne i metodologiczne. Geneza nauk administracyjnych. Definicje pojęcia „administracja”. Zasady nowożytnej administracji. Ustrój XVIII-wiecznej Rzeczypospolitej na tle ustroju państw ościennych (państwa oświeconego absolutyzmu). Postulaty reform ustrojowych – publicystyka polityczna. 2. Kształtowanie się nowoczesnej administracji w czasach stanisławowskich. Reformy sejmu konwokacyjnego 1764 roku. Sejm rozbiorowy 1773-1775. Ustawodawstwo Sejmu Czteroletniego, ze szczególnym uwzględnieniem Ustawy Rządowej z dnia 3 maja 1791 roku. Obalenie dzieła Sejmu Wielkiego – sejm w Grodnie i powrót do dawnych form ustrojowych. Władze powstańcze (1794). 3. Administracja na ziemiach polskich doby porozbiorowej (1795-1918). Ustawa konstytucyjna Księstwa Warszawskiego (1807). Wolne Miasto Gdańsk. Ustawa konstytucyjna Królestwa Polskiego (1815). Zmiany w ustawie konstytucyjnej Królestwa podczas powstania listopadowego. Władze powstańcze. Statut organiczny i nowa organizacja Królestwa (1832). Władze powstania styczniowego. Administracja Wolnego Miasta Krakowa (1815-1846). Autonomia Galicji (od 1861r.). Statut Krajowy. Administracja rządowa i samorządowa w Galicji. Samorząd szkolny. Administracja Wielkiego Księstwa Poznańskiego (od 1815 r.). 4. Odradzanie się państwa polskiego podczas I Wojny Światowej. Proklamacja dwóch cesarzy. Tymczasowa Rada Stanu. Rada Regencyjna. Rada Stanu. Ośrodki władzy na ziemiach polskich na jesieni 1918 roku. 5. Administracja w II Rzeczypospolitej (1918-1939). Okres prowizorium ustrojowego (1918-1922). Mała Konstytucja. Konstytucja marcowa. Nowela sierpniowa. Konstytucja kwietniowa. 6. Wybuch II Wojny Światowej. Ziemie polskie pod okupacją niemiecką i sowiecką. Proces odtwarzania władz polskich na emigracji. 7. Organizacja administracji w Polsce Ludowej. Administracja na ziemiach polskich w okresie przejmowania władzy przez komunistów (1944-1947). Ustrój konstytucyjny w latach 1947-1952. Mała Konstytucja z 1947 roku. Konstytucja Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (1952). Administracja terytorialna. Przywrócenie samorządu terytorialnego na szczeblu gminy |
|
Literatura: |
Podręcznik przewodni: W. Witkowski, Historia administracji w Polsce 1764-1989, Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: W.Ćwik, W. Mróz, A. Witkowski, Administracja w systemie ustrojowym Polski do 1939 r., wyd. II, Przemyśl 1998. D. Janicka, Ustrój administracji nowożytnej w Europie. Zarys wykładu, Toruń 2002. M. Kallas, I. Lipowicz, Z. Niewiadomski, G. Szpor, Prawo administracyjne: część ustrojowa, Warszawa 2002 (odpowiednie rozdziały). Konstytucje Polski, t. 1-2, red. M. Kallas, Warszawa 1990. A. Ajnenkiel, Konstytucje Polski w rozwoju dziejowym 1791-1997, Warszawa 2001 T. Maciejewski, Historia administracji, Warszawa 2002. J. Malec, Polska myśl administracyjna XVIII wieku, Kraków 1986. J. Malec, D. Malec, Historia administracji nowożytnej, Kraków 1998. J. Malec, D. Malec, Historia administracji i myśli administracyjnej, Kraków 2000. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Godek | |
Prowadzący grup: | Sławomir Godek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.