Elektroniczna administracja publiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-ADZ-2-EAP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elektroniczna administracja publiczna |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | AD2_W02, AD2_W04 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest analiza podstaw prawnych elektronicznych usług publicznych. Podczas wykładu prezentowane są podstawy prawne zagadnień informacyjnych, zadania publiczne w zakresie informatyzacji, prawne problemy publicznych zasobów informacyjnych – rejestrowych i pozarejestrowych, udostępniania informacji publicznej oraz jej ponownego wykorzystywania. Studenci uzyskują wiedzę na temat identyfikacja elektroniczna i usługi zaufania – w tym podpisów elektronicznych oraz ich skutków prawnych a także korzystania z dokumentów elektronicznych. Uzyskują również wiedzę dotyczącą istotnych dla elektronicznych usług publicznych prawnych, organizacyjnych i technicznych aspektów interoperacyjności i cyberbezpieczeństwa. |
Pełny opis: |
1. Ewolucja pojmowania informacji. Społeczeństwo informacyjne. Definicje informatyki i technologii informacyjnych 2. Pojęcie administracji publicznej, zadań publicznych, elektronicznych usług publicznych 3. Etapy jurydyzacji zagadnień informacyjnych. Informatyka w systemie prawa. Zadania publiczne w zakresie informatyzacji 4. Strategie rozwoju społeczeństwa informacyjnego 5. Elektroniczne usługi publiczne 6. Podstawy prawne udostępniania informacji publicznej. Pojęcie informacji publicznej i informacji publicznej przetworzonej. Zakres podmiotowy i przedmiotowy ustawy. Udostępnianie informacji na wniosek. 7. Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego. 8. Bezwnioskowe udostępnianie informacji publicznej - Biuletyn Informacji Publicznej, Centralne repozytorium informacji publicznej 9. Rejestry publiczne – definicje, podstawy prawne, funkcje rejestrów 10. Rejestry publiczne wchodzące w skład Systemu Rejestrów Państwowych 11. Rejestry publiczne dotyczące nieruchomości. Rejestry publiczne dotyczące podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. 12. Interoperacyjność 13. Identyfikacja elektroniczna i usługi zaufania 14. Dokumenty i dokumenty elektroniczne 15. Cyberbezpieczeństwo elektronicznych usług publicznych |
Literatura: |
Literatura: C. Martysz Czesław, G. Szpor, K. Wojsyk, Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadnia publiczne. Komentarz, wyd. II, LEX 2015 A. Gryszczyńska, Nowa Księga Wieczysta Informatyzacja rejestru publicznego, Warszawa 2011, s. 19-112, Rejestry publiczne. Jawność i interoperacyjność, red. A.Gryszczyńska, Warszawa 2016, (rozdział 1, 3, 9, w pozostałym zakresie – fakultatywnie) T. Stawecki, Rejestry publiczne. Funkcje instytucji, Warszawa 2005, rozdział 1 (lektura fakultatywna) Internet. Strategie bezpieczeństwa, red. G. Szpor, A. Gryszczyńska; C.H. Beck; 2017 (lektura fakultatywna) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
AD2_W02. Student zna i rozumie: terminologię z zakresu prawa informatycznego, elektronicznej administracji oraz elektronicznych usług publicznych; wymienia podstawy prawne i procedury związane z elektronicznymi usługami publicznymi; posiada pogłębioną wiedzę z zakresu z jurydyzacji zagadnień informacyjnych, informatyki w systemie prawa oraz zadań publicznych w zakresie informatyzacji (odniesienie do efektów uczenia się na poziomie 7 PRK - P7U_W P7S_WG P7S_WK). AD2_W04.Student zna i rozumie: status jednostki i jego aktywności w sferze prawa i administracji (odniesienie do efektów uczenia się na poziomie 7 PRK - P7U_W P7S_WG P7S_WK). Opis ECTS: udział w wykładzie: 16 h przygotowanie do wykładu: 30 h lektura polecanych publikacji: 45 h przygotowanie do egzaminu: 30 h Liczba ECTS = 4 |
Metody i kryteria oceniania: |
AD2_W02. Student zna i rozumie: terminologię z zakresu prawa informatycznego, elektronicznej administracji oraz elektronicznych usług publicznych; wymienia podstawy prawne i procedury związane z elektronicznymi usługami publicznymi; posiada pogłębioną wiedzę z zakresu z jurydyzacji zagadnień informacyjnych, informatyki w systemie prawa oraz zadań publicznych w zakresie informatyzacji – weryfikacja w formie testu jednokrotnego wyboru. AD2_W04. Student zna i rozumie: status jednostki i jego aktywności w sferze prawa i administracji – weryfikacja w formie - weryfikacja w formie testu jednokrotnego wyboru. Na ocenę 2: student nie zna terminologii z zakresu prawa informatycznego, elektronicznej administracji oraz elektronicznych usług publicznych; nie wymienia podstaw prawnych i procedur związanych z elektronicznymi usługami publicznymi; nie posiada wiedzy z zakresu z jurydyzacji zagadnień informacyjnych, informatyki w systemie prawa oraz zadań publicznych w zakresie informatyzacji Student nie zna i nie rozumie statusu jednostki i jego aktywności w sferze prawa i administracji. Na ocenę 3, 3,5: student zna jedynie w podstawowym zakresie terminologię z zakresu prawa informatycznego, elektronicznej administracji oraz elektronicznych usług publicznych; wymienia nieliczne podstawy prawne i procedury związane z elektronicznymi usługami publicznymi; nie posiada pogłębionej wiedzy z zakresu z jurydyzacji zagadnień informacyjnych, informatyki w systemie prawa oraz zadań publicznych w zakresie informatyzacji. Student zna i rozumie jedynie w podstawowym zakresie status jednostki i jego aktywności w sferze prawa i administracji. Na ocenę 4, 4,5: student posiada dobrą wiedzę z zakresu prawa informatycznego, elektronicznej administracji oraz elektronicznych usług publicznych; wymienia podstawy prawne i procedury związane z elektronicznymi usługami publicznymi; posiada wiedzę z zakresu z jurydyzacji zagadnień informacyjnych, informatyki w systemie prawa oraz zadań publicznych w zakresie informatyzacji Student dobrze zna i rozumie statusu jednostki i jego aktywności w sferze prawa i administracji. Na ocenę 5: student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu prawa informatycznego, elektronicznej administracji oraz elektronicznych usług publicznych; wymienia podstawy prawne i procedury związane z elektronicznymi usługami publicznymi; posiada wiedzę z zakresu z jurydyzacji zagadnień informacyjnych, informatyki w systemie prawa oraz zadań publicznych w zakresie informatyzacji Student bardzo dobrze zna i rozumie statusu jednostki i jego aktywności w sferze prawa i administracji. |
Praktyki zawodowe: |
Nie są wymagane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gryszczyńska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gryszczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest analiza podstaw prawnych elektronicznych usług publicznych. Podczas wykładu prezentowane są podstawy prawne zagadnień informacyjnych, zadania publiczne w zakresie informatyzacji, prawne problemy publicznych zasobów informacyjnych – rejestrowych i pozarejestrowych, udostępniania informacji publicznej oraz jej ponownego wykorzystywania. Studenci uzyskują wiedzę na temat identyfikacja elektroniczna i usługi zaufania – w tym podpisów elektronicznych oraz ich skutków prawnych a także korzystania z dokumentów elektronicznych. Uzyskują również wiedzę dotyczącą istotnych dla elektronicznych usług publicznych prawnych, organizacyjnych i technicznych aspektów interoperacyjności i cyberbezpieczeństwa. |
|
Pełny opis: |
1. Ewolucja pojmowania informacji. Społeczeństwo informacyjne. Definicje informatyki i technologii informacyjnych 2. Pojęcie administracji publicznej, zadań publicznych, elektronicznych usług publicznych 3. Etapy jurydyzacji zagadnień informacyjnych. Informatyka w systemie prawa. Zadania publiczne w zakresie informatyzacji 4. Strategie rozwoju społeczeństwa informacyjnego 5. Elektroniczne usługi publiczne 6. Podstawy prawne udostępniania informacji publicznej. Pojęcie informacji publicznej i informacji publicznej przetworzonej. Zakres podmiotowy i przedmiotowy ustawy. Udostępnianie informacji na wniosek. 7. Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego. 8. Bezwnioskowe udostępnianie informacji publicznej - Biuletyn Informacji Publicznej, Centralne repozytorium informacji publicznej 9. Rejestry publiczne – definicje, podstawy prawne, funkcje rejestrów 10. Rejestry publiczne wchodzące w skład Systemu Rejestrów Państwowych 11. Rejestry publiczne dotyczące nieruchomości. Rejestry publiczne dotyczące podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. 12. Interoperacyjność 13. Identyfikacja elektroniczna i usługi zaufania 14. Dokumenty i dokumenty elektroniczne 15. Cyberbezpieczeństwo elektronicznych usług publicznych |
|
Literatura: |
Literatura: C. Martysz Czesław, G. Szpor, K. Wojsyk, Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadnia publiczne. Komentarz, wyd. II, LEX 2015 A. Gryszczyńska, Nowa Księga Wieczysta Informatyzacja rejestru publicznego, Warszawa 2011, s. 19-112, Rejestry publiczne. Jawność i interoperacyjność, red. A.Gryszczyńska, Warszawa 2016, (rozdział 1, 3, 9, w pozostałym zakresie – fakultatywnie) T. Stawecki, Rejestry publiczne. Funkcje instytucji, Warszawa 2005, rozdział 1 (lektura fakultatywna) Internet. Strategie bezpieczeństwa, red. G. Szpor, A. Gryszczyńska; C.H. Beck; 2017 (lektura fakultatywna) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Besiekierska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Besiekierska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest analiza podstaw prawnych elektronicznych usług publicznych. Podczas wykładu prezentowane są podstawy prawne zagadnień informacyjnych, zadania publiczne w zakresie informatyzacji, prawne problemy publicznych zasobów informacyjnych – rejestrowych i pozarejestrowych, udostępniania informacji publicznej oraz jej ponownego wykorzystywania. Studenci uzyskują wiedzę na temat identyfikacja elektroniczna i usługi zaufania – w tym podpisów elektronicznych oraz ich skutków prawnych a także korzystania z dokumentów elektronicznych. Uzyskują również wiedzę dotyczącą istotnych dla elektronicznych usług publicznych prawnych, organizacyjnych i technicznych aspektów interoperacyjności i cyberbezpieczeństwa. |
|
Pełny opis: |
1. Ewolucja pojmowania informacji. Społeczeństwo informacyjne. Definicje informatyki i technologii informacyjnych 2. Pojęcie administracji publicznej, zadań publicznych, elektronicznych usług publicznych 3. Etapy jurydyzacji zagadnień informacyjnych. Informatyka w systemie prawa. Zadania publiczne w zakresie informatyzacji 4. Strategie rozwoju społeczeństwa informacyjnego 5. Elektroniczne usługi publiczne 6. Podstawy prawne udostępniania informacji publicznej. Pojęcie informacji publicznej i informacji publicznej przetworzonej. Zakres podmiotowy i przedmiotowy ustawy. Udostępnianie informacji na wniosek. 7. Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego. 8. Bezwnioskowe udostępnianie informacji publicznej - Biuletyn Informacji Publicznej, Centralne repozytorium informacji publicznej 9. Rejestry publiczne – definicje, podstawy prawne, funkcje rejestrów 10. Rejestry publiczne wchodzące w skład Systemu Rejestrów Państwowych 11. Rejestry publiczne dotyczące nieruchomości. Rejestry publiczne dotyczące podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. 12. Interoperacyjność 13. Identyfikacja elektroniczna i usługi zaufania 14. Dokumenty i dokumenty elektroniczne 15. Cyberbezpieczeństwo elektronicznych usług publicznych |
|
Literatura: |
Literatura: C. Martysz Czesław, G. Szpor, K. Wojsyk, Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadnia publiczne. Komentarz, wyd. II, LEX 2015 A. Gryszczyńska, Nowa Księga Wieczysta Informatyzacja rejestru publicznego, Warszawa 2011, s. 19-112, Rejestry publiczne. Jawność i interoperacyjność, red. A.Gryszczyńska, Warszawa 2016, (rozdział 1, 3, 9, w pozostałym zakresie – fakultatywnie) T. Stawecki, Rejestry publiczne. Funkcje instytucji, Warszawa 2005, rozdział 1 (lektura fakultatywna) Internet. Strategie bezpieczeństwa, red. G. Szpor, A. Gryszczyńska; C.H. Beck; 2017 (lektura fakultatywna) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Besiekierska | |
Prowadzący grup: | Mateusz Badowski, Agnieszka Besiekierska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest analiza podstaw prawnych elektronicznych usług publicznych. Podczas wykładu prezentowane są podstawy prawne zagadnień informacyjnych, zadania publiczne w zakresie informatyzacji, prawne problemy publicznych zasobów informacyjnych – rejestrowych i pozarejestrowych, udostępniania informacji publicznej oraz jej ponownego wykorzystywania. Studenci uzyskują wiedzę na temat identyfikacja elektroniczna i usługi zaufania – w tym podpisów elektronicznych oraz ich skutków prawnych a także korzystania z dokumentów elektronicznych. Uzyskują również wiedzę dotyczącą istotnych dla elektronicznych usług publicznych prawnych, organizacyjnych i technicznych aspektów interoperacyjności i cyberbezpieczeństwa. |
|
Pełny opis: |
1. Ewolucja pojmowania informacji. Społeczeństwo informacyjne. Definicje informatyki i technologii informacyjnych 2. Pojęcie administracji publicznej, zadań publicznych, elektronicznych usług publicznych 3. Etapy jurydyzacji zagadnień informacyjnych. Informatyka w systemie prawa. Zadania publiczne w zakresie informatyzacji 4. Strategie rozwoju społeczeństwa informacyjnego 5. Elektroniczne usługi publiczne 6. Podstawy prawne udostępniania informacji publicznej. Pojęcie informacji publicznej i informacji publicznej przetworzonej. Zakres podmiotowy i przedmiotowy ustawy. Udostępnianie informacji na wniosek. 7. Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego. 8. Bezwnioskowe udostępnianie informacji publicznej - Biuletyn Informacji Publicznej, Centralne repozytorium informacji publicznej 9. Rejestry publiczne – definicje, podstawy prawne, funkcje rejestrów 10. Rejestry publiczne wchodzące w skład Systemu Rejestrów Państwowych 11. Rejestry publiczne dotyczące nieruchomości. Rejestry publiczne dotyczące podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. 12. Interoperacyjność 13. Identyfikacja elektroniczna i usługi zaufania 14. Dokumenty i dokumenty elektroniczne 15. Cyberbezpieczeństwo elektronicznych usług publicznych |
|
Literatura: |
Literatura: C. Martysz Czesław, G. Szpor, K. Wojsyk, Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadnia publiczne. Komentarz, wyd. II, LEX 2015 A. Gryszczyńska, Nowa Księga Wieczysta Informatyzacja rejestru publicznego, Warszawa 2011, s. 19-112, Rejestry publiczne. Jawność i interoperacyjność, red. A.Gryszczyńska, Warszawa 2016, (rozdział 1, 3, 9, w pozostałym zakresie – fakultatywnie) T. Stawecki, Rejestry publiczne. Funkcje instytucji, Warszawa 2005, rozdział 1 (lektura fakultatywna) Internet. Strategie bezpieczeństwa, red. G. Szpor, A. Gryszczyńska; C.H. Beck; 2017 (lektura fakultatywna) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.