Nadzór na jednolitym rynku finansowym UE
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-BGC-N-2-NJRF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nadzór na jednolitym rynku finansowym UE |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | BwGC_W08, BwGC_W09 [wiedza] |
Wymagania wstępne: | Znajomość systemu instytucjonalnego UE |
Skrócony opis: |
Mechanizmy nadzoru finansowego na jednolitym rynku finansowym. Charakterystyka systemu instytucjonalnego i regulacyjnego. Warsztatowe opracowanie filarów Europejskiego Systemy Nadzoru Finansowego. Charakterystyka sektorowa Europejskiego Związku Administracyjnego. |
Pełny opis: |
I. Nadzór makroostrożnościowy Za nadzór makroostrożnościowy nad unijnym systemem finansowym odpowiada Europejska Rada ds. Ryzyka Systemowego (ERRS). Zadania i pozycja prawna organu w strukturze ESNF. II. Nadzór mikroostrożnościowy Jest to nadzór nad pojedynczymi instytucjami finansowymi, np. bankami, towarzystwami ubezpieczeniowymi czy funduszami emerytalnymi. Europejskie Urzędy Nadzoru Europejski Urząd Nadzoru Bankowego – EUNB (ang. EBA) Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych – EUNUiPPE (ang. EIOPA) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych – EUNGiPW (ang. ESMA). Zadania. Możliwości odwoławcze od decyzji ESAa. Komptencje regulacyjne. Prawo hybrydowe. |
Literatura: |
Fedorowicz M., 2010, Funkcje nowego europejskiego nadzoru finansowego ze szczególnym uwzględnieniem funkcji nadzorczych w sektorze bankowym, "Kwartalnik Prawa Publicznego", nr 4. Fedorowicz M., 2011, Porównanie koncepcji normatywnych nowego europejskiego nadzoru finansowego oraz Europejskiego Systemu Banków Centralnych - wybrane zagadnienia, Poznań. Fedorowicz M., 2011, Współpraca między Europejskimi Urzędami Nadzoru Finansowego a Komisją Nadzoru Finansowego w zakresie nadzoru nad rynkiem finansowym w UE, [w:] E. Fojcik-Mastalska, E. Rutkowska-Tomaszewska (red.), Nadzór nad rynkiem finansowym: aktualne tendencje i problemy dyskusyjne, Wrocław. Rozporządzenie PE i Rady nr 1092/2010 z 24.11.2010 w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego [Dz.Urz. UE L 331 z 15.12.2010]. Rozporządzenie PE i Rady nr 1093/ 2010 z 24.11.2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE, [Dz.Urz. UE L 331 z 15.12.2010]. Rozporządzenie PE i Rady nr 1094/2010 z 24.11.2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/79/WE, [Dz.Urz. UE L 331 z 15.12.2010]. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK 1: potrafi prawidłowo oceniać problemy związane ze zjawiskami zachodzącymi na europejskim rynku finansowym EK 2: ma wiedzę z zakresu europejskiego prawa finansowego EK 3: potrafi definiować pojęcia związane z rynkiem finansowym i jego mechanizmami, przedstawić klasyfikację rynków finansowych EK 4: charakteryzuje mechanizmy zapewniające stabilność rynków finansowych w ramach tzw. sieci bezpieczeństwa finansowego (zarówno w wymiarze narodowym, jak i na szczeblu UE) EK 5: ma wiedzę o procesach integracyjnych w ramach jednolitego rynku finansowego Unii Europejskiej EK 6: rozumie konsekwencje intensyfikacji integracji finansowej w ramach Unii Europejskiej w kontekście kryzysu finansowego lat 2008-2012 EK 7: charakteryzuje główne kierunki regulacyjne podjęte przez Unię Europejską w konsekwencji kryzysu finansowego lat 2008-2012 Opis ECTS: Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta lektura zadanej literatury 20 Praca własna studenta przygotowanie do zajęć 15 Praca własna studenta przygotowanie do egzaminu 35 SUMA GODZIN: 100 LICZBA PUNKTÓW ECTS: 100 h/25 = 4 efektów kształcenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK1 są: wykład problemowy i konwersatoryjny oraz metody problemowe (klasyczna metoda problemowa i metoda sytuacyjna). Sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest ocenianie ciągłe oraz egzamin pisemny w formie eseju na zadany temat. Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK2 są: wykład problemowy i konwersatoryjny oraz metody problemowe (klasyczna metoda problemowa i metoda sytuacyjna). Sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest ocenianie ciągłe oraz egzamin pisemny w formie eseju na zadany temat. Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK3 są: wykład problemowy i konwersatoryjny oraz metody problemowe (klasyczna metoda problemowa i metoda sytuacyjna). Sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest ocenianie ciągłe oraz egzamin pisemny w formie eseju na zadany temat. Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK4 są: wykład problemowy i konwersatoryjny oraz metody problemowe (klasyczna metoda problemowa i metoda sytuacyjna). Sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest ocenianie ciągłe oraz egzamin pisemny w formie eseju na zadany temat. Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK5 są: wykład problemowy i konwersatoryjny oraz metody problemowe (klasyczna metoda problemowa i metoda sytuacyjna). Sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest ocenianie ciągłe oraz egzamin pisemny w formie eseju na zadany temat. Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK6 są: wykład problemowy i konwersatoryjny oraz metody problemowe (klasyczna metoda problemowa i metoda sytuacyjna). Sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest ocenianie ciągłe oraz egzamin pisemny w formie eseju na zadany temat. Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK7 są: wykład problemowy i konwersatoryjny oraz metody problemowe (klasyczna metoda problemowa i metoda sytuacyjna). Sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest ocenianie ciągłe oraz egzamin pisemny w formie eseju na zadany temat. Weryfikacja EK na podstawie ciągłej pracy na zajęciach i wystąpienia 15 minutowego na zadany temat. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WAR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Kohtamaki | |
Prowadzący grup: | Natalia Kohtamaki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Kohtamaki | |
Prowadzący grup: | Natalia Kohtamaki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.