Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do e-usług

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WP-BGC-N-2-WdEu
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do e-usług
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

BwGC_W06

BwGC_W12

BwGC_K06

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi usług elektronicznych, w tym z ich definicjami, klasyfikacjami i rodzajami. Podczas wykładu studenci mają nabyć umiejętność rozpoznawania różnego rodzaju e-usług poprzez wskazywanie ich cech, a także rozpoznawania szans oraz zagrożeń związanych z usługami świadczonymi poprzez Internet.

Pełny opis:

E-usługa to usługa świadczona drogą elektroniczną przez sieć telekomunikacyjną, a w tym sieć komputerową, np. Internet, z wykorzystaniem technologii informacyjnej, której świadczenie jest zautomatyzowane i która wymaga niewielkiego udziału człowieka. Funkcjonowanie jednostki i przedsiębiorców na rynku bez udziału e-usług jest obecnie utrudnione, a w niektórych przypadkach nawet niemożliwe.

Z tego względu konieczne jest poznanie charakterystyki e-usług i ich konstytutywnych cech, by można było właściwie planować i realizować określone przedsięwzięcia. Wiedza ta jest konieczna dla wszystkich podmiotów uczestniczących w e-usłudze, tj. dla konsumenta, dla przedsiębiorcy (biznesu) oraz dla podmiotu publicznego (administracji, rządu).

Znajomość rodzajów e-usług jest przydatna w planowaniu określonych procesów biznesowych. Pozwala też odnaleźć się danym podmiotom jako konsumenci lub przedsiębiorcy w określonych systemach prawnych, co ma znaczenie dla takich kwestii jak np. należyte wykonywanie zobowiązań, odpowiedzialność za usługi, ochrona danych osobowych, zabezpieczenia transakcji itp.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. R. Flis, J. Szut, B. Mazurek-Kucharska, J. Kuciński, E-usługi – definicja i przykłady Badanie zapotrzebowania na działania wspierające rozwój usług świadczonych elektronicznie (e-usług) przez przedsiębiorstwa mikro i małe, https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/e128419bc4aca1881822862d9da143f5.pdf;

2. K. Batko, G. Billewicz, E-USŁUGI W BIZNESIE I ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ, "Studia Ekonomiczne "/ Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach

2013 | nr 136 Transformacja współczesnej gospodarki jako przedmiot badań | 47-63, http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171252413;

3. A. Kaczorowska, E-usługi administracji publicznej w warunkach zarządzania projektami, Łódź 2013, http://pdf.helion.pl/e_0e3x/e_0e3x.pdf.

4. A. Scupola, E-services: Characteristics, scope and conceptual strengths, "International Journal of E-Services and Mobile Applications" 2009, Vol. 1, Issue 3, https://www.academia.edu/24419385/E_services_Characteristics_scope_and_conceptual_strengths.

Literatura uzupełniająca:

1. F. Beheshti Zavareha, M. Shoki Md Ariffa, A. Jusoha, N. Zakuana, A. Zaidi Baharia, E-Service Quality Dimensions and Their Effects on ECustomer Satisfaction in Internet Banking Services. "Procedia" Social and Behavioral Sciences, 40 ( 2012 ) 441 – 445; https://core.ac.uk/download/pdf/82118439.pdf;

2. L. BATAGAN, A. POCOVNICU, Sergiu CAPISIZU, E-SERVICE QUALITY MANAGEMENT, "Journal of Applied Quantitative Methods" 2009, Vol 4 No 3, 372-378, https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ864082.pdf.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty uczenia:

W zakresie efektu BwGC_W06 (zna i rozumie zagadnienie usług świadczonych za pomocą nowych technologii. Ma wiedzę o zakresie i rodzajach e-usług i ich wpływie na gospodarkę cyfrową), student ma wiedzę o :

EU1: różnych definicjach pojęcia e-usługi;

EU2: cechach i rodzajach e-usług oraz o ich klasyfikacji ze względu na podmiot, przedmiot i treść;

EU3: szansach i zagrożeniach związanych z e-usługami dla społeczeństwa, gospodarki i funkcjonowania państwa.

W zakresie efektu BwGC_W12 (zna i rozumie zasady funkcjonowania konsumenta na rynku cyfrowym), student ma wiedzę o

EU4: zasadach funkcjonowania konsumenta w przestrzeni cyfrowej, w tym o jego prawach i obowiązkach związanym z korzystaniem z usług świadczonych elektronicznie

W zakresie efektu BwGC_K06 (jest gotów do podejmowania zadań w obszarze gospodarki cyfrowej przy realizacji projektów w sposób przedsiębiorczy i z poszanowaniem zasad etycznych), student potrafi:

EU5: ocenić, czy dane treści i funkcjonalności w sieci mają charakter e-usługi

EU6: stworzyć koncepcję e-usługi lub ocenić istniejącą e-usługę uzasadniając ją poprzez wskazanie konstytutywnych cech i określając jej znaczenie

Opis ECTS:

Nakład pracy studenta 4 pkt ECTS (100 h), przy założeniu, że 1 pkt ECTS to 25 h pracy studenta:

1. aktywny udział w wykładzie 30 h

2. przygotowanie się do zajęć poprzez lekturę zadanej literatury, w tym literatury w języku angielskim 30 h

3. przygotowanie prezentacji na temat wybranej e-usługi 20 h

4. wykonywanie zadanych prac domowych zamieszczanych na platformie MS Teams 20 h

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Efekty dotyczące wiedzy tj. odnoszące się do efektów kierunkowych o symbolach BwGC_W06 i BwGC_W12 są oceniane poprzez:

- odpowiedź ustną; ocenę udziału w dyskusji, wykonane zadania domowe; przygotowaną prezentację,

Efekty dotyczące kompetencji społecznych tj. odnoszące się do efektu kierunkowego o symbolu BwGC_K06 są oceniane poprzez:

- ocenę udziału w dyskusji, sposób przedstawienia prezentacji, wykonane zadania domowe.

Kryteria oceniania:

1. W zakresie efektu BwGC_W06 (zna i rozumie zagadnienie usług świadczonych za pomocą nowych technologii. Ma wiedzę o zakresie i rodzajach e-usług i ich wpływie na gospodarkę cyfrową)

na ocenę bardzo dobrą

Student ma pogłębioną wiedzę o :

EU1: różnych definicjach pojęcia e-usługi;

EU2: cechach i rodzajach e-usług oraz o ich klasyfikacji ze względu na podmiot, przedmiot i treść;

EU3: szansach i zagrożeniach związanych z e-usługami dla społeczeństwa, gospodarki i funkcjonowania państwa. Wiedza jest oparta o znajomość literatury i praktyki. Student płynnie porusza się w prezentowanej wyżej tematyce.

na ocenę dobrą

Student ma dobrą orientację i wiedzę o :

EU1: różnych definicjach pojęcia e-usługi;

EU2: cechach i rodzajach e-usług oraz o ich klasyfikacji ze względu na podmiot, przedmiot i treść;

EU3: szansach i zagrożeniach związanych z e-usługami dla społeczeństwa, gospodarki i funkcjonowania państwa. Student opiera wiedzę o znajomość literatury i praktyki. Wspiera się źródłami wiedzy przy formułowaniu wypowiedzi.

na ocenę dostateczną

Student ma podstawową wiedzę o :

EU1: różnych definicjach pojęcia e-usługi;

EU2: cechach i rodzajach e-usług oraz o ich klasyfikacji ze względu na podmiot, przedmiot i treść;

EU3: szansach i zagrożeniach związanych z e-usługami dla społeczeństwa, gospodarki i funkcjonowania państwa. Zna podstawowe definicje podane podczas zajęć.

na ocenę niedostateczną

Student nie ma wiedzy o :

EU1: różnych definicjach pojęcia e-usługi;

EU2: cechach i rodzajach e-usług oraz o ich klasyfikacji ze względu na podmiot, przedmiot i treść;

EU3: szansach i zagrożeniach związanych z e-usługami dla społeczeństwa, gospodarki i funkcjonowania państwa. Student rozumie istoty i definicji e-usług i nie potrafi się wypowiadać o tym zjawisku.

2. W zakresie efektu BwGC_W12 (zna i rozumie zasady funkcjonowania konsumenta na rynku cyfrowym)

na ocenę bardzo dobrą

Student ma pogłębioną wiedzę o

EU4: zasadach funkcjonowania konsumenta w przestrzeni cyfrowej, w tym o jego prawach i obowiązkach związanym z korzystaniem z usług świadczonych elektronicznie. Prezentuje wiedzę posługując się właściwą siatką pojęciową z uwzględnieniem aktualnej literatury.

na ocenę dobrą

Student ma dobrą wiedzę o

EU4: zasadach funkcjonowania konsumenta w przestrzeni cyfrowej, w tym o jego prawach i obowiązkach związanym z korzystaniem z usług świadczonych elektronicznie. Posługuje się właściwą siatką pojęciową z uwzględnieniem literatury podawanej podczas zajęć.

na ocenę dostateczną

Student ma podstawową wiedzę o

EU4: zasadach funkcjonowania konsumenta w przestrzeni cyfrowej, w tym o jego prawach i obowiązkach związanym z korzystaniem z usług świadczonych elektronicznie. Wiedza jest oparta jedynie o treści przekazane podczas wykładu. Nie uwzględnia innych źródeł.

na ocenę niedostateczną

Student nie ma wiedzy o

EU4: zasadach funkcjonowania konsumenta w przestrzeni cyfrowej, w tym o jego prawach i obowiązkach związanym z korzystaniem z usług świadczonych elektronicznie. Student nie rozumie zasad funkcjonowania w cyberprzestrzeni. Nie potrafi posługiwać się pojęciami prezentowanymi podczas zajęć.

3. W zakresie efektu BwGC_K06 (jest gotów do podejmowania zadań w obszarze gospodarki cyfrowej przy realizacji projektów w sposób przedsiębiorczy i z poszanowaniem zasad etycznych)

na ocenę bardzo dobrą

Student w sposób biegły i samodzielny potrafi:

EU5: ocenić, czy dane treści i funkcjonalności w sieci mają charakter e-usługi

EU6: stworzyć koncepcję e-usługi lub ocenić istniejącą e-usługę uzasadniając ją poprzez wskazanie konstytutywnych cech i określając jej znaczenie. Przy wykonywaniu danych zadań odwołuje się do posiadanej wiedzy i doświadczeń.

na ocenę dobrą

Student w sposób samodzielnie potrafi:

EU5: ocenić, czy dane treści i funkcjonalności w sieci mają charakter e-usługi

EU6: stworzyć koncepcję e-usługi lub ocenić istniejącą e-usługę uzasadniając ją poprzez wskazanie konstytutywnych cech i określając jej znaczenie. Przy wykonywaniu danych zadań odwołuje się do posiadanej wiedzy.

na ocenę dostateczną

Student w potrafi w podstawowym wymiarze:

EU5: ocenić, czy dane treści i funkcjonalności w sieci mają charakter e-usługi

EU6: stworzyć koncepcję e-usługi lub ocenić istniejącą e-usługę uzasadniając ją poprzez wskazanie konstytutywnych cech i określając jej znaczenie. Przy wykonywaniu danych zadań korzysta ze wsparcia merytorycznego i konsultacji.

na ocenę niedostateczną

Student nie potrafi:

EU5: ocenić, czy dane treści i funkcjonalności w sieci mają charakter e-usługi

EU6: stworzyć koncepcję e-usługi lub ocenić istniejącą e-usługę uzasadniając ją poprzez wskazanie konstytutywnych cech i określając jej znaczenie. Nie wykazuje też inicjatywy do podejmowania określonych działań.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Syryt
Prowadzący grup: Aleksandra Syryt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi usług elektronicznych, w tym z ich definicjami, klasyfikacjami i rodzajami. Podczas wykładu studenci mają nabyć umiejętność rozpoznawania różnego rodzaju e-usług poprzez wskazywanie ich cech, a także rozpoznawania szans oraz zagrożeń związanych z usługami świadczonymi poprzez Internet.

Pełny opis:

E-usługa to usługa świadczona drogą elektroniczną przez sieć telekomunikacyjną, a w tym sieć komputerową, np. Internet, z wykorzystaniem technologii informacyjnej, której świadczenie jest zautomatyzowane i która wymaga niewielkiego udziału człowieka. Funkcjonowanie jednostki i przedsiębiorców na rynku bez udziału e-usług jest obecnie utrudnione, a w niektórych przypadkach nawet niemożliwe.

Z tego względu konieczne jest poznanie charakterystyki e-usług i ich konstytutywnych cech, by można było właściwie planować i realizować określone przedsięwzięcia. Wiedza ta jest konieczna dla wszystkich podmiotów uczestniczących w e-usłudze, tj. dla konsumenta, dla przedsiębiorcy (biznesu) oraz dla podmiotu publicznego (administracji, rządu).

Znajomość rodzajów e-usług jest przydatna w planowaniu określonych procesów biznesowych. Pozwala też odnaleźć się danym podmiotom jako konsumenci lub przedsiębiorcy w określonych systemach prawnych, co ma znaczenie dla takich kwestii jak np. należyte wykonywanie zobowiązań, odpowiedzialność za usługi, ochrona danych osobowych, zabezpieczenia transakcji itp.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. R. Flis, J. Szut, B. Mazurek-Kucharska, J. Kuciński, E-usługi – definicja i przykłady Badanie zapotrzebowania na działania wspierające rozwój usług świadczonych elektronicznie (e-usług) przez przedsiębiorstwa mikro i małe, https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/e128419bc4aca1881822862d9da143f5.pdf;

2. K. Batko, G. Billewicz, E-USŁUGI W BIZNESIE I ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ, "Studia Ekonomiczne "/ Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach

2013 | nr 136 Transformacja współczesnej gospodarki jako przedmiot badań | 47-63, http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171252413;

3. A. Kaczorowska, E-usługi administracji publicznej w warunkach zarządzania projektami, Łódź 2013, http://pdf.helion.pl/e_0e3x/e_0e3x.pdf.

4. A. Scupola, E-services: Characteristics, scope and conceptual strengths, "International Journal of E-Services and Mobile Applications" 2009, Vol. 1, Issue 3, https://www.academia.edu/24419385/E_services_Characteristics_scope_and_conceptual_strengths.

Literatura uzupełniająca:

1. F. Beheshti Zavareha, M. Shoki Md Ariffa, A. Jusoha, N. Zakuana, A. Zaidi Baharia, E-Service Quality Dimensions and Their Effects on ECustomer Satisfaction in Internet Banking Services. "Procedia" Social and Behavioral Sciences, 40 ( 2012 ) 441 – 445; https://core.ac.uk/download/pdf/82118439.pdf;

2. L. BATAGAN, A. POCOVNICU, Sergiu CAPISIZU, E-SERVICE QUALITY MANAGEMENT, "Journal of Applied Quantitative Methods" 2009, Vol 4 No 3, 372-378, https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ864082.pdf.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)