Wprowadzenie do e-usług
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-BGC-N-2-WdEu |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do e-usług |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | BwGC_W06 BwGC_W12 BwGC_K06 |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi usług elektronicznych, w tym z ich definicjami, klasyfikacjami i rodzajami. Podczas wykładu studenci mają nabyć umiejętność rozpoznawania różnego rodzaju e-usług poprzez wskazywanie ich cech, a także rozpoznawania szans oraz zagrożeń związanych z usługami świadczonymi poprzez Internet. |
Pełny opis: |
E-usługa to usługa świadczona drogą elektroniczną przez sieć telekomunikacyjną, a w tym sieć komputerową, np. Internet, z wykorzystaniem technologii informacyjnej, której świadczenie jest zautomatyzowane i która wymaga niewielkiego udziału człowieka. Funkcjonowanie jednostki i przedsiębiorców na rynku bez udziału e-usług jest obecnie utrudnione, a w niektórych przypadkach nawet niemożliwe. Z tego względu konieczne jest poznanie charakterystyki e-usług i ich konstytutywnych cech, by można było właściwie planować i realizować określone przedsięwzięcia. Wiedza ta jest konieczna dla wszystkich podmiotów uczestniczących w e-usłudze, tj. dla konsumenta, dla przedsiębiorcy (biznesu) oraz dla podmiotu publicznego (administracji, rządu). Znajomość rodzajów e-usług jest przydatna w planowaniu określonych procesów biznesowych. Pozwala też odnaleźć się danym podmiotom jako konsumenci lub przedsiębiorcy w określonych systemach prawnych, co ma znaczenie dla takich kwestii jak np. należyte wykonywanie zobowiązań, odpowiedzialność za usługi, ochrona danych osobowych, zabezpieczenia transakcji itp. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. R. Flis, J. Szut, B. Mazurek-Kucharska, J. Kuciński, E-usługi – definicja i przykłady Badanie zapotrzebowania na działania wspierające rozwój usług świadczonych elektronicznie (e-usług) przez przedsiębiorstwa mikro i małe, https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/e128419bc4aca1881822862d9da143f5.pdf; 2. K. Batko, G. Billewicz, E-USŁUGI W BIZNESIE I ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ, "Studia Ekonomiczne "/ Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach 2013 | nr 136 Transformacja współczesnej gospodarki jako przedmiot badań | 47-63, http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171252413; 3. A. Kaczorowska, E-usługi administracji publicznej w warunkach zarządzania projektami, Łódź 2013, http://pdf.helion.pl/e_0e3x/e_0e3x.pdf. 4. A. Scupola, E-services: Characteristics, scope and conceptual strengths, "International Journal of E-Services and Mobile Applications" 2009, Vol. 1, Issue 3, https://www.academia.edu/24419385/E_services_Characteristics_scope_and_conceptual_strengths. Literatura uzupełniająca: 1. F. Beheshti Zavareha, M. Shoki Md Ariffa, A. Jusoha, N. Zakuana, A. Zaidi Baharia, E-Service Quality Dimensions and Their Effects on ECustomer Satisfaction in Internet Banking Services. "Procedia" Social and Behavioral Sciences, 40 ( 2012 ) 441 – 445; https://core.ac.uk/download/pdf/82118439.pdf; 2. L. BATAGAN, A. POCOVNICU, Sergiu CAPISIZU, E-SERVICE QUALITY MANAGEMENT, "Journal of Applied Quantitative Methods" 2009, Vol 4 No 3, 372-378, https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ864082.pdf. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty uczenia: W zakresie efektu BwGC_W06 (zna i rozumie zagadnienie usług świadczonych za pomocą nowych technologii. Ma wiedzę o zakresie i rodzajach e-usług i ich wpływie na gospodarkę cyfrową), student ma wiedzę o : EU1: różnych definicjach pojęcia e-usługi; EU2: cechach i rodzajach e-usług oraz o ich klasyfikacji ze względu na podmiot, przedmiot i treść; EU3: szansach i zagrożeniach związanych z e-usługami dla społeczeństwa, gospodarki i funkcjonowania państwa. W zakresie efektu BwGC_W12 (zna i rozumie zasady funkcjonowania konsumenta na rynku cyfrowym), student ma wiedzę o EU4: zasadach funkcjonowania konsumenta w przestrzeni cyfrowej, w tym o jego prawach i obowiązkach związanym z korzystaniem z usług świadczonych elektronicznie W zakresie efektu BwGC_K06 (jest gotów do podejmowania zadań w obszarze gospodarki cyfrowej przy realizacji projektów w sposób przedsiębiorczy i z poszanowaniem zasad etycznych), student potrafi: EU5: ocenić, czy dane treści i funkcjonalności w sieci mają charakter e-usługi EU6: stworzyć koncepcję e-usługi lub ocenić istniejącą e-usługę uzasadniając ją poprzez wskazanie konstytutywnych cech i określając jej znaczenie Opis ECTS: Nakład pracy studenta 4 pkt ECTS (100 h), przy założeniu, że 1 pkt ECTS to 25 h pracy studenta: 1. aktywny udział w wykładzie 30 h 2. przygotowanie się do zajęć poprzez lekturę zadanej literatury, w tym literatury w języku angielskim 30 h 3. przygotowanie prezentacji na temat wybranej e-usługi 20 h 4. wykonywanie zadanych prac domowych zamieszczanych na platformie MS Teams 20 h |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Efekty dotyczące wiedzy tj. odnoszące się do efektów kierunkowych o symbolach BwGC_W06 i BwGC_W12 są oceniane poprzez: - odpowiedź ustną; ocenę udziału w dyskusji, wykonane zadania domowe; przygotowaną prezentację, Efekty dotyczące kompetencji społecznych tj. odnoszące się do efektu kierunkowego o symbolu BwGC_K06 są oceniane poprzez: - ocenę udziału w dyskusji, sposób przedstawienia prezentacji, wykonane zadania domowe. Kryteria oceniania: 1. W zakresie efektu BwGC_W06 (zna i rozumie zagadnienie usług świadczonych za pomocą nowych technologii. Ma wiedzę o zakresie i rodzajach e-usług i ich wpływie na gospodarkę cyfrową) na ocenę bardzo dobrą Student ma pogłębioną wiedzę o : EU1: różnych definicjach pojęcia e-usługi; EU2: cechach i rodzajach e-usług oraz o ich klasyfikacji ze względu na podmiot, przedmiot i treść; EU3: szansach i zagrożeniach związanych z e-usługami dla społeczeństwa, gospodarki i funkcjonowania państwa. Wiedza jest oparta o znajomość literatury i praktyki. Student płynnie porusza się w prezentowanej wyżej tematyce. na ocenę dobrą Student ma dobrą orientację i wiedzę o : EU1: różnych definicjach pojęcia e-usługi; EU2: cechach i rodzajach e-usług oraz o ich klasyfikacji ze względu na podmiot, przedmiot i treść; EU3: szansach i zagrożeniach związanych z e-usługami dla społeczeństwa, gospodarki i funkcjonowania państwa. Student opiera wiedzę o znajomość literatury i praktyki. Wspiera się źródłami wiedzy przy formułowaniu wypowiedzi. na ocenę dostateczną Student ma podstawową wiedzę o : EU1: różnych definicjach pojęcia e-usługi; EU2: cechach i rodzajach e-usług oraz o ich klasyfikacji ze względu na podmiot, przedmiot i treść; EU3: szansach i zagrożeniach związanych z e-usługami dla społeczeństwa, gospodarki i funkcjonowania państwa. Zna podstawowe definicje podane podczas zajęć. na ocenę niedostateczną Student nie ma wiedzy o : EU1: różnych definicjach pojęcia e-usługi; EU2: cechach i rodzajach e-usług oraz o ich klasyfikacji ze względu na podmiot, przedmiot i treść; EU3: szansach i zagrożeniach związanych z e-usługami dla społeczeństwa, gospodarki i funkcjonowania państwa. Student rozumie istoty i definicji e-usług i nie potrafi się wypowiadać o tym zjawisku. 2. W zakresie efektu BwGC_W12 (zna i rozumie zasady funkcjonowania konsumenta na rynku cyfrowym) na ocenę bardzo dobrą Student ma pogłębioną wiedzę o EU4: zasadach funkcjonowania konsumenta w przestrzeni cyfrowej, w tym o jego prawach i obowiązkach związanym z korzystaniem z usług świadczonych elektronicznie. Prezentuje wiedzę posługując się właściwą siatką pojęciową z uwzględnieniem aktualnej literatury. na ocenę dobrą Student ma dobrą wiedzę o EU4: zasadach funkcjonowania konsumenta w przestrzeni cyfrowej, w tym o jego prawach i obowiązkach związanym z korzystaniem z usług świadczonych elektronicznie. Posługuje się właściwą siatką pojęciową z uwzględnieniem literatury podawanej podczas zajęć. na ocenę dostateczną Student ma podstawową wiedzę o EU4: zasadach funkcjonowania konsumenta w przestrzeni cyfrowej, w tym o jego prawach i obowiązkach związanym z korzystaniem z usług świadczonych elektronicznie. Wiedza jest oparta jedynie o treści przekazane podczas wykładu. Nie uwzględnia innych źródeł. na ocenę niedostateczną Student nie ma wiedzy o EU4: zasadach funkcjonowania konsumenta w przestrzeni cyfrowej, w tym o jego prawach i obowiązkach związanym z korzystaniem z usług świadczonych elektronicznie. Student nie rozumie zasad funkcjonowania w cyberprzestrzeni. Nie potrafi posługiwać się pojęciami prezentowanymi podczas zajęć. 3. W zakresie efektu BwGC_K06 (jest gotów do podejmowania zadań w obszarze gospodarki cyfrowej przy realizacji projektów w sposób przedsiębiorczy i z poszanowaniem zasad etycznych) na ocenę bardzo dobrą Student w sposób biegły i samodzielny potrafi: EU5: ocenić, czy dane treści i funkcjonalności w sieci mają charakter e-usługi EU6: stworzyć koncepcję e-usługi lub ocenić istniejącą e-usługę uzasadniając ją poprzez wskazanie konstytutywnych cech i określając jej znaczenie. Przy wykonywaniu danych zadań odwołuje się do posiadanej wiedzy i doświadczeń. na ocenę dobrą Student w sposób samodzielnie potrafi: EU5: ocenić, czy dane treści i funkcjonalności w sieci mają charakter e-usługi EU6: stworzyć koncepcję e-usługi lub ocenić istniejącą e-usługę uzasadniając ją poprzez wskazanie konstytutywnych cech i określając jej znaczenie. Przy wykonywaniu danych zadań odwołuje się do posiadanej wiedzy. na ocenę dostateczną Student w potrafi w podstawowym wymiarze: EU5: ocenić, czy dane treści i funkcjonalności w sieci mają charakter e-usługi EU6: stworzyć koncepcję e-usługi lub ocenić istniejącą e-usługę uzasadniając ją poprzez wskazanie konstytutywnych cech i określając jej znaczenie. Przy wykonywaniu danych zadań korzysta ze wsparcia merytorycznego i konsultacji. na ocenę niedostateczną Student nie potrafi: EU5: ocenić, czy dane treści i funkcjonalności w sieci mają charakter e-usługi EU6: stworzyć koncepcję e-usługi lub ocenić istniejącą e-usługę uzasadniając ją poprzez wskazanie konstytutywnych cech i określając jej znaczenie. Nie wykazuje też inicjatywy do podejmowania określonych działań. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Syryt | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Syryt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi usług elektronicznych, w tym z ich definicjami, klasyfikacjami i rodzajami. Podczas wykładu studenci mają nabyć umiejętność rozpoznawania różnego rodzaju e-usług poprzez wskazywanie ich cech, a także rozpoznawania szans oraz zagrożeń związanych z usługami świadczonymi poprzez Internet. |
|
Pełny opis: |
E-usługa to usługa świadczona drogą elektroniczną przez sieć telekomunikacyjną, a w tym sieć komputerową, np. Internet, z wykorzystaniem technologii informacyjnej, której świadczenie jest zautomatyzowane i która wymaga niewielkiego udziału człowieka. Funkcjonowanie jednostki i przedsiębiorców na rynku bez udziału e-usług jest obecnie utrudnione, a w niektórych przypadkach nawet niemożliwe. Z tego względu konieczne jest poznanie charakterystyki e-usług i ich konstytutywnych cech, by można było właściwie planować i realizować określone przedsięwzięcia. Wiedza ta jest konieczna dla wszystkich podmiotów uczestniczących w e-usłudze, tj. dla konsumenta, dla przedsiębiorcy (biznesu) oraz dla podmiotu publicznego (administracji, rządu). Znajomość rodzajów e-usług jest przydatna w planowaniu określonych procesów biznesowych. Pozwala też odnaleźć się danym podmiotom jako konsumenci lub przedsiębiorcy w określonych systemach prawnych, co ma znaczenie dla takich kwestii jak np. należyte wykonywanie zobowiązań, odpowiedzialność za usługi, ochrona danych osobowych, zabezpieczenia transakcji itp. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. R. Flis, J. Szut, B. Mazurek-Kucharska, J. Kuciński, E-usługi – definicja i przykłady Badanie zapotrzebowania na działania wspierające rozwój usług świadczonych elektronicznie (e-usług) przez przedsiębiorstwa mikro i małe, https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/e128419bc4aca1881822862d9da143f5.pdf; 2. K. Batko, G. Billewicz, E-USŁUGI W BIZNESIE I ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ, "Studia Ekonomiczne "/ Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach 2013 | nr 136 Transformacja współczesnej gospodarki jako przedmiot badań | 47-63, http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171252413; 3. A. Kaczorowska, E-usługi administracji publicznej w warunkach zarządzania projektami, Łódź 2013, http://pdf.helion.pl/e_0e3x/e_0e3x.pdf. 4. A. Scupola, E-services: Characteristics, scope and conceptual strengths, "International Journal of E-Services and Mobile Applications" 2009, Vol. 1, Issue 3, https://www.academia.edu/24419385/E_services_Characteristics_scope_and_conceptual_strengths. Literatura uzupełniająca: 1. F. Beheshti Zavareha, M. Shoki Md Ariffa, A. Jusoha, N. Zakuana, A. Zaidi Baharia, E-Service Quality Dimensions and Their Effects on ECustomer Satisfaction in Internet Banking Services. "Procedia" Social and Behavioral Sciences, 40 ( 2012 ) 441 – 445; https://core.ac.uk/download/pdf/82118439.pdf; 2. L. BATAGAN, A. POCOVNICU, Sergiu CAPISIZU, E-SERVICE QUALITY MANAGEMENT, "Journal of Applied Quantitative Methods" 2009, Vol 4 No 3, 372-378, https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ864082.pdf. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.