Wprowadzenie do socjologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-CWC-N-1-WdS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do socjologii |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku I stopnia Człowiek w cyberprzestrzeni (plus 2 sem. lektoratu) |
Strona przedmiotu: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=20819 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki socjologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: CwC1_W10; CwC1_W11 Umiejętności: - Kompetencje społeczne: - |
Skrócony opis: |
Głównym celem jest przedstawienie studentom genezy i przedmiotu socjologii jako odrębnej, autonomicznej nauki oraz jej głównych zagadnień w ujęciu problemowym, teoretycznym i badawczym. Ponadto dostarczenie orientacji w głównych ustaleniach pojęciowych, teoretycznych i metodologicznych, które składają się na dorobek socjologii. Podczas zajęć ukazane zostaną zagadnienia, jak socjologia formułuje najważniejsze pytania o rzeczywistości społecznej, jak są one uszczegóławiane oraz jakie są proponowane na nie odpowiedzi. Co ważne, prezentowane zagadnienia zostaną zarysowane zarówno w nawiązaniu do klasycznych, jak i współczesnych ujęć teoretycznych. |
Pełny opis: |
Wprowadzenie do socjologii to przedmiot kursowy w randze wykładu, na którym studentom kierunku Ekonomia zostaną przedstawione główne, elementarne zagadnienia dotyczące socjologii, jako współczesnej nauki o społeczeństwie. Treści przedstawione na wykładzie ogniskować będą się na wskazaniu naukowości socjologii i jej genezy w kontekście zarówno filozoficznym, jak i typowo pozytywistycznym. Kolejno przedstawione zostaną treści dotyczące kulturowych uwarunkowań człowieka, z których wywodzą się jego główne cechy, jako istoty bio-kulturowej. W nawiązaniu do kultury przedstawiony zostanie proces uspołeczniania, czyli socjalizacji. Treści kształcenia obejmują także zagadnienia struktury społecznej, czyli m.in. statusów, ról społecznych, zagadnień zróżnicowania i stratyfikacji, także definicji klasy, warstwy, jako modelowych przykładów zbiorowości społecznych. Modelowymi przejawami struktur społecznych są zbiory takie, jak: grupa (mikrostruktura), a także społeczeństwo w aspekcie ogólnym (makrostruktura). W dalszym toku przedstawione zostaną cechy instytucjonalne oraz demograficzne (populacyjne) społeczeństwa. W tym kontekście dokonana zostanie analiza również zachowań zbiorowych pod postacią np. ruchów społecznych. Końcowym etapem nauki będą cechy metodologii socjologicznej. Całość materiału ma w zamierzeniu przybliżyć opis socjologii jako aktualnej diagnozy społecznej, wskazującej zasadnicze cechy obecnych społeczeństw, w nawiązaniu do uch rozwoju i modernizacji, a także wszechogarniającej zmiany społecznej. |
Literatura: |
Literatura podręcznikowa: Babbie E. (2007), Istota socjologii. Krytyczne eseje o krytycznej nauce, Warszawa: PWN. Baltaziuk M. (red.), (2009), Po co nam socjologia? Książka dla kandydatów na studia socjologiczne i studentów, Warszawa: IS UW. Bauman Z. (1996), Socjologia, Poznań: Zysk i S-ka. Bauman Z., May T. (2004), Socjologia, Poznań: Zysk i S-ka. Berger P. L. (2007), Zaproszenie do socjologii, Warszawa: PWN. Bolesta-Kukułka K. (2003), Socjologia ogólna, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR. Braun D.D. (1971), Sociology (Cliff’s course outlines), Lincoln: Cliff’s Notes Inc. Elias N. (2010), Czym jest socjologia?, Warszawa: Aletheia. Encyklopedia Socjologii (t. 1-4 + Suplement), (red.) Kwaśniewicz W., Warszawa: Oficyna Naukowa. Giddens A. (2012), Socjologia, Warszawa: PWN. Gołdyka L., Markowska D., Stankiewicz J. (2000), Socjologia. Pojęcia, teorie, problemy, Zielona Góra: Wydawnictwo Politechniki Zielonogórskiej. Goodman N. (1997), Wstęp do socjologii, Poznań: Zysk i S-ka. Marshall G. (red.), (2005), Słownik socjologii i nauk społecznych, Warszawa: PWN. Mendras H. (2001), Elementy socjologii, Wrocław: Siedmioróg. Mucha J. (1986), Socjologia jako krytyka społeczeństwa, Warszawa: PWN. Olechnicki K., Załęcki P. (2004), Słownik socjologiczny, Toruń: Graffiti BC. Osborne R., Van Loon B. (2000), Socjologia, (tł. B. Gadomska), Warszawa: Emblemat. Podgórski R.A. (2006), Socjologia. Wczoraj, dziś, jutro. Kompendium wiedzy socjologicznej, Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe Fosze. Podgórski R.A. (2008), Homo sociologicus w strukturze wartości, Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe Fosze. Polakowska-Kujawa J. (red.), (2005), Socjologia ogólna. Wybrane problemy, Warszawa: SGH. Sołoma L. (1984), Wstęp do socjologii, Olsztyn: WSP. Szacka B. (2008), Wprowadzenie do socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa. Szczepański J. (1972), Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa: PWN. Sztompka P. (2012), Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków: Znak. Turner J.H. (1998), Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, Poznań: Zysk i S-ka. Wiatr J.J. (1981), Społeczeństwo: wstęp do socjologii systematycznej, Warszawa: PWN. Zaręba S.H., Choczyński M. (2014), Od klasycznej do współczesnej myśli socjologicznej. Skrypt dla doktorantów, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW. Ziembiński Z. (1993), Elementy socjologii, Poznań: UAM. Znaniecki F. (1988), Wstęp do socjologii, Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Aronson E. (2009), Człowiek – istota społeczna, Warszawa: PWN. Berger P.L., Luckmann T. (2010), Społeczne tworzenie rzeczywistości. Traktat z socjologii wiedzy, Warszawa: PWN. Durkheim E. (2000), Zasady metody socjologicznej, Warszawa: PWN. Merton R.K. (2002), Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Warszawa: PWN. Szacki J. (2002), Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe, Warszawa: PWN. Turner J.H. (2008), Struktura teorii socjologicznej, Warszawa: PWN. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: student wie, czym jest socjologia, zna genezę dyscypliny, siatkę pojęciową oraz zna kluczowe dla dyscypliny teorie i koncepcje. Umiejętności: student czyta i interpretuje teksty socjologiczne z zakresu socjologii ogólnej, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów socjologicznych, analizuje wizualne materiały metodyczne wspierające formę wykładu ustnego, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Wyprowadza wnioski na podstawie przekazanych twierdzeń. Rozpoznaje przyczyny zmiany społecznej i poddaje je krytycznej analizie. Kompetencje: potrafi logicznie i następczo prowadzić dyskurs w zakresie rozumienia i wyjaśniania problematyki socjologii. Jest kreatywny, posiada umiejętność rozumienia i klasyfikacji zjawisk społecznych. ECTS: 1 ECTS = 15 godzin pracy studenta aktywność na platformie e-learning (Moodle) - 8 konsultacje - 2 lektura i analiza tekstów - 13 przygotowanie do kolokwium - 7 SUMA GODZIN 30 [30:15=2] LICZBA ECTS = 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład zdalny prowadzony metodą wykładu informacyjnego i wykładu konwersatoryjnego oraz indywidualną lekturą tekstów, z wykorzystaniem sprzętu multimedialnego (e-learning). Efekty kształcenia zostaną zweryfikowane w formie kolokwium końcowego. Wykład kończy się kolokwium w formie pisemnej. Zasady oceny: => obecność na wykładzie jest obowiązkowa. UWAGA! – za wszystkie obecności premia 2 pkt. do punktacji => sprawdzanie listy imiennej na każdych zajęciach (!) => zaliczenie w formie pisemnej (testowo-opisowej), jednokrotny wybór, wielokrotne poprawki w formie ustnej Skala punktowa ocen: Bdb 18 - 20 Db+ 17 – 17,5 Db 15 – 16,5 Dst+ 14 – 14,5 Dst 12 – 13,5 Ndst < 12 |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Choczyński | |
Prowadzący grup: | Marcin Choczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: 1 ECTS = 15 godzin pracy studenta aktywność na platformie e-learning (Moodle) - 8 konsultacje - 2 lektura i analiza tekstów - 13 przygotowanie do kolokwium - 7 SUMA GODZIN 30 [30:15=2] LICZBA ECTS = 2 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Choczyński | |
Prowadzący grup: | Marcin Choczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: 1 ECTS = 15 godzin pracy studenta aktywność na platformie e-learning (Moodle) - 8 konsultacje - 2 lektura i analiza tekstów - 13 przygotowanie do kolokwium - 7 SUMA GODZIN 30 [30:15=2] LICZBA ECTS = 2 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Choczyński | |
Prowadzący grup: | Marcin Choczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: 1 ECTS = 15 godzin pracy studenta aktywność na platformie e-learning (Moodle) - 8 konsultacje - 2 lektura i analiza tekstów - 13 przygotowanie do kolokwium - 7 SUMA GODZIN 30 [30:15=2] LICZBA ECTS = 2 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-01 - 2024-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Choczyński | |
Prowadzący grup: | Marcin Choczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.