Argumentacje
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-MON-A |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Argumentacje |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PR_W02; PR_W03; PR_W04; PR_W06; PR_W07 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie współczesnej i klasycznej teorii dotyczących różnych argumentacji. Argumentacje te stosowane są na gruncie nauki, prawa, polityki, a także w życiu codziennym. Argumentacje i, otrzymane z nich w drodze standaryzacji argumenty, zostaną podzielone ze względu na różne cechy ogólne. Omówiony będzie aspekt złożoności argumentu i aspekt wynikania wniosku z przesłanek oraz odróżnione będą argumentacje merytoryczne od nie merytorycznych Przedstawione zostaną (w skrócie) dwie teorie retoryki : retoryka Arystotelesa oraz Nowa Retoryka Ch.Perelmana. W ramach argumentacji niemerytorycznych omówimy chwyty zebrane przez A. Schopenhauera. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do tematyki przedmiotu 2. Pojęcia argumentu i argumentacji. Kryteria poprawności argumentacji. 3. Budowa argumentów. Standaryzacja i diagramy argumentów. 4. Poprawność materialna argumentacji. Rola praw ogólnych i norm m.in. prawnych w procesie uzasadnia twierdzeń. 5. Rola definiowania pojęć w argumentacji 65. Podziały rozumowań i rodzaje wynikania. Relacja wynikania, a argumenty. 6. Sylogistyka Arystotelesowa, sylogizm prawniczy. Zawodne i niezawodne tryby sylogistyczne. 7. Argumenty oparte na rozumowaniach niezawodnych i rozumowaniach zawodnych. 8. Błędy w argumentacjach. 9. Wprowadzenie do retoryki w ujęciu Arystotelesa: logos, etos, patos. 10. Rozumowania entymematyczne. Sylogizmy retoryczne. 11. Toposy, figury retoryczne, tropy retoryczne 2-13. "Nowa Retoryka Ch.Perelmana 14.-15. Rodzaje chwytów erystycznych i sposoby ich zbijania. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Korolko M., Retoryka i erystyka dla prawników, Warszawa 2000 2. Perelman Ch. , Logika prawnicza. Nowa retoryka, Warszawa 1984 3.Szymanek K., Wieczorek K.A., Wójcik A.S., Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, Warszawa 2012. Literatura uzupełniająca 1.Arystoteles, Dzieła wszystkie (tom 1-2), Warszawa 1990 2. Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 1997 3.Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja. , Gdańsk 2006. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
PR_W02- student zna źródła i charakter części składowych argumentów, a także zna ich podstawy logiczne PR_W03- student wie i rozumie jak proce kształtowania się prawa wpłynął na teorię retoryki PR_W04- student zna i rozumie różnicę pomiędzy argumentacją merytoryczną i argumentacją nie merytoryczną PR_W06 – ma wiedzę na temat wykorzystywania norm i systemów prawnych w procesie argumentowania opinii PR_W07 - student zna podstawowe metody i narzędzia logiczne służące tworzeniu składników argumentów, w tym norm prawnych, w zakresie argumentacji prawniczych. Opis ECTS: Uczestnictwo w wykładzie: 30 h Samodzielna analiza literatury: 40 h Przygotowanie prac cząstkowych: 10 h Przygotowanie do egzaminu: 25 h Konsultacje: 5 h Suma: 110 h = około 4 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: ocenianie ciągłe, ocena prac pisemnych, egzamin Kryteria oceniania: PR_W02- Na ocenę 2:Student nie zna omawianych źródeł i charakteru części składowych argumentów, a także nie zna ich podstaw logicznych na ocenę 3, 3,5: student zna na poziomie dostatecznym niektóre źródła i charakter części składowych argumentów; zna w dostatecznym stopniu ich podstawy logiczne na ocenę 4, 4,5: student zna na poziomie dobrym źródła i charakter części składowych argumentów, ; zna na poziomie dobrym ich podstawy logiczne na ocenę 5: student zna bardzo dobrze źródła i charakter części składowych argumentów, ; zna na poziomie dobrym ich podstawy logiczne PR_W03- Na ocenę 2: student wie jak proces kształtowania się prawa wpłynął na teorie retoryki na ocenę 3, 3,5: Student zna niektóre aspekty wpływu procesu kształtowania się prawa na teorie retoryki na ocenę 4, 4,5: Student zna większość aspektów wpływu procesu kształtowania się prawa na teorie retoryki na ocenę 5:Student zna wszystkie aspekt wpływu procesu kształtowania się prawa na teorie retoryki PR_W04- Na ocenę 2: student nie zna i nie rozumie różnicy pomiędzy argumentacją merytoryczną i argumentacją nie merytoryczną na ocenę 3, 3,5: Student zna różnicę pomiędzy argumentacją merytoryczną i argumentacją nie merytoryczną, ale niezna przykładów tych argumentacji na ocenę 4, 4,5: Student zna różnicę pomiędzy argumentacją merytoryczną i argumentacją i merytoryczną, i zna część przykładów tych argumentacji na ocenę 5:Student zna różnicę pomiędzy argumentacją merytoryczną i argumentacją i merytoryczną, i zna większość przykładów tych argumentacji PR_W06 – Na ocenę 2: student nie ma wiedzy na temat wykorzystywania norm i systemów prawnych w procesie argumentowania opinii na ocenę 3, 3,5: Student ma dostateczną wiedzę na temat wykorzystywania norm i systemów prawnych w procesie argumentowania opinii na ocenę 4, 4,5:Student ma dobrą wiedzę na temat wykorzystywania norm i systemów prawnych w procesie argumentowania opinii na ocenę 5:Student ma bardzo dobrą wiedzę na temat wykorzystywania norm i systemów prawnych w procesie argumentowania opinii PR_W07 - Na ocenę 2: student nie zna podstawowych metod i narzędzi logicznych służące tworzeniu składników argumentów, w tym norm prawnych, w zakresie argumentacji prawniczych na ocenę 3, 3,5: student zna niektóre podstawowe metody i narzędzia logiczne służące tworzeniu składników argumentów, w tym norm prawnych, w zakresie argumentacji prawniczych. na ocenę 4, 4,5:student zna większość podstawowych metod i narzędzi logiczne służące tworzeniu składników argumentów, w tym norm prawnych, w zakresie argumentacji prawniczych. na ocenę 5: student zna wszystkie podstawowe metody i narzędzia logiczne służące tworzeniu składników argumentów, w tym norm prawnych, w zakresie argumentacji prawniczych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK_MON
|
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Wesserling | |
Prowadzący grup: | Janusz Wesserling | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.