Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Administracja publiczna a obywatel dla opornych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WP-MON-PO-S-ADaOdP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Administracja publiczna a obywatel dla opornych
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia)
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (studia II stopnia)
Punkty ECTS i inne: 5.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

P8S_WG; P8S_WK

Wymagania wstępne:

Brak

Skrócony opis:

Przedmiot „Administracja publiczna a obywatel – dla opornych” jest wprowadzeniem do funkcjonowania administracji publicznej oraz jej relacji z obywatelami i podmiotami gospodarczymi. Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, zasadami oraz mechanizmami działania administracji w demokratycznym państwie prawnym, a także wyposażenie ich w umiejętności praktyczne związane z poruszaniem się w strukturach administracyjnych.

Pełny opis:

W ramach zajęć studenci poznają kluczowe zagadnienia, takie jak definicja i zakres prawa administracyjnego, różnice między administracją publiczną a prywatną, a także zasady działania administracji w różnych systemach politycznych, w tym w demokracji, autokracji i „technofeudalizmie”. Omówione zostaną również podstawowe prawa i obowiązki obywatela wobec administracji oraz wpływ „rewolucji praw człowieka” na funkcjonowanie organów administracyjnych. Szczególną uwagę poświęcono strukturze administracji publicznej, w tym administracji rządowej i samorządowej, a także zadaniom, jakie realizują te organy.

Zajęcia mają na celu także przedstawienie prawa obywatela do dobrej administracji oraz sposobów jego egzekwowania. Studenci zapoznają się z podstawami procedury administracyjnej, w tym z pojęciem decyzji administracyjnej, organami administrującymi oraz stronami postępowania. Omawiane będą również instytucje kontrolne, takie jak sądy administracyjne czy Rzecznik Praw Obywatelskich, a także sposoby reagowania na bezczynność administracji i milczenie władzy.

Przedmiot kładzie duży nacisk na aspekty praktyczne, dlatego w programie przewidziano analizę kazusów, gry dydaktyczne, takie jak „gmina”, oraz naukę sporządzania podstawowych pism administracyjnych, w tym wniosków i odwołań. Studenci zdobędą umiejętność korzystania z aktów prawnych, identyfikowania definicji legalnych oraz stosowania kluczowych pojęć administracyjnych. Dodatkowo uczestnicy kursu nauczą się, jak rozpoznawać i rozróżniać organy administracyjne, określać ich kompetencje oraz świadomie korzystać z przysługujących im praw.

Po ukończeniu kursu studenci będą potrafili skutecznie poruszać się w obszarze administracji publicznej, rozumieć jej zasady działania oraz świadomie korzystać z przysługujących im narzędzi prawnych. Dzięki praktycznemu podejściu do tematu zyskają umiejętność sporządzania pism administracyjnych, odnajdywania i interpretowania przepisów prawa oraz skutecznego reagowania na działania administracji, w tym jej ewentualną bezczynność. W ramach kursu podkreślona zostanie również rola języka prostego w administracji i jego znaczenie dla skutecznej komunikacji między obywatelami a organami władzy.

Literatura:

Literatura podstawowa: (1. Prawo administracyjne, red Z. Niewiadomski, Warszawa; 2. J. Zimmermann, Prawo administracyjne, Warszawa).

Literatura uzupełniająca: (1.Prawo administracyjne w pytaniach i odpowiedziach, red. I. Lipowicz, Warszawa; 2. Z. Duniewska, B. Jaworska-Dębska, R. Michalska-Badziak, E. Olejniczak-Szałowska, M. Stahl (red.), Prawo administracyjne - pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa; 3. System prawa administracyjnego Tom 1-12, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Andrzej Wróbel, Warszawa)

Efekty kształcenia i opis ECTS:

P8S_WG:

Student zna i rozumie w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla nauki prawa, w tym przede wszystkim prawa administracyjnego; zna i rozumie

główne tendencje rozwojowe w ramach powyższej nauki; zna i rozumie metodologię badań naukowych, zasady upowszechniania wyników działalności naukowej, także w trybie otwartego dostępu.

P8S_WK:

Student zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji

ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działalności naukowej

podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz

komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi

wynikami.

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot na ocenę.

Zaliczenie przedmiotu będzie stanowić praca pisemna.

Ocena 2 (niedostateczny)

Opis: Student nie opanował podstawowych zagadnień i umiejętności przewidzianych w programie nauczania. Wykazuje poważne braki w wiedzy i umiejętnościach, które uniemożliwiają dalsze kształcenie w danym zakresie.

Ocena 3 (dostateczny)

Opis: Student opanował podstawowe zagadnienia i umiejętności, jednak z pewnymi trudnościami. Wiedza jest fragmentaryczna, a umiejętności praktyczne są na minimalnym poziomie akceptowalnym.

Ocena 3+ (dostateczny z plusem)

Opis: Student opanował większość podstawowych zagadnień, ale nadal ma trudności z bardziej zaawansowanymi tematami.

Ocena 4 (dobry)

Opis: Student dobrze opanował materiał, wykazuje solidne zrozumienie zagadnień i umiejętności praktycznych. Potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy i stosować zdobytą wiedzę.

Ocena 4+ (dobry z plusem)

Opis: Student dobrze opanował materiał, wykazuje solidne zrozumienie zagadnień i umiejętności praktycznych, z niewielkimi błędami.

Ocena 5 (bardzo dobry)

Opis: Student wykazuje pełne zrozumienie zagadnień i umiejętności przewidzianych w programie nauczania. Potrafi krytycznie analizować i twórczo stosować zdobytą wiedzę.

Praktyki zawodowe:

nie przewidziane dla przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Irena Lipowicz
Prowadzący grup: Irena Lipowicz, Mariusz Szyrski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

5 PKT ECTS x 25 godzin (1 pkt ECTS) = 125 h


30h: udział w zajęciach

50h: lektura zadanej literatury

10h: konsultacje indywidualne

35h: przygotowanie się do zaliczeń

Typ przedmiotu:

fakultatywny dowolnego wyboru

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień

Skrócony opis:

Przedmiot „Administracja publiczna a obywatel – dla opornych” jest wprowadzeniem do funkcjonowania administracji publicznej oraz jej relacji z obywatelami i podmiotami gospodarczymi. Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, zasadami oraz mechanizmami działania administracji w demokratycznym państwie prawnym, a także wyposażenie ich w umiejętności praktyczne związane z poruszaniem się w strukturach administracyjnych.

Pełny opis:

W ramach zajęć studenci poznają kluczowe zagadnienia, takie jak definicja i zakres prawa administracyjnego, różnice między administracją publiczną a prywatną, a także zasady działania administracji w różnych systemach politycznych, w tym w demokracji, autokracji i „technofeudalizmie”. Omówione zostaną również podstawowe prawa i obowiązki obywatela wobec administracji oraz wpływ „rewolucji praw człowieka” na funkcjonowanie organów administracyjnych. Szczególną uwagę poświęcono strukturze administracji publicznej, w tym administracji rządowej i samorządowej, a także zadaniom, jakie realizują te organy.

Zajęcia mają na celu także przedstawienie prawa obywatela do dobrej administracji oraz sposobów jego egzekwowania. Studenci zapoznają się z podstawami procedury administracyjnej, w tym z pojęciem decyzji administracyjnej, organami administrującymi oraz stronami postępowania. Omawiane będą również instytucje kontrolne, takie jak sądy administracyjne czy Rzecznik Praw Obywatelskich, a także sposoby reagowania na bezczynność administracji i milczenie władzy.

Przedmiot kładzie duży nacisk na aspekty praktyczne, dlatego w programie przewidziano analizę kazusów, gry dydaktyczne, takie jak „gmina”, oraz naukę sporządzania podstawowych pism administracyjnych, w tym wniosków i odwołań. Studenci zdobędą umiejętność korzystania z aktów prawnych, identyfikowania definicji legalnych oraz stosowania kluczowych pojęć administracyjnych. Dodatkowo uczestnicy kursu nauczą się, jak rozpoznawać i rozróżniać organy administracyjne, określać ich kompetencje oraz świadomie korzystać z przysługujących im praw.

Po ukończeniu kursu studenci będą potrafili skutecznie poruszać się w obszarze administracji publicznej, rozumieć jej zasady działania oraz świadomie korzystać z przysługujących im narzędzi prawnych. Dzięki praktycznemu podejściu do tematu zyskają umiejętność sporządzania pism administracyjnych, odnajdywania i interpretowania przepisów prawa oraz skutecznego reagowania na działania administracji, w tym jej ewentualną bezczynność. W ramach kursu podkreślona zostanie również rola języka prostego w administracji i jego znaczenie dla skutecznej komunikacji między obywatelami a organami władzy.

Literatura:

Literatura podstawowa: (1. Prawo administracyjne, red Z. Niewiadomski, Warszawa; 2. J. Zimmermann, Prawo administracyjne, Warszawa).

Literatura uzupełniająca: (1.Prawo administracyjne w pytaniach i odpowiedziach, red. I. Lipowicz, Warszawa; 2. Z. Duniewska, B. Jaworska-Dębska, R. Michalska-Badziak, E. Olejniczak-Szałowska, M. Stahl (red.), Prawo administracyjne - pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa; 3. System prawa administracyjnego Tom 1-12, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Andrzej Wróbel, Warszawa)

Wymagania wstępne:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)