Administracja publiczna a obywatel dla opornych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-MON-PO-S-ADaOdP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Administracja publiczna a obywatel dla opornych |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (studia II stopnia) |
Punkty ECTS i inne: |
5.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | P8S_WG; P8S_WK |
Wymagania wstępne: | Brak |
Skrócony opis: |
Przedmiot „Administracja publiczna a obywatel – dla opornych” jest wprowadzeniem do funkcjonowania administracji publicznej oraz jej relacji z obywatelami i podmiotami gospodarczymi. Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, zasadami oraz mechanizmami działania administracji w demokratycznym państwie prawnym, a także wyposażenie ich w umiejętności praktyczne związane z poruszaniem się w strukturach administracyjnych. |
Pełny opis: |
W ramach zajęć studenci poznają kluczowe zagadnienia, takie jak definicja i zakres prawa administracyjnego, różnice między administracją publiczną a prywatną, a także zasady działania administracji w różnych systemach politycznych, w tym w demokracji, autokracji i „technofeudalizmie”. Omówione zostaną również podstawowe prawa i obowiązki obywatela wobec administracji oraz wpływ „rewolucji praw człowieka” na funkcjonowanie organów administracyjnych. Szczególną uwagę poświęcono strukturze administracji publicznej, w tym administracji rządowej i samorządowej, a także zadaniom, jakie realizują te organy. Zajęcia mają na celu także przedstawienie prawa obywatela do dobrej administracji oraz sposobów jego egzekwowania. Studenci zapoznają się z podstawami procedury administracyjnej, w tym z pojęciem decyzji administracyjnej, organami administrującymi oraz stronami postępowania. Omawiane będą również instytucje kontrolne, takie jak sądy administracyjne czy Rzecznik Praw Obywatelskich, a także sposoby reagowania na bezczynność administracji i milczenie władzy. Przedmiot kładzie duży nacisk na aspekty praktyczne, dlatego w programie przewidziano analizę kazusów, gry dydaktyczne, takie jak „gmina”, oraz naukę sporządzania podstawowych pism administracyjnych, w tym wniosków i odwołań. Studenci zdobędą umiejętność korzystania z aktów prawnych, identyfikowania definicji legalnych oraz stosowania kluczowych pojęć administracyjnych. Dodatkowo uczestnicy kursu nauczą się, jak rozpoznawać i rozróżniać organy administracyjne, określać ich kompetencje oraz świadomie korzystać z przysługujących im praw. Po ukończeniu kursu studenci będą potrafili skutecznie poruszać się w obszarze administracji publicznej, rozumieć jej zasady działania oraz świadomie korzystać z przysługujących im narzędzi prawnych. Dzięki praktycznemu podejściu do tematu zyskają umiejętność sporządzania pism administracyjnych, odnajdywania i interpretowania przepisów prawa oraz skutecznego reagowania na działania administracji, w tym jej ewentualną bezczynność. W ramach kursu podkreślona zostanie również rola języka prostego w administracji i jego znaczenie dla skutecznej komunikacji między obywatelami a organami władzy. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: (1. Prawo administracyjne, red Z. Niewiadomski, Warszawa; 2. J. Zimmermann, Prawo administracyjne, Warszawa). Literatura uzupełniająca: (1.Prawo administracyjne w pytaniach i odpowiedziach, red. I. Lipowicz, Warszawa; 2. Z. Duniewska, B. Jaworska-Dębska, R. Michalska-Badziak, E. Olejniczak-Szałowska, M. Stahl (red.), Prawo administracyjne - pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa; 3. System prawa administracyjnego Tom 1-12, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Andrzej Wróbel, Warszawa) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
P8S_WG: Student zna i rozumie w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla nauki prawa, w tym przede wszystkim prawa administracyjnego; zna i rozumie główne tendencje rozwojowe w ramach powyższej nauki; zna i rozumie metodologię badań naukowych, zasady upowszechniania wyników działalności naukowej, także w trybie otwartego dostępu. P8S_WK: Student zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działalności naukowej podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot na ocenę. Zaliczenie przedmiotu będzie stanowić praca pisemna. Ocena 2 (niedostateczny) Opis: Student nie opanował podstawowych zagadnień i umiejętności przewidzianych w programie nauczania. Wykazuje poważne braki w wiedzy i umiejętnościach, które uniemożliwiają dalsze kształcenie w danym zakresie. Ocena 3 (dostateczny) Opis: Student opanował podstawowe zagadnienia i umiejętności, jednak z pewnymi trudnościami. Wiedza jest fragmentaryczna, a umiejętności praktyczne są na minimalnym poziomie akceptowalnym. Ocena 3+ (dostateczny z plusem) Opis: Student opanował większość podstawowych zagadnień, ale nadal ma trudności z bardziej zaawansowanymi tematami. Ocena 4 (dobry) Opis: Student dobrze opanował materiał, wykazuje solidne zrozumienie zagadnień i umiejętności praktycznych. Potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy i stosować zdobytą wiedzę. Ocena 4+ (dobry z plusem) Opis: Student dobrze opanował materiał, wykazuje solidne zrozumienie zagadnień i umiejętności praktycznych, z niewielkimi błędami. Ocena 5 (bardzo dobry) Opis: Student wykazuje pełne zrozumienie zagadnień i umiejętności przewidzianych w programie nauczania. Potrafi krytycznie analizować i twórczo stosować zdobytą wiedzę. |
Praktyki zawodowe: |
nie przewidziane dla przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK_MON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Irena Lipowicz | |
Prowadzący grup: | Irena Lipowicz, Mariusz Szyrski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 5 PKT ECTS x 25 godzin (1 pkt ECTS) = 125 h 30h: udział w zajęciach 50h: lektura zadanej literatury 10h: konsultacje indywidualne 35h: przygotowanie się do zaliczeń |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot „Administracja publiczna a obywatel – dla opornych” jest wprowadzeniem do funkcjonowania administracji publicznej oraz jej relacji z obywatelami i podmiotami gospodarczymi. Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, zasadami oraz mechanizmami działania administracji w demokratycznym państwie prawnym, a także wyposażenie ich w umiejętności praktyczne związane z poruszaniem się w strukturach administracyjnych. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć studenci poznają kluczowe zagadnienia, takie jak definicja i zakres prawa administracyjnego, różnice między administracją publiczną a prywatną, a także zasady działania administracji w różnych systemach politycznych, w tym w demokracji, autokracji i „technofeudalizmie”. Omówione zostaną również podstawowe prawa i obowiązki obywatela wobec administracji oraz wpływ „rewolucji praw człowieka” na funkcjonowanie organów administracyjnych. Szczególną uwagę poświęcono strukturze administracji publicznej, w tym administracji rządowej i samorządowej, a także zadaniom, jakie realizują te organy. Zajęcia mają na celu także przedstawienie prawa obywatela do dobrej administracji oraz sposobów jego egzekwowania. Studenci zapoznają się z podstawami procedury administracyjnej, w tym z pojęciem decyzji administracyjnej, organami administrującymi oraz stronami postępowania. Omawiane będą również instytucje kontrolne, takie jak sądy administracyjne czy Rzecznik Praw Obywatelskich, a także sposoby reagowania na bezczynność administracji i milczenie władzy. Przedmiot kładzie duży nacisk na aspekty praktyczne, dlatego w programie przewidziano analizę kazusów, gry dydaktyczne, takie jak „gmina”, oraz naukę sporządzania podstawowych pism administracyjnych, w tym wniosków i odwołań. Studenci zdobędą umiejętność korzystania z aktów prawnych, identyfikowania definicji legalnych oraz stosowania kluczowych pojęć administracyjnych. Dodatkowo uczestnicy kursu nauczą się, jak rozpoznawać i rozróżniać organy administracyjne, określać ich kompetencje oraz świadomie korzystać z przysługujących im praw. Po ukończeniu kursu studenci będą potrafili skutecznie poruszać się w obszarze administracji publicznej, rozumieć jej zasady działania oraz świadomie korzystać z przysługujących im narzędzi prawnych. Dzięki praktycznemu podejściu do tematu zyskają umiejętność sporządzania pism administracyjnych, odnajdywania i interpretowania przepisów prawa oraz skutecznego reagowania na działania administracji, w tym jej ewentualną bezczynność. W ramach kursu podkreślona zostanie również rola języka prostego w administracji i jego znaczenie dla skutecznej komunikacji między obywatelami a organami władzy. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: (1. Prawo administracyjne, red Z. Niewiadomski, Warszawa; 2. J. Zimmermann, Prawo administracyjne, Warszawa). Literatura uzupełniająca: (1.Prawo administracyjne w pytaniach i odpowiedziach, red. I. Lipowicz, Warszawa; 2. Z. Duniewska, B. Jaworska-Dębska, R. Michalska-Badziak, E. Olejniczak-Szałowska, M. Stahl (red.), Prawo administracyjne - pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa; 3. System prawa administracyjnego Tom 1-12, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Andrzej Wróbel, Warszawa) |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.