Pozycja prawna aktorów w starożytnym Rzymie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-MON-PO-S-PpawsRZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pozycja prawna aktorów w starożytnym Rzymie |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
1. Wstęp, źródła prawne i literackie. 2. Przyczyna infamii aktorów i zasady nakładania 3. Skutki infamii aktorów 4. Grupy osób traktowanych odmiennie przez prawo: kobiety, personae probrosae, honestiores i humiliores. 5.Aktorzy w prawie rodzinnym. 6.Aktorzy w prawie spadkowym. 7. Aktorzy w prawie zobowiązań - kwestia zaufania. 8. Status aktorów w prawie procesowym. 9. Aktorzy w prawie publicznym 10. Nietypowa sytuacja prawna osób, takich jak sławni aktorzy itp. 11. Wpływ statusu społecznego osoby na jej pozycję prawną. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest pokazanie statusu społecznego i prawnego różnych grup ludzi w starożytnym Rzymie, zarówno w prawie publicznym, jak i prywatnym, od czasów Republiki (pierwsze pojawienie się aktorów w Rzymie) do panowania Justyniana - koniec rozwoju prawa rzymskiego. Głównym tematem jest pokazanie, w jaki sposób zawód danej osoby mógł wpłynąć na jej status społeczny i pozycję prawną, głównie na przykładzie aktorów scenicznych. Zostanie wykazane, jakie znaczenie miało bycie aktorem w Rzymie. Jest bardzo prawdopodobne, że ich status był specyficzny tylko ze względu na wykonywaną profesję i zarzucany jej brak reputacji, przypisaną mu hańbę, co w pewnym momencie zostało potwierdzone prawnie. W antycznym prawie zaobserwować można było również różnicę w statusie prawnym mężczyzn i kobiet, była ona prawdopodobnie głębsza między aktorami i aktorkami,co potwierdzają teksty źródłowe. Zostanie pokazane, jaka była przyczyna konkretnego statusu aktorów i czy ten status był taki sam dla każdej osoby występującej na scenie. Czy było to spowodowane moralnością, strachem przed wpływem aktorów na umysły widzów, czy z jeszcze innego powodu? |
Literatura: |
Główne teksty źródłowe: Instytucje Gaiusa kodyfikacja justyniańska Kodeks Teodozjański Liwiusz, Od założenia Miasta Aulus Gellius, Noctes Atticae Cicero, Pro Roscio Comoedo Literatura: A.H.J. GREENIDGE. Infamia, Its Place in Roman Public and Private Law, Oxford 1984 P. EASTERLING, E. HALL (red.), Greek and Roman Actors. Aspects of an Ancient Profession, CUP 2002, M. KOCUR, We władzy teatru. Aktorzy i widzowie w antycznym Rzymie, Wrocław 2005 Więcej literatury zostanie wskazane podczas zajęć |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student: EK1: Ma znajomość prawa rzymskiego dotyczącego aktorów EK2: Rozumie i wyjaśnia związek między społeczną i prawną pozycją aktorów EK3: Potrafi samodzielnie analizować różne rodzaje źródeł prawa Liczba punktów ECTS: 5 |
Metody i kryteria oceniania: |
Student: Na ocenię 2 EK1:Nie ma znajomości prawa rzymskiego dotyczącego aktorów EK2:Nie rozumie i nie wyjaśnia związku między społeczną i prawną pozycją aktorów EK3: Nie potrafi samodzielnie analizować różne rodzaje źródeł prawa Na ocenę 3: EK1: Ma podstawową znajomość prawa rzymskiego dotyczącego aktorów EK2: Rozumie związek między społeczną i prawną pozycją aktorów EK3: Potrafi analizować różne rodzaje źródeł prawa z pomocą Na ocenę 4: EK1: Ma dobrą znajomość prawa rzymskiego dotyczącego aktorów EK2: Rozumie i wyjaśnia związek między społeczną i prawną pozycją aktorów EK3: Potrafi samodzielnie analizować różne rodzaje źródeł prawa Na ocenę 5: EK1: Ma bardzo dobrą znajomość prawa rzymskiego dotyczącego aktorów EK2: Doskonale rozumie i wyjaśnia związek między społeczną i prawną pozycją aktorów EK3: Potrafi samodzielnie i twórczo analizować różne rodzaje źródeł prawa |
Praktyki zawodowe: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.