Kradzież dzieł sztuki w międzynarodowym postępowaniu karnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-PR-MON-KDSwMPK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kradzież dzieł sztuki w międzynarodowym postępowaniu karnym |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Wykład monograficzny z zakresu nauk prawnych |
Punkty ECTS i inne: |
4.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki prawne |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | (tylko po angielsku) enter learning outcome code/codes |
Wymagania wstępne: | Znajomość prawa międzynarodowego publicznego Znajomość prawa karnego materialnego i procesowego |
Skrócony opis: |
Wykład omawia zjawisko art crimes w 3 aspektach: Kradzież dóbr kultury w czasie konfliktów zbrojnych oraz w czasie pokoju; Element polityki danego państwa; Obrót kradzionymi dobrami kultury na współczesnym rynku dzieł sztuki. Wykład prezentuje sposoby podjęte przez międzynarodową społeczność w celu przeciwdziałania nielegalnemu obrotowi dzieł sztuki. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do rynku dzieł sztuki i dóbr luksusowych 2. Wartość dzieł sztuki: materialna, historyczna, rynkowa, artystyczna 3. Kradzież w majestacie prawa cz. 1: Od starożytności do średniowiecza 4. Kradzież w majestacie prawa cz. 2: Polityka hiszpańskich konkwistadorów w Ameryce Łacińskiej; Polityka Napoleona Bonaparte; Polityka Imperium Brytyjskiego 5. Kradzież dóbr kultury podczas konfliktów zbrojnych cz. 1: Od Potopu szwedzkiego do I wojny światowej 6. Kradzież dóbr kultury podczas konfliktów zbrojnych cz. 2: Polityka wojsk niemieckich, rosyjskich i amerykańskich podczas II wojny światowej 7. Rola międzynarodowego postępowania karnego: Trybunał Norymberski, ICTY, ICC - case study 8. Profile kryminologiczne sprawców kradzieży dzieł sztuki - case study 9. Analiza prawno-porównawcza przepisów karnych market nations i source nations 10. Legalny i nielegalny obrót dziełami sztuki współcześnie: Case study Szwajcarii jako centrum czarnego rynku 11. Odzyskiwanie skradzionych dzieł sztuki: Case study działalności włoskich Carabinieri i amerykańskiego FBI 12. Restytucja dzieł sztuki w Polsce: Modele, wyzwania, prognozy na przyszłość |
Literatura: |
Literatura podstawowa: M. Rau - Przestępstwa przeciwko dobrom kultury w międzynarodowym prawie karnym, Warszawa 2021 Literatura uzupełniająca: N. Charney - Art and Crime: Exploring the Dark Side of the Art World, Palgrave Macmillan 2016 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
PRA_K1_W02 - Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia i teorie dotyczące międzynarodowego prawa karnego. PRA_K2_U04 - Student potrafi analizować i interpretować przypadki kradzieży dzieł sztuki w kontekście różnych systemów prawnych. PRA_K3_K01 - Student jest przygotowany do identyfikowania i rozwiązywania problemów prawnych związanych z legalnym i nielegalnym obrotem dziełami sztuki na arenie międzynarodowej. PRA_K4_W06 - Student posiada pogłębioną wiedzę o międzynarodowych konwencjach i traktatach dotyczących ochrony dzieł sztuki przed kradzieżą. PRA_K5_U07 - Student potrafi stosować zdobytą wiedzę do praktycznego rozwiązywania problemów oraz formułowania opinii prawnych. PRA_K6_K02 - Student rozumie etyczne i społeczne konsekwencje kradzieży dzieł sztuki oraz ich wpływ na politykę kulturalną danych państw. PRA_K7_U08 - Student potrafi efektywnie uczestniczyć w dyskusjach oraz negocjacjach międzynarodowych, reprezentując różnorodne perspektywy prawne dotyczące kradzieży dzieł sztuki. PRA_K8_K03 - Student rozwija umiejętności interpersonalne i zdolność do pracy zespołowej w kontekście rozwiązywania sporów i konfliktów prawnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dydaktyka: Wykład połączony z bezpośrednią aktywnością samych słuchaczy, skierowaną na rozwiązanie problemów teoretycznych lub praktycznych Ocena: Przystąpienie do egzaminu ustnego lub przesłanie pracy zaliczeniowej w formie audiowizualnej (do wyboru studenta) |
Praktyki zawodowe: |
Nie wymaga się odbycia praktyk studenckich. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK_MON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Rau | |
Prowadzący grup: | Marcin Rau | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1. Wykłady (30 godzin) - 1 ECTS • Udział w wykładach i seminariach mających na celu przekazanie wiedzy teoretycznej oraz analizę studiów przypadku dotyczących kradzieży dzieł sztuki w kontekście międzynarodowego prawa karnego. 2. Wyszukiwanie potrzebnych materiałów źródłowych (30 godzin) - 1 ECTS • Samodzielne poszukiwanie literatury, artykułów naukowych oraz dokumentacji prawnej związanej z tematyką omawianą na wykładach, co obejmuje również naukę efektywnego korzystania ze źródeł internetowych. 3. Analiza prawna wybranych przypadków (20 godzin) - 1 ECTS • Przygotowanie indywidualnych analiz prawnych dotyczących wybranych przypadków kradzieży dzieł sztuki, z uwzględnieniem różnych jurysdykcji oraz międzynarodowych aspektów prawnych. 4. Przygotowanie do egzaminu/zaliczenia (20 godzin) - 1 ECTS • Samodzielne powtórzenie i systematyzacja wiedzy zdobytej w trakcie kursu w celu przygotowania do egzaminu końcowego lub innego formy zaliczenia, weryfikującej zdobyte umiejętności i wiedzę. |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład omawia zjawisko art crimes w 3 aspektach: Kradzież dóbr kultury w czasie konfliktów zbrojnych oraz w czasie pokoju; Element polityki danego państwa; Obrót kradzionymi dobrami kultury na współczesnym rynku dzieł sztuki. Wykład prezentuje sposoby podjęte przez międzynarodową społeczność w celu przeciwdziałania nielegalnemu obrotowi dzieł sztuki. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do rynku dzieł sztuki i dóbr luksusowych 2. Wartość dzieł sztuki: materialna, historyczna, rynkowa, artystyczna 3. Kradzież w majestacie prawa cz. 1: Od starożytności do średniowiecza 4. Kradzież w majestacie prawa cz. 2: Polityka hiszpańskich konkwistadorów w Ameryce Łacińskiej; Polityka Napoleona Bonaparte; Polityka Imperium Brytyjskiego 5. Kradzież dóbr kultury podczas konfliktów zbrojnych cz. 1: Od Potopu szwedzkiego do I wojny światowej 6. Kradzież dóbr kultury podczas konfliktów zbrojnych cz. 2: Polityka wojsk niemieckich, rosyjskich i amerykańskich podczas II wojny światowej 7. Rola międzynarodowego postępowania karnego: Trybunał Norymberski, ICTY, ICC - case study 8. Profile kryminologiczne sprawców kradzieży dzieł sztuki - case study 9. Analiza prawno-porównawcza przepisów karnych market nations i source nations 10. Legalny i nielegalny obrót dziełami sztuki współcześnie: Case study Szwajcarii jako centrum czarnego rynku 11. Odzyskiwanie skradzionych dzieł sztuki: Case study działalności włoskich Carabinieri i amerykańskiego FBI 12. Restytucja dzieł sztuki w Polsce: Modele, wyzwania, prognozy na przyszłość |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: M. Rau - Przestępstwa przeciwko dobrom kultury w międzynarodowym prawie karnym, Warszawa 2021 Literatura uzupełniająca: N. Charney - Art and Crime: Exploring the Dark Side of the Art World, Palgrave Macmillan 2016 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK_MON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Rau | |
Prowadzący grup: | Marcin Rau | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.