Law-making process - rules of legislation
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-PR-MON-LMP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Law-making process - rules of legislation |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: PR_W02 Umiejętności PR_U02 PR_U07 PR_U08 PR_U09 Kompetencje społeczne PR_K01 PR_K02 PR_K03 |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z pojęciami i instytucjami związanymi z powstawaniem i tworzeniem prawa w ujęciu teoretycznym oraz na przykładzie wybranych systemów prawnych. Studenci podczas zajęć poznają siatkę pojęć dotyczących legislacji w języku angielskim. Będą dyskutować o zasadach tworzenia prawa i wyborze określonych rozwiązań legislacyjnych, a także o tym, co przesądza o jakości stanowionego prawa. |
Pełny opis: |
Treścią przedmiotu jest tworzenie prawa, w szczególności w ujęciu teoretycznym. W ramach zajęć studenci poznają podstawową terminologię związaną z tworzeniem prawa w języku. Dowiedzą się o podstawowych metodach powstawania prawa, a także o zasadach poprawnej legislacji. Będą rozwiązywać dylematy legislacyjne, w oparciu o poznane zasady. Nauczą się brać udział w debacie dotyczącej jakości prawa. |
Literatura: |
Będzie podawana podczas zajęć na bieżąco. Teksty będą udostępniane na platformie MS Teams w zakładce "Pliki". |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty uczenia się: 1. W zakresie efektu uczenia się o symbolu PR_W02 (student zna i rozumie źródła i charakter norm prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego, w aspekcie historycznym i współczesnym w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów), student: EU1: zna w języku angielskim definicje pojęć związanych z zasadami tworzenia prawa; EU2: wymienia i charakteryzuje reguły związane ze stanowieniem prawa wynikające z przepisów prawnych, orzecznictwa i doktryny prawnej. 2. W zakresie efektu uczenia się o symbolu PR_U02 (student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego do opisu, analizy i rozwiazywania konkretnych spraw prawnych), student: EU3: potrafi wyjaśnić różnice w różnych systemach prawnych dla funkcjonowania społeczeństwa i państwa i wpływ danych metod tworzenia prawa na kształt ustroju państwa i status jednostki w państwie EU4: rozwiązywać problemy związane z legalnością prawa według kryterium zasad prawidłowej legislacji. 3. W zakresie efektu uczenia się o symbolu PR_U07 (student potrafi projektować i tworzyć różne prace pisemne w języku polskim i obcym, stosowanym w różnych dziedzinach prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego, w tym pism procesowych oraz analiz i interpretacji określonych zagadnień prawnych w ujęciu dogmatycznym, porównawczym, historycznym), student EU5: potrafi przygotować wypowiedź dotyczącą funkcjonowania zasad legislacji w praktyce na przykładzie danego problemu legislacyjnego. 4. W zakresie efektu uczenia się o symbolu PR_U08 (student potrafi sporządzić podstawowy projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego, w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów, posługując się w razie potrzeby nowoczesnymi technologiami informacyjnymi), student EU6: potrafi skonstruować w języku angielskim projekt aktu normatywnego, posługując się właściwą terminologią. 5. W zakresie efektu uczenia się o symbolu PR_U09 (student potrafi projektować i tworzyć wystąpienia ustne w języku polskim i języku obcym stosowanym w różnych dziedzinach prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów, w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym), student: EU7: dyskutuje i podaje w języku angielskim argumentację dotyczącą kwestii legislacyjnych w oparciu o przepisy, orzecznictwo i doktrynę. 6. W zakresie efektu uczenia się o symbolu PR__K01 (student jest gotowy do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego, w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sadowym i doktrynie oraz jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia), student EU8: potrafi zdobywać materiały dotyczące zasad tworzenia prawa w anglojęzycznych źródłach naukowych. 7. W zakresie efektu uczenia się o symbolu PR__K02 (student jest gotowy do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodów prawniczych), student EU9: potrafi wyjaśnić znaczenie zasad poprawnej legislacji dla podmiotów zajmujących się tworzeniem prawa. 8. W zakresie efektu uczenia się o symbolu PR__K03 (student jest gotowy do pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych, z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i politycznych), student EU10: potrafi wziąć czynny udział w debacie dotyczącej konstytucyjności przepisów prawnych z powołaniem się na zasady poprawnej legislacji. Opis ECTS Nakład pracy studenta 8 ECTS (25h*8 ECTS = 200h), przy założeniu, że 1 pkt ECTS to 25 h nakładu pracy studenta. 1. udział zajęciach: 30h 2. lektura zadanej literatury: 40 h 3. rozwiązywanie zadań domowych: 30h 4. przygotowanie do debaty: 20 h 5. przygotowanie do egzaminu, w tym poszukiwanie materiałów: 80 h |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie odbywa się poprzez kontakt synchroniczny na platformie MS Teams i ocenę zachowań, w tym udział w debacie, poprzez wykonywanie zadań zamieszczanych na platformie MS Teams oraz poprzez egzamin pisemny składający się z zadań o charakterze testowym i opisowym przeprowadzonym poprzez platformę MS Teams. Metody oceniania: Realizacja efektów dotyczących wiedzy tj. odnoszących się do efektu kierunkowego o symbolu PR_W02 jest oceniana poprzez: - odpowiedź ustną; ocenę udziału w dyskusji, wykonane zadania domowe; egzamin pisemny. Realizacja efektów dotyczących umiejętności jest oceniania poprzez: - w stosunku do efektu kierunkowego o symbolu PR_U02 - odpowiedź ustną; ocenę udziału w dyskusji, wykonane zadania domowe; egzamin pisemny. - w stosunku do efektu kierunkowego o symbolu PR_U07 - wykonane zadania domowe; egzamin pisemny. - w stosunku do efektu kierunkowego o symbolu PR_U08 - wykonane zadania domowe. - w stosunku do efektu kierunkowego o symbolu PR_U09 - odpowiedź ustną; ocenę udziału w dyskusji. Realizacja efektów dotyczących kompetencji społecznych jest oceniania poprzez: - w stosunku do efektu kierunkowego o symbolu PR_K01 - odpowiedź ustną podczas zajęć; - w stosunku do efektu kierunkowego o symbolu PR_K02 - odpowiedź ustną; ocenę udziału w dyskusji, wykonane zadania domowe; egzamin pisemny. - w stosunku do efektu kierunkowego o symbolu PR_K03 - odpowiedź ustną; ocenę udziału w dyskusji, wykonane zadania domowe; egzamin pisemny. Kryteria oceniania 1. W zakresie efektu uczenia się o symbolu PR_W02 (student zna i rozumie źródła i charakter norm prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego, w aspekcie historycznym i współczesnym w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów), student: EU1: zna w języku angielskim definicje pojęć związanych z zasadami tworzenia prawa; EU2: wymienia i charakteryzuje reguły związane ze stanowieniem prawa wynikające z przepisów prawnych, orzecznictwa i doktryny prawnej. na ocenę niedostateczną (2) Student: - nie zna definicji pojęć związanych z zasadami tworzenia prawa w języku angielskim. Nie tworzy definicji po angielsku; - nie umie wymienić i scharakteryzować reguł związanych ze stanowieniem prawa wynikających z przepisów prawnych, orzecznictwa i doktryny prawnej. na ocenę dostateczną (3) Student: - dostatecznie zna w języku angielskim pojęcia związane z zasadami tworzenia prawa. Tworzy definicje pojęć przy pomocy słownika; - wymienia i charakteryzuje co najmniej dwie reguły związane ze stanowieniem prawa wynikające z przepisów prawnych, orzecznictwa i doktryny prawnej. na ocenę dobrą (4) Student: - dobrze zna w języku angielskim pojęcia związane z zasadami tworzenia prawa. Tworzy definicje pojęć w języku angielskim; - wymienia i charakteryzuje co najmniej trzy reguły związane ze stanowieniem prawa wynikające z przepisów prawnych, orzecznictwa i doktryny prawnej. na ocenę bardzo dobrą (5) Student: - biegle zna w języku angielskim pojęcia związane z zasadami tworzenia prawa. Tworzy rozbudowane definicje pojęć; - wymienia i charakteryzuje co najmniej cztery reguły związane ze stanowieniem prawa wynikające z przepisów prawnych, orzecznictwa i doktryny prawnej. 2. W zakresie efektu uczenia się o symbolu PR_U02 (student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego do opisu, analizy i rozwiazywania konkretnych spraw prawnych), student: EU3: potrafi wyjaśnić różnice w różnych systemach prawnych dla funkcjonowania społeczeństwa i państwa i wpływ danych metod tworzenia prawa na kształt ustroju państwa i status jednostki w państwie EU4: rozwiązywać problemy związane z legalnością prawa według kryterium zasad prawidłowej legislacji: Na ocenę niedostateczną (2) Student: - nie potrafi wyjaśnić różnic w różnych systemach prawnych i ich wpływu dla funkcjonowania społeczeństwa i państwa oraz wpływu danych metod tworzenia prawa na kształt ustroju państwa i status jednostki w państwie - nie umie rozwiązywać problemów związanych z legalnością prawa. Na ocenę dostateczną (3) Student: - w zakresie podstawowym wymienia różnice różnych systemów prawnych. Wspomagając się materiałami wymienia poznane podczas zajęć czynniki wpływu metod tworzenia prawa na kształt ustroju państwa i status jednostki w państwie - rozwiązuje proste problemy związane z legalnością prawa według kryterium zasad prawidłowej legislacji. Na ocenę dobrą (4) Student: - potrafi wyjaśnić różnice w różnych systemach prawnych dla funkcjonowania społeczeństwa i państwa i wpływ danych metod tworzenia prawa na kształt ustroju państwa i status jednostki w państwie odwołując się do argumentów z literatury poznanej podczas zajęć - rozwiązuje problemy związane z legalnością prawa według kryterium zasad prawidłowej legislacji odnoszące się do co najmniej dwóch zasad legislacyjnych Na ocenę bardzo dobrą (5) Student - potrafi wyjaśnić różnice w różnych systemach prawnych dla funkcjonowania społeczeństwa i państwa i wpływ danych metod tworzenia prawa na kształt ustroju państwa i status jednostki w państwie i wyciągnąć z tych rozważań wnioski; - rozwiązuje problemy związane z legalnością prawa według kryterium zasad prawidłowej legislacji odnoszące się do co najmniej trzech zasad legislacyjnych 3. W zakresie efektu uczenia się o symbolu PR_U07 (student potrafi projektować i tworzyć różne prace pisemne w języku polskim i obcym, stosowanym w różnych dziedzinach prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego, w tym pism procesowych oraz analiz i interpretacji określonych zagadnień prawnych w ujęciu dogmatycznym, porównawczym, historycznym), student EU5: potrafi przygotować wypowiedź dotyczącą funkcjonowania zasad legislacji w praktyce na przykładzie danego problemu legislacyjnego Na ocenę niedostateczną (2) Student: nie umie przygotować wypowiedzi dotyczącej funkcjonowania zasad legislacji w praktyce. Na ocenę dostateczną (3) Student: - przygotowuje prostą wypowiedź dotyczącą funkcjonowania zasad legislacji w praktyce w oparciu o jedną zasadę. Na ocenę dobrą (4) Student - przygotowuje prostą wypowiedź dotyczącą funkcjonowania zasad legislacji w praktyce w oparciu o dwie zasady. Na ocenę bardzo dobrą (5) Student - przygotowuje prostą wypowiedź dotyczącą funkcjonowania zasad legislacji w praktyce w oparciu o trzy zasady. 4. W zakresie efektu uczenia się o symbolu PR_U08 (student potrafi sporządzić podstawowy projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego, w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów, posługując się w razie potrzeby nowoczesnymi technologiami informacyjnymi), student EU6: potrafi skonstruować w języku angielskim projekt aktu normatywnego, posługując się właściwą terminologią. Na ocenę niedostateczną (2): Student: - nie potrafi skonstruować w języku angielskim projekt aktu normatywnego, Na ocenę dostateczną (3): Student: - potrafi skonstruować w języku angielskim projekt aktu normatywnego przy pomocy dostępnych materiałów, zawierający podstawowe elementy Na ocenę dobrą (4): Student: - potrafi skonstruować w języku angielskim projekt aktu normatywnego, posługując się właściwą terminologią. Akt jest rozbudowany i zawiera co najmniej 2 techniki legislacyjne. Na ocenę bardzo dobrą (5): Student: - potrafi skonstruować w języku angielskim projekt aktu normatywnego, posługując się właściwą terminologią. Akt jest rozbudowany i zawiera co najmniej 3 techniki legislacyjne. 5. W zakresie efektu uczenia się o symbolu PR_U09 (student potrafi projektować i tworzyć wystąpienia ustne w języku polskim i języku obcym stosowanym w różnych dziedzinach prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów, w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym), student: EU7: dyskutuje i podaje w języku angielskim argumentację dotyczącą kwestii legislacyjnych w oparciu o przepisy, orzecznictwo i doktrynę. Na ocenę niedostateczną (2) Student: - nie potrafi dyskutować i podawać w języku angielskim argumentacji dotyczącej kwestii legislacyjnych. Na ocenę dostateczną (3) Student: - bierze udział w dyskusji i podaje w języku angielskim argumentacje dotyczące kwestii legislacyjnych w oparciu o przepisy, orzecznictwo i doktrynę w formie pojedynczych stwierdzeń Na ocenę dobrą (4) Student: - bierze udział w dyskusji i podaje w języku angielskim argumentacje dotyczące kwestii legislacyjnych w oparciu o przepisy, orzecznictwo i doktrynę w formie kilkuzdaniowych wypowiedzi. Na ocenę bardzo dobrą (5) Student: - bierze udział w dyskusji i podaje w języku angielskim argumentacje dotyczące kwestii legislacyjnych w oparciu o przepisy, orzecznictwo i doktrynę w formie rozbudowanej wypowiedzi. 6. W zakresie efektu uczenia się o symbolu PR__K01 (student jest gotowy do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego, w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sadowym i doktrynie oraz jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia), student EU8: potrafi zdobywać materiały dotyczące zasad tworzenia prawa w anglojęzycznych źródłach naukowych. Na ocenę niedostateczną (2): Student: - nie potrafi zdobywać materiały dotyczące zasad tworzenia prawa w anglojęzycznych źródłach naukowych. Na ocenę dostateczną (3) Student: - potrafi zdobywać materiały dotyczące zasad tworzenia prawa w anglojęzycznych źródłach naukowych z pomocą nauczyciela. Na ocenę dobrą (4) Student: - potrafi zdobywać materiały dotyczące zasad tworzenia prawa w anglojęzycznych źródłach naukowych podanych podczas zajęć. Na ocenę bardzo dobrą (5) Student: - potrafi samodzielnie zdobywać materiały dotyczące zasad tworzenia prawa w anglojęzycznych źródłach naukowych. 7. W zakresie efektu uczenia się o symbolu PR__K02 (student jest gotowy do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodów prawniczych), student EU9: potrafi wyjaśnić znaczenie zasad poprawnej legislacji dla podmiotów zajmujących się tworzeniem prawa. Na ocenę niedostateczną (2) Student: - nie umie potrafi wyjaśnić znaczenia zasad poprawnej legislacji dla podmiotów zajmujących się tworzeniem prawa. Na ocenę dostateczną (3) Student: - potrafi wyjaśnić w sposób podstawowy znaczenie zasad poprawnej legislacji dla podmiotów zajmujących się tworzeniem prawa. Na ocenę dobrą (4) Student: - potrafi wyjaśnić znaczenie zasad poprawnej legislacji dla podmiotów zajmujących się tworzeniem prawa z podaniem przykładów. Na ocenę bardzo dobrą (5) Student: - potrafi wyjaśnić znaczenie zasad poprawnej legislacji dla podmiotów zajmujących się tworzeniem prawa z podaniem przykładów i odniesieniem się do całokształtu systemu prawnego. Potrafi wskazać rolę służb legislacyjnych w procesie prawodawczym. 8. W zakresie efektu uczenia się o symbolu PR__K03 (student jest gotowy do pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych, z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i politycznych), student EU10: potrafi wziąć czynny udział w debacie dotyczącej konstytucyjności przepisów prawnych z powołaniem się na zasady poprawnej legislacji. Na ocenę niedostateczną (2) Student: - nie uczestniczy w debacie dotyczącej konstytucyjności przepisów prawnych. Na ocenę dostateczną (3) Student: - uczestniczy w debacie dotyczącej konstytucyjności przepisów prawnych jako obserwator i komentator wydarzeń. Na ocenę dobrą (4) Student: - uczestniczy w debacie dotyczącej konstytucyjności przepisów prawnych jako uczestnik debaty wypowiadający krótkie kwestie. Na ocenę bardzo dobrą (5) Student: - uczestniczy w debacie dotyczącej konstytucyjności przepisów prawnych jako aktywny uczestnik jednej ze stron debaty. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.