Historia ustroju i prawa w Polsce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-PRZ-HU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia ustroju i prawa w Polsce |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku prawa niestacjonarnego |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PR_W01; PR_W02; PR_W03; PR_W09 |
Wymagania wstępne: | Brak |
Skrócony opis: |
Założenia i cele (ogólne): Ukazanie studentom źródeł i genezy współczesnych instytucji ustrojowych i prawnych; pozyskanie przez nich umiejętności posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu historii ustroju i prawa polskiego; wyrobienie zdolności analizy oraz rozumienia wydarzeń i procesów historycznych. Założenia i cele (szczegółowe): Tematyka zajęć koncentruje się na zagadnieniach związanych z ustrojem sądownictwa oraz prawem sądowym, ze szczególnym uwzględnieniem średniowiecza oraz okresu staropolskiego. Podstawowym celem zajęć jest także przedstawienie ewolucji ustroju państwa (zwłaszcza źródeł i rozwoju polskiego parlamentaryzmu). Pośrednim zaś wdrożenie umiejętności krytycznego spojrzenia na obecne systemy władzy oraz rozwiązania prawne przez pryzmat wiedzy historycznej. Analiza źródeł prawa i źródeł poznania prawa jest z kolei okazją do zapoznania studentów z elementami wykładni prawa, jak i prawideł rozumowania prawniczego. |
Pełny opis: |
1. Kształtowanie się polskiej tradycji prawnej w I Rzeczypospolitej. Cechy polskiego prawa w okresie staropolskim (partykularyzm prawny, przywileje, immunitety). Źródła prawa i źródła poznania prawa (ziemskiego, miejskiego i wiejskiego). Prawo kościelne na ziemiach polskich. Prawo niemieckie na ziemiach polskich (jako podstawa prawno-organizacyjna miast i wsi). (5 godzin) 2. Ustrój sądownictwa do 1795 r. Stanowy charakter wymiaru sprawiedliwości: sądownictwo monarsze; sądy dla szlachty; sądy dominialne (privilegium fori); sąd referendarski; autonomia i ustrój sądownictwa miejskiego, sądy prawa niemieckiego. Nagana sędziego i instytucja apelacji. (5 godzin) 3. Prawo prywatne w epoce przedrozbiorowej. Cechy charakterystyczne prawa prywatnego. Zdolność prawna a zdolność do czynności prawnych. Charakterystyka wybranych instytucji prawnych (małżeńskie prawo majątkowe, status wdowy). (2 godziny) 4. Prawo karne w epoce przedrozbiorowej. Cechy charakterystyczne prawa karnego. (2 godziny) 5. Cechy charakterystyczne procesu w dawnej Polsce. Zasady procesowe. Procesy specjalne. Postępowanie dowodowe (zasada tzw. ustawowej teorii dowodowej, zasada bliższości do dowodu, ekscepcje dowodowe, środki dowodowe - ich podział i charakterystyka, ordalia, pojedynek sądowy w świetle relacji zawartej w Księdze elbląskiej. Odrębności w procesie miejskim. Odrębności w procesie wiejskim. (2 godziny) 6. Ziemie polskie w dobie porozbiorowej (1772/1795-1918). Księstwo Warszawskie (1807). Królestwo Polskie (1815). Konstytucja Księstwa Warszawskiego i Królestwo Polskiego. Parlamentaryzm. Administracja. Organizacja sądownictwa. Wolne Miasto Kraków. Wielkie Księstwo Poznańskie. Ziemie polskie w czasie I wojny światowej (4 godziny) 7. Odzyskanie przez Polską niepodległości w 1918 r. II Rzeczpospolita. Konstytucja marcowa (1921). Nowela sierpniowa (1926). Konstytucja kwietniowa (1935). Parlamentaryzm. Administracja. Organizacja wymiaru sprawiedliwości (2 godziny) 8. Polska w okresie drugiej wojny światowej. Polska po zakończeniu drugiej wojny światowej. Konstytucja PRL (1952). Okres transformacji ustrojowej (2 godziny) Oczekiwane kompetencje studenta: Rozumienie pojęć historycznych i umiejętność posługiwania się nimi. Znajomość w/w zagadnień związanych z dawnym ustrojem Polski oraz treści prawa polskiego. Umiejętność analizy źródeł historycznych (źródeł prawa oraz poznania prawa). |
Literatura: |
Podręcznik przewodni: (1. J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 2016; 1. M. Kallas, Historia ustroju Polski, Warszawa 2019; 2. D. Makiłła, Historia prawa w Polsce, Warszawa 2008). Literatura uzupełniająca: (1. M. Kallas, A. Lityński, Historia ustroju i prawa Polski Ludowej, Warszawa 2000; 4. A. Lityński, Historia prawa Polski Ludowej, Warszawa 2008; 5. T. Maciejewski, Historia ustroju i prawa sądowego Polski, Warszawa 2008; 6. S. Płaza, Historia prawa w Polsce na tle porównawczym, cz. 1: X-XVIII w., Kraków 1997; 7. S. Płaza, Historia prawa w Polsce, cz. 2: Polska pod zaborami, Kraków 1993). |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Main books: (1. J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 2016; 1. M. Kallas, Historia ustroju Polski, Warszawa 2019; 2. D. Makiłła, Historia prawa w Polsce, Warszawa 2008). Complementary book: (1. M. Kallas, A. Lityński, Historia ustroju i prawa Polski Ludowej, Warszawa 2000; 4. A. Lityński, Historia prawa Polski Ludowej, Warszawa 2008; 5. T. Maciejewski, Historia ustroju i prawa sądowego Polski, Warszawa 2008; 6. S. Płaza, Historia prawa w Polsce na tle porównawczym, cz. 1: X-XVIII w., Kraków 1997; 7. S. Płaza, Historia prawa w Polsce, cz. 2: Polska pod zaborami, Kraków 1993). |
Metody i kryteria oceniania: |
PR_W01: zna i rozumie charakter i znaczenie nauk historyczno prawnych oraz ich relację do innych nauk oraz sposób definiowania pojęć i instytucji właściwych dla historii prawa - metoda oceniania w postaci egzaminu pisemnego PR_W02: zna i rozumie źródła i charakter norm prawa publicznego i prywatnego, w aspekcie historycznym - metoda oceniania w postaci egzaminu pisemnego PR_W03: zna i rozumie proces kształtowania się norm i instytucji prawnych w Polsce - metoda oceniania w postaci egzaminu pisemnego PR_W09: zna i rozumie proces zmian norm, instytucji oraz stosunków prawnych, w tym reguł nim rządzących, w aspekcie historycznym - metoda oceniania w postaci egzaminu pisemnego Kryteria oceniania PR_W01 Ocena niedostateczna (2) Student nie zna i nie rozumie charakteru i znaczenie nauk historyczno prawnych oraz ich relacji do innych nauk oraz sposobu definiowania pojęć i instytucji właściwych dla historii prawa; ocena dostateczna (3) Student w podstawowym zakresie zna i rozumie charakteru i znaczenia nauk historyczno prawnych oraz ich relacji do innych nauk oraz sposób definiowania pojęć i instytucji właściwych dla historii prawa; ocena dobra (4) Student dobrze zna i rozumie charakter i znaczenie nauk historyczno prawnych oraz ich relację do innych nauk oraz sposób definiowania pojęć i instytucji właściwych dla historii prawa; ocena bardzo dobra (5) Student bardzo dobrze zna i rozumie charakter i znaczenie nauk historyczno prawnych oraz ich relację do innych nauk oraz sposób definiowania pojęć i instytucji właściwych dla historii prawa; PR_W02 Ocena niedostateczna(2) Student nie zna i rozumie źródeł i charakteru norm prawa publicznego i prywatnego w aspekcie historycznym Ocena dostateczna (3) Student w dostatecznym zakresie zna i rozumie źródła i charakter norm prawa publicznego i prywatnego, w aspekcie historycznym; Ocena dobra (4) Student dobrze zna i rozumie źródła i charakter norm prawa publicznego i prywatnego w aspekcie historycznym; Ocena bardzo dobra (5) Student bardzo dobrze zna i rozumie źródła i charakter norm prawa publicznego i prywatnego w aspekcie historycznym PR_W03 Ocena niedostateczna (2) Student nie zna i nie rozumie procesu kształtowania się norm i instytucji prawnych w Polsce Ocena dostateczna (3) Student zna i rozumie proces kształtowania się norm i instytucji prawnych w Polsce stopniu podstawowym Ocena dobra (4) Student dobrze zna i rozumie proces kształtowania się norm i instytucji prawnych w Polsce Ocena bardzo dobra (5) Student biegle zna i rozumie proces kształtowania się norm i instytucji prawnych w Polsce PR_W09 Ocena niedostateczna (2) Student nie zna i nie rozumie rozumie procesu zmian norm, instytucji oraz stosunków prawnych, w tym reguł nim rządzących, w aspekcie historycznym; Ocena dostateczne (3) Student w podstawowym zakresie zna i rozumie proces zmian norm, instytucji oraz stosunków prawnych, w tym reguł nim rządzących, w aspekcie historycznym; Ocena dobra (4) Student dobrze zna i rozumie proces zmian norm, instytucji oraz stosunków prawnych, w tym reguł nim rządzących, w aspekcie historycznym; Ocena bardzo dobra (5) Student biegle zna i rozumie proces zmian norm, instytucji oraz stosunków prawnych, w tym reguł nim rządzących, w aspekcie historycznym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wilczek-Karczewska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wilczek-Karczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ECTS: 1. Udział w wykładzie - 24h 2. Opracowanie literatury - 6h 3. Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 45h SUMA PUNKTÓW ECTS: 75h/25 = 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Założenia i cele (ogólne): Ukazanie studentom źródeł i genezy współczesnych instytucji ustrojowych i prawnych; pozyskanie przez nich umiejętności posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu historii ustroju i prawa polskiego; wyrobienie zdolności analizy oraz rozumienia wydarzeń i procesów historycznych. Założenia i cele (szczegółowe): Tematyka zajęć koncentruje się na zagadnieniach związanych z ustrojem sądownictwa oraz prawem sądowym, ze szczególnym uwzględnieniem średniowiecza oraz okresu staropolskiego. Podstawowym celem zajęć jest także przedstawienie ewolucji ustroju państwa (zwłaszcza źródeł i rozwoju polskiego parlamentaryzmu). Pośrednim zaś wdrożenie umiejętności krytycznego spojrzenia na obecne systemy władzy oraz rozwiązania prawne przez pryzmat wiedzy historycznej. Analiza źródeł prawa i źródeł poznania prawa jest z kolei okazją do zapoznania studentów z elementami wykładni prawa, jak i prawideł rozumowania prawniczego. |
|
Pełny opis: |
1. Kształtowanie się polskiej tradycji prawnej w I Rzeczypospolitej. Cechy polskiego prawa w okresie staropolskim (partykularyzm prawny, przywileje, immunitety). Źródła prawa i źródła poznania prawa (ziemskiego, miejskiego i wiejskiego). Prawo kościelne na ziemiach polskich. Prawo niemieckie na ziemiach polskich (jako podstawa prawno-organizacyjna miast i wsi). (5 godzin) 2. Ustrój sądownictwa do 1795 r. Stanowy charakter wymiaru sprawiedliwości: sądownictwo monarsze; sądy dla szlachty; sądy dominialne (privilegium fori); sąd referendarski; autonomia i ustrój sądownictwa miejskiego, sądy prawa niemieckiego. Nagana sędziego i instytucja apelacji. (5 godzin) 3. Prawo prywatne w epoce przedrozbiorowej. Cechy charakterystyczne prawa prywatnego. Zdolność prawna a zdolność do czynności prawnych. Charakterystyka wybranych instytucji prawnych (małżeńskie prawo majątkowe, status wdowy). (2 godziny) 4. Prawo karne w epoce przedrozbiorowej. Cechy charakterystyczne prawa karnego. (2 godziny) 5. Cechy charakterystyczne procesu w dawnej Polsce. Zasady procesowe. Procesy specjalne. Postępowanie dowodowe (zasada tzw. ustawowej teorii dowodowej, zasada bliższości do dowodu, ekscepcje dowodowe, środki dowodowe - ich podział i charakterystyka, ordalia, pojedynek sądowy w świetle relacji zawartej w Księdze elbląskiej. Odrębności w procesie miejskim. Odrębności w procesie wiejskim. (2 godziny) 6. Ziemie polskie w dobie porozbiorowej (1772/1795-1918). Księstwo Warszawskie (1807). Królestwo Polskie (1815). Konstytucja Księstwa Warszawskiego i Królestwo Polskiego. Parlamentaryzm. Administracja. Organizacja sądownictwa. Wolne Miasto Kraków. Wielkie Księstwo Poznańskie. Ziemie polskie w czasie I wojny światowej (4 godziny) 7. Odzyskanie przez Polską niepodległości w 1918 r. II Rzeczpospolita. Konstytucja marcowa (1921). Nowela sierpniowa (1926). Konstytucja kwietniowa (1935). Parlamentaryzm. Administracja. Organizacja wymiaru sprawiedliwości (2 godziny) 8. Polska w okresie drugiej wojny światowej. Polska po zakończeniu drugiej wojny światowej. Konstytucja PRL (1952). Okres transformacji ustrojowej (2 godziny) Oczekiwane kompetencje studenta: Rozumienie pojęć historycznych i umiejętność posługiwania się nimi. Znajomość w/w zagadnień związanych z dawnym ustrojem Polski oraz treści prawa polskiego. Umiejętność analizy źródeł historycznych (źródeł prawa oraz poznania prawa). |
|
Literatura: |
Podręcznik przewodni: (1. J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 2016; 1. M. Kallas, Historia ustroju Polski, Warszawa 2019; 2. D. Makiłła, Historia prawa w Polsce, Warszawa 2008). Literatura uzupełniająca: (1. M. Kallas, A. Lityński, Historia ustroju i prawa Polski Ludowej, Warszawa 2000; 4. A. Lityński, Historia prawa Polski Ludowej, Warszawa 2008; 5. T. Maciejewski, Historia ustroju i prawa sądowego Polski, Warszawa 2008; 6. S. Płaza, Historia prawa w Polsce na tle porównawczym, cz. 1: X-XVIII w., Kraków 1997; 7. S. Płaza, Historia prawa w Polsce, cz. 2: Polska pod zaborami, Kraków 1993). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wilczek-Karczewska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wilczek-Karczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ECTS: 1. Udział w wykładzie - 24h 2. Opracowanie literatury - 6h 3. Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 45h SUMA PUNKTÓW ECTS: 75h/25 = 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Założenia i cele (ogólne): Ukazanie studentom źródeł i genezy współczesnych instytucji ustrojowych i prawnych; pozyskanie przez nich umiejętności posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu historii ustroju i prawa polskiego; wyrobienie zdolności analizy oraz rozumienia wydarzeń i procesów historycznych. Założenia i cele (szczegółowe): Tematyka zajęć koncentruje się na zagadnieniach związanych z ustrojem sądownictwa oraz prawem sądowym, ze szczególnym uwzględnieniem średniowiecza oraz okresu staropolskiego. Podstawowym celem zajęć jest także przedstawienie ewolucji ustroju państwa (zwłaszcza źródeł i rozwoju polskiego parlamentaryzmu). Pośrednim zaś wdrożenie umiejętności krytycznego spojrzenia na obecne systemy władzy oraz rozwiązania prawne przez pryzmat wiedzy historycznej. Analiza źródeł prawa i źródeł poznania prawa jest z kolei okazją do zapoznania studentów z elementami wykładni prawa, jak i prawideł rozumowania prawniczego. |
|
Pełny opis: |
1. Kształtowanie się polskiej tradycji prawnej w I Rzeczypospolitej. Cechy polskiego prawa w okresie staropolskim (partykularyzm prawny, przywileje, immunitety). Źródła prawa i źródła poznania prawa (ziemskiego, miejskiego i wiejskiego). Prawo kościelne na ziemiach polskich. Prawo niemieckie na ziemiach polskich (jako podstawa prawno-organizacyjna miast i wsi). (5 godzin) 2. Ustrój sądownictwa do 1795 r. Stanowy charakter wymiaru sprawiedliwości: sądownictwo monarsze; sądy dla szlachty; sądy dominialne (privilegium fori); sąd referendarski; autonomia i ustrój sądownictwa miejskiego, sądy prawa niemieckiego. Nagana sędziego i instytucja apelacji. (5 godzin) 3. Prawo prywatne w epoce przedrozbiorowej. Cechy charakterystyczne prawa prywatnego. Zdolność prawna a zdolność do czynności prawnych. Charakterystyka wybranych instytucji prawnych (małżeńskie prawo majątkowe, status wdowy). (2 godziny) 4. Prawo karne w epoce przedrozbiorowej. Cechy charakterystyczne prawa karnego. (2 godziny) 5. Cechy charakterystyczne procesu w dawnej Polsce. Zasady procesowe. Procesy specjalne. Postępowanie dowodowe (zasada tzw. ustawowej teorii dowodowej, zasada bliższości do dowodu, ekscepcje dowodowe, środki dowodowe - ich podział i charakterystyka, ordalia, pojedynek sądowy w świetle relacji zawartej w Księdze elbląskiej. Odrębności w procesie miejskim. Odrębności w procesie wiejskim. (2 godziny) 6. Ziemie polskie w dobie porozbiorowej (1772/1795-1918). Księstwo Warszawskie (1807). Królestwo Polskie (1815). Konstytucja Księstwa Warszawskiego i Królestwo Polskiego. Parlamentaryzm. Administracja. Organizacja sądownictwa. Wolne Miasto Kraków. Wielkie Księstwo Poznańskie. Ziemie polskie w czasie I wojny światowej (4 godziny) 7. Odzyskanie przez Polską niepodległości w 1918 r. II Rzeczpospolita. Konstytucja marcowa (1921). Nowela sierpniowa (1926). Konstytucja kwietniowa (1935). Parlamentaryzm. Administracja. Organizacja wymiaru sprawiedliwości (2 godziny) 8. Polska w okresie drugiej wojny światowej. Polska po zakończeniu drugiej wojny światowej. Konstytucja PRL (1952). Okres transformacji ustrojowej (2 godziny) Oczekiwane kompetencje studenta: Rozumienie pojęć historycznych i umiejętność posługiwania się nimi. Znajomość w/w zagadnień związanych z dawnym ustrojem Polski oraz treści prawa polskiego. Umiejętność analizy źródeł historycznych (źródeł prawa oraz poznania prawa). |
|
Literatura: |
Podręcznik przewodni: (1. J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 2016; 1. M. Kallas, Historia ustroju Polski, Warszawa 2019; 2. D. Makiłła, Historia prawa w Polsce, Warszawa 2008). Literatura uzupełniająca: (1. M. Kallas, A. Lityński, Historia ustroju i prawa Polski Ludowej, Warszawa 2000; 4. A. Lityński, Historia prawa Polski Ludowej, Warszawa 2008; 5. T. Maciejewski, Historia ustroju i prawa sądowego Polski, Warszawa 2008; 6. S. Płaza, Historia prawa w Polsce na tle porównawczym, cz. 1: X-XVIII w., Kraków 1997; 7. S. Płaza, Historia prawa w Polsce, cz. 2: Polska pod zaborami, Kraków 1993). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wilczek-Karczewska | |
Prowadzący grup: | Sławomir Godek, Magdalena Wilczek-Karczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ECTS: 1. Udział w wykładzie - 24h 2. Opracowanie literatury - 6h 3. Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 45h SUMA PUNKTÓW ECTS: 75h/25 = 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Założenia i cele (ogólne): Ukazanie studentom źródeł i genezy współczesnych instytucji ustrojowych i prawnych; pozyskanie przez nich umiejętności posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu historii ustroju i prawa polskiego; wyrobienie zdolności analizy oraz rozumienia wydarzeń i procesów historycznych. Założenia i cele (szczegółowe): Tematyka zajęć koncentruje się na zagadnieniach związanych z ustrojem sądownictwa oraz prawem sądowym, ze szczególnym uwzględnieniem średniowiecza oraz okresu staropolskiego. Podstawowym celem zajęć jest także przedstawienie ewolucji ustroju państwa (zwłaszcza źródeł i rozwoju polskiego parlamentaryzmu). Pośrednim zaś wdrożenie umiejętności krytycznego spojrzenia na obecne systemy władzy oraz rozwiązania prawne przez pryzmat wiedzy historycznej. Analiza źródeł prawa i źródeł poznania prawa jest z kolei okazją do zapoznania studentów z elementami wykładni prawa, jak i prawideł rozumowania prawniczego. |
|
Pełny opis: |
1. Kształtowanie się polskiej tradycji prawnej w I Rzeczypospolitej. Cechy polskiego prawa w okresie staropolskim (partykularyzm prawny, przywileje, immunitety). Źródła prawa i źródła poznania prawa (ziemskiego, miejskiego i wiejskiego). Prawo kościelne na ziemiach polskich. Prawo niemieckie na ziemiach polskich (jako podstawa prawno-organizacyjna miast i wsi). (5 godzin) 2. Ustrój sądownictwa do 1795 r. Stanowy charakter wymiaru sprawiedliwości: sądownictwo monarsze; sądy dla szlachty; sądy dominialne (privilegium fori); sąd referendarski; autonomia i ustrój sądownictwa miejskiego, sądy prawa niemieckiego. Nagana sędziego i instytucja apelacji. (5 godzin) 3. Prawo prywatne w epoce przedrozbiorowej. Cechy charakterystyczne prawa prywatnego. Zdolność prawna a zdolność do czynności prawnych. Charakterystyka wybranych instytucji prawnych (małżeńskie prawo majątkowe, status wdowy). (2 godziny) 4. Prawo karne w epoce przedrozbiorowej. Cechy charakterystyczne prawa karnego. (2 godziny) 5. Cechy charakterystyczne procesu w dawnej Polsce. Zasady procesowe. Procesy specjalne. Postępowanie dowodowe (zasada tzw. ustawowej teorii dowodowej, zasada bliższości do dowodu, ekscepcje dowodowe, środki dowodowe - ich podział i charakterystyka, ordalia, pojedynek sądowy w świetle relacji zawartej w Księdze elbląskiej. Odrębności w procesie miejskim. Odrębności w procesie wiejskim. (2 godziny) 6. Ziemie polskie w dobie porozbiorowej (1772/1795-1918). Księstwo Warszawskie (1807). Królestwo Polskie (1815). Konstytucja Księstwa Warszawskiego i Królestwo Polskiego. Parlamentaryzm. Administracja. Organizacja sądownictwa. Wolne Miasto Kraków. Wielkie Księstwo Poznańskie. Ziemie polskie w czasie I wojny światowej (4 godziny) 7. Odzyskanie przez Polską niepodległości w 1918 r. II Rzeczpospolita. Konstytucja marcowa (1921). Nowela sierpniowa (1926). Konstytucja kwietniowa (1935). Parlamentaryzm. Administracja. Organizacja wymiaru sprawiedliwości (2 godziny) 8. Polska w okresie drugiej wojny światowej. Polska po zakończeniu drugiej wojny światowej. Konstytucja PRL (1952). Okres transformacji ustrojowej (2 godziny) Oczekiwane kompetencje studenta: Rozumienie pojęć historycznych i umiejętność posługiwania się nimi. Znajomość w/w zagadnień związanych z dawnym ustrojem Polski oraz treści prawa polskiego. Umiejętność analizy źródeł historycznych (źródeł prawa oraz poznania prawa). |
|
Literatura: |
Podręcznik przewodni: (1. J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 2016; 1. M. Kallas, Historia ustroju Polski, Warszawa 2019; 2. D. Makiłła, Historia prawa w Polsce, Warszawa 2008). Literatura uzupełniająca: (1. M. Kallas, A. Lityński, Historia ustroju i prawa Polski Ludowej, Warszawa 2000; 4. A. Lityński, Historia prawa Polski Ludowej, Warszawa 2008; 5. T. Maciejewski, Historia ustroju i prawa sądowego Polski, Warszawa 2008; 6. S. Płaza, Historia prawa w Polsce na tle porównawczym, cz. 1: X-XVIII w., Kraków 1997; 7. S. Płaza, Historia prawa w Polsce, cz. 2: Polska pod zaborami, Kraków 1993). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wilczek-Karczewska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wilczek-Karczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.