Systemy polityczne państw współczesnego świata
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-SM-SPPWŚ(p) |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Systemy polityczne państw współczesnego świata |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku I st.- Stosunki międzynarodowe stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | SM1_W04,SM1_W05, SM1_W06 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest prezentacja systemów politycznych kilkunastu państw europejskich oraz pozaeuropejskich. Realizacja zajęć z tego przedmiotu ma prowadzić do kształtowania umiejętności w zakresie wyodrębniania cech charakterystycznych klasycznych systemów rządów (autorytarnego, parlamentarno-gabinetowego, prezydenckiego, półprezydenckiego, kanclerskiego, modelu rządów zgromadzenia). Osobną uwagę poświęca się konstytucyjnej zasadzie podziału władz. |
Pełny opis: |
1. Zagadnienia wprowadzające. Formy rządów w państwach współczesnych. 2. Ustrój państwowy Federacji Rosyjskiej. 3. System polityczno-prawny Republiki Federalnej Niemiec. 4. Systemy polityczno - prawne Dalekiego Wschodu (Japonia) 5. Ustroje polityczno-prawne państw nieuznawanych i częściowo uznawanych (na przykładzie Sahary Zachodniej). 6. System polityczno-prawny Republiki Francuskiej. 7. System polityczno-prawny Konfederacji Szwajcarskiej. 8.Ustroje polityczno-prawne pozaeuropejskich państw BRICS (Chińska Republika Ludowa). 9. Ustroje polityczno-prawne pozaeuropejskich państw BRICS (Indie, Brazylia). 10. Ustrój polityczno-prawny państw Ameryki środkowej 11. Ustrój polityczno- prawny USA 12. Ustrój polityczno prawny Kanady. 13. Systemy polityczno-prawne Karaibów. 14. Ustrój państwowy Dominikany. |
Literatura: |
1. Ustroje konstytucyjne państw współczesnych Paweł Sarnecki · 2013 2. Ustrój państwa, myśl polityczno-prawna, współczesne systemy, Stanisław Bożyk, Artur Olechno · 2017 3. Ustroje państw współczesnych Wiesław Skrzydło · 2007 4. Ustroje polityczne państw latynoamerykańskich, Artur Ławniczak · 2008 5. Systemy ustrojowe państw współczesnych, red. S. Bożyk, M. Grzybowski, Białystok 2012; 6. Ustroje konstytucyjne państw współczesnych, red. B. Szmulik, Warszawa 2013; Literatura uzupełniająca: 3. Publikacje z serii "Systemy konstytucyjne państw współczesnego świata" wydawanej przez Wydawnictwo Sejmowe. Teksty konstytucji omawianych państw dostępne w języku polskim na stronach Sejmu |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Kryteria oceniania: Na ocenę ndst (2): EK1: Nie podaje żadnych definicji pojęć związanych z systemami polityczno-prawnymi, w szczególności nie definiuje pojęć podstawowych dla demokratycznego systemu politycznego EK2: Nie zna i nie definiuje rodzajów modelowych systemów politycznych EK3: Nie zna reguł prawnych i politycznych rządzących współczesnymi systemami polityczno-prawnymi EK4: Nie rozróżnia poszczególnych rozwiązań polityczno-prawnych występujących w różnych państwach EK5: Nie rozpoznaje, że zależnie od przyjętego celu konieczne może być sięgnięcie po odmienne rozwiązania politycznoprawne EK6: Nie dobiera przykładów pokazujących funkcjonowanie wybranego elementu systemu polityczno-prawnego, także w ujęciu przekrojowym EK7: Nie tłumaczy funkcjonowania wybranego systemu politycznego (na przykładzie wybrane państwa) lub jego elementu. Na ocenę dst (3): EK1: Podaje definicje pojęć podstawowych dla demokratycznego systemu politycznego. EK2: Zna rodzaje modelowych systemów politycznych, ale ich nie definiuje. EK3: Zna reguły prawne rządzące współczesnymi systemami polityczno-prawnymi. EK4: Rozróżnia wyłącznie podstawowe różnice między rozwiązaniami polityczno-prawnymi przyjętymi w różnych państwach. EK5: Rozpoznaje, że czasem sięga się po różne rozwiązania polityczno-prawne, ale nie wskazuje uzasadnienia dla takiego działania. EK6: Dobiera przykłady pokazujące funkcjonowanie wybranego systemu polityczno-prawnego, ale nie w ujęciu przekrojowym. EK7: Tłumaczy podstawowe elementy funkcjonowania wybranego systemu politycznego (na przykładzie wybranego państwa) lub jego elementu (np. systemu wyborczego) Na ocenę db (4): EK1: Podaje swobodnie definicje pojęć podstawowych dla demokratycznego systemu politycznego. EK2: Zna rodzaje modelowych systemów politycznych i definiuje je na poziomie podstawowym. EK3: Zna reguły prawne i polityczne rządzące współczesnymi systemami politycznymi, ale nie dostrzega ich wzajemnego oddziaływania. EK4: Rozróżnia poszczególne rozwiązania polityczno-prawne rządzące współczesnymi systemami polityczno-prawny, po wskazaniu mu przykładów. EK5: Rozpoznaje, że zależnie od przyjętego celu konieczne może być sięgnięcie po odmienne rozwiązania politycznoprawne i potrafi wskazać ogólne uzasadnienie takiego działania na wybranym przykładzie. EK6: Dobiera swobodnie przykłady funkcjonowania wybranego elementu systemu politycznego, jednak w ujęciu przekrojowym czyni to na poziomie podstawowym. EK7: Tłumaczy zasadniczo funkcjonowanie wybranego systemu politycznego (na przykładzie wybranego państwa) lub jego elementu (np. systemu wyborczego) Na ocenę bdb (5): EK1: Swobodnie podaje definicje pojęć związanych z systemami polityczno-prawnymi. EK2: Zna i definiuje w sposób wyczerpujący rodzaje modelowych systemów politycznych, swobodnie posługując się przykładami. EK3: Zna reguły prawne i politycznego rządzące współczesnymi systemami politycznymi. I potrafi wskazać związek między nimi oraz wzajemny wpływ. EK4: Swobodnie rozróżnia poszczególne rozwiązania polityczno-prawne występujące w różnych państwach. EK5: Swobodnie rozpoznaje, że zależnie od przyjętego celu konieczne jest sięgnięcie po odmienne rozwiązania politycznoprawne. EK6: Swobodnie dobiera przykłady pokazujące funkcjonowanie wybranego elementu systemu polityczno-prawnego, także w ujęciu przekrojowym. EK7: Swobodnie tłumaczy funkcjonowanie wybranego systemu politycznego (na przykładzie wybranego państwa) lub jego elementu (np. systemu wyborczego). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK1 są: wykład problemowy oraz wykład informacyjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin testowy. Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK2 są: wykład problemowy oraz wykład informacyjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin testowy. Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK3 są: wykład problemowy oraz wykład informacyjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin testowy. Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK4 są: wykład problemowy oraz wykład informacyjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin testowy. Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK5 są: wykład problemowy oraz wykład informacyjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin testowy. Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK6 są: wykład problemowy oraz wykład informacyjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin testowy. Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK7 są: wykład problemowy oraz wykład informacyjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin testowy. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.