Antropologia fizyczna-wykład
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-AR-AFw |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia fizyczna-wykład |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W05; K_W07; K_W10; K_U01; K_U03; K_K01 |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma ukazać elementy antropologii ze szczególnym uwzględnieniem antropogenezy. |
Pełny opis: |
1) Pojęcia i specyfika antropologii. Morfologiczna, archeologiczna i molekularna metoda badań antropologicznych. (2g) 2) Ku klarowności pojęć: ewolucja, ewolucjonizm, teoria(e) ewolucji. (2g) 3) ‘Małpio-ludzka’ swoistość człowieka. (2g) 4) Zarys taksonomii współczesnych naczelnych. (2g) 5) Specyfika rzędu Primates. (2g) 6) Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka najstarszych afrykańskich form hominidalnych - Australopiteki. (2g) 9) Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo habilis i Homo erectus. (2g) 10) Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo neanderthalensis. (2g) 11) W poszukiwaniu definicji Homo sapiens. (2g) 12) Koncepcje jedno- i wielomiejscowej ewolucji człowieka. (2g) 13) Rewolucja neolityczna - społeczne i kulturowe trendy przemian naszego gatunku. (2g) 14) Historyczne i metodologiczne podłoże konfliktu kreacjonizmu z ewolucjonizmem. (2g) 15) Udział antropologii we współczesnej wiedzy. (2g) |
Literatura: |
Foley R., 2001, Zanim człowieka stał się człowiekiem, PIW, Warszawa. Klein R., 1999, The Human Career. Human Biological and Cultural Origins, Chicago. Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa. Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. Mayr E., 2002, To jest biologia, Prószyński i S-ka, Warszawa. Stringer C., Mackie R., 1999, Afrykański Exodus, pochodzenie człowieka współczesnego, Prószyński i S-ka, Warszawa. Tomczyk J., Hałaczek B., 2008, U progów ludzkości, UKSW, Warszawa. Tomczyk J., 2006, Meandry taksonomii kopalnych hominidów. Aspekty historyczno-metodologiczne. w: A. Lemańska, M. Lubański (red.), Z zagadnień filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody. T.18, Wyd. UKSW, Warszawa, 19-216. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
wiedza: student posiada wiedzę statystyczną na temat stawiania hipotez, analizy wniosków i wnioskowania; rozumie miejsce ekologii w życiu społeczno-gospodarczym; zna skutki (negatywne i pozytywne) antropopresji na bioróżnorodność. umiejętności: wykonuje i opisuje proste zadania badawcze indywidualnie i zespołowo; stosuje zasady warsztatu pracy naukowej lub projektowej, samodzielnie i w zespole. kompetencje: docenia rolę edukacji środowiskowej i zdrowotnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test końcowy pisemny, pytania zamknięte, jednorazowego wyboru. Skala ocen niedostateczny 0-50% dostateczny 51% -70% dobry 71-85% bardzo dobry 86-100% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.