Technologia informacyjna w archeologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-AR-TI |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Technologia informacyjna w archeologii |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | WIEDZA: H1A_W06 UMIEJĘTNOŚCI: H1A_U01, H1A_U07, H1A_U08, P1A_U06 KOMPETENCJE: H1A_K02 |
Skrócony opis: |
Zajęcia przedstawiają podstawowe aplikacje komputerowe wykorzystywane podczas badań archeologicznych, prezentują ich możliwości oraz nauczają podstaw pracy z tymi aplikacjami. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu przedstawienie podstawowych aplikacji komputerowych wykorzystywanych podczas badań archeologicznych, zaprezentowanie ich możliwości oraz nauczenie podstaw pracy z nimi. Omawiane aplikacje wybrane spośród darmowych i open source to: - edytor tekstowy i arkusz kalkulacyjny z pakietu Open Office, - aplikacja służąca do budowy macierzy Harrisa - Stratify, - edytor grafiki rastrowej - GIMP, - środowisko CAD (Autodesk AutoCAD) i/lub środowisko GIS - QuantumGIS. Omawiane zagadnienia to: - formatowanie tekstu na potrzeby publikacji, - tworzenie bazy danych, - różnice pomiędzy grafiką rastrową i wektorową, - filozofia pracy w środowisku CAD i/lub GIS i możliwości transferu danych pomiędzy nimi, - przygotowanie materiału graficznego do druku - rozdzielczości. Udział w zajęciach: 30 godz. Przygotowanie do zaliczania: 30 godz. Suma godzin: 60 godz. = 2 ECTS |
Literatura: |
Brak - całość informacji przekazywana na zajęciach |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: Uzyskuje podstawową wiedzę z zakresu obsługi oprogramowania komputerowego w archeologii UMIEJĘTNOŚCI: Potrafi obsługiwać podstawowe programy do archiwizacji i prezentacji danych archeologicznych oraz oprogramowania graficzne wykorzystywane w badaniach archeologicznych KOMPETENCJE: Ma świadomość zalet i ograniczeń poszczególnych typów oprogramowania Udział w ćwiczeniach: 30 godz. Przygotowanie do ćwiczeń: 15 godz. Przygotowywanie prac na zajęcia: 15 godz. Razem: 60 godz. = 2 pkt ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: 1. aktywny udział w zajęciach (możliwe dwie nieobecności, trzecia - nawet usprawiedliwiona, wymaga zaliczenia dodatkowej pracy) 2. wykonywanie zadanych ćwiczeń (praca domowa) 3. jedno samodzielne zadanie na ocenę. Na ocenę 2 (ndst) student nie ma podstawowej wiedzy na temat aplikacji komputerowych wykorzystywanych w archeologii i omówionych na zajęciach oraz nie umie ich używać. Na ocenę 3 (dst) student ma podstawową wiedzę na temat aplikacji komputerowych wykorzystywanych w archeologii i omówionych na zajęciach oraz umie je wykorzystać w podstawowym zakresie. Na ocenę 4 (db) ma określoną wiedzę na temat aplikacji komputerowych wykorzystywanych w archeologii i omówionych na zajęciach oraz umie się nimi posługiwać do wykonania stawianych zadań. Na ocenę 5 (bdb) student ma dużą wiedzę na temat aplikacji komputerowych wykorzystywanych w archeologii i omówionych na zajęciach oraz potrafi się nimi swobodnie posługiwać łącząc funkcje z różnych aplikacji. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.