Etyka i społeczna odpowiedzialność biznesu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-EK-EiSOB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka i społeczna odpowiedzialność biznesu |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | EK1_W01, EK1_W04, EK1_W12 |
Skrócony opis: |
Podczas wykładu omawiana jest ogólna charakterystyka etyki biznesu oraz zagadnień społecznej odpowiedzialności biznesu, koncepcje biznesowe klasyków historii filozofii, teorie zależności między społecznością moralną a sfera biznesu, kryteria etyczne w biznesie, problematyka „opłacalności” etyki biznesu, etyka pracy oraz kwestie etyczne występujące w wewnętrznych relacjach przedsiębiorstw. |
Pełny opis: |
Podczas wykładu omawiana jest ogólna charakterystyka etyki, etyki biznesu oraz zagadnień społecznej odpowiedzialności biznesu, szczególnie zagadnień dotyczących obszarów zainteresowań oraz przyjętych modeli oraz informacji dotyczących obszarów zainteresowań i przyjętych modeli CSR. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z menedżerskim wykorzystaniem koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu do podwyższenia efektywności gospodarowania przedsiębiorstwem. W wyniku wykładu studenci zostaną przygotowani do samodzielnego podejmowania decyzji w sytuacjach konfliktowych moralnie, zapoznanie z podstawami etyki, pogłębienie wrażliwości na problemy moralne w biznesie, osiągnięcie umiejętności identyfikacji problemów moralnych oraz dokonywania samodzielnej oceny moralnej. Student po ukończeniu kursu potrafi dokonywać oceny etycznej różnych form zachowania, szczególnie oceny etycznej konkretnych zdarzeń gospodarczych. |
Literatura: |
G.Myśliwiec, Etyka gospodarcza i zawodowa + 28 przypadków. Wydawnictwo Almamer, Warszawa 2013 S.Galata, Biznes w przestrzeni etycznej. Motywy, metody, konsekwencje, Difin, Warszawa, 2007 M.Żemigała, Społeczna odpowiedzialność biznesu, Oficyna a Wolter Kluwer business, Kraków 2007 R.Koneczna, CSR i jego narzędzia jako element strategii firm - praktyczny przewodnik, Wydawnictwo IGSMiE PAN, Kraków 2014 A.Paliwoda-Matoliańska, Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2014 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Znajomość podstawowych pojęć i definicji. Umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce. ECTS: 4 pkt studiowanie materiałów e-lerningowych 2 pkt własne studia literaturowe: 1 pkt przygotowanie do zaliczenia: 1 pkt |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego jest wykonanie pracy zaliczeniowej w terminie (zgodnie z informacją na platformie e-lerningowej). Niewykonanie pracy oznacza niedopuszczenie do zaliczenia również w sesji poprawkowej. Test wiedzy na koniec semestru ocena bdb - ponad 90% ocena db plus - ponad 80% ocena db - ponad 70% ocena dost plus - ponad 60% ocena dost - ponad 50% Ocena końcowa jest średnią z wszystkich wykonanych prac. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.