Historia sztuki średniowiecznej - Architektura średniowieczna Polska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-HS-HAŚP |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki średniowiecznej - Architektura średniowieczna Polska |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HS1_W03 HS1_W04 HS1_W05 HS1_W07 HS1_W09 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U04 HS1_U06 HS1_U08 HS1_K02 HS1_K03 |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Poznanie wybranych zagadnień z architektury średniowiecznej polskiej: w semestrze zimowym - romańskiej, w semestrze letnim - gotyckiej. Student nabywa wiedzę poprzez samodzielną lekturę, służącą przygotowaniu i prezentacji referatu (z pomocą wykładowcy w ramach konsultacji) oraz samodzielnego przygotowania się do egzaminu z zakresu polskiej architektury średniowiecznej. |
Pełny opis: |
Wiedzę z tego przedmiotu student nabywa na wykładzie z architektury gotyckiej europejskiej i na ćwiczeniach poświęconych architekturze polskiej okresu gotyku. |
Literatura: |
Literatura podstawowa do architektury średniowiecznej Europy: 1. Sztuka romańska. Architektura - rzeźba - malarstwo, red. R. Toman, Olsztyn 2000; 2. Sztuka gotyku. Architektura - rzeźba - malarstwo, red. R. Tomana, Oldenburg 2000. Literatura podstawowa do architektury średniowiecznej Polski: 1. Z. Świechowski, Sztuka polska. Romanizm, t. 1, Warszawa 2004, 2006. 2. Sz. Skibiński, K. Zalewska-Lorkiewicz, Sztuka polska. Gotyk, t. 2, Warszawa 2010. 3. A. Grzybkowski, Gotycka architektura murowana w Polsce, Warszawa 2014. Literatura uzupełniająca jest zależna od wybranego przez studenta tematu pracy pisemnej. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju architektury średniowiecznej polskiej (przedromańskiej, romańskiej, gotyckiej), obejmującą zaawansowaną terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie architektury polskiej od okresu przedromańskiego do gotyku. Ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii architektury z innymi naukami humanistycznymi, w tym filozofii i literatury. Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł architektury właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych. Ma świadomość kompleksowych przemian kultury, złożoności i historycznej zmienności jej znaczeń. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące dzieł architektury z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym umie korzystać z zasobów internetowych i komputerowych baz danych instytucji kultury. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki. Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami w historii sztuki. Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł architektury, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z powołaniem się na poglądy badaczy. Umie formułować wnioski. Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej i ustnej w języku polskim, połączonej z poprawnym opracowaniem maszynopisu z aparatem badawczym i prezentacji fotografii dzieł architektury. Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania. Opis ECTS: WYKŁAD (oba semestry: 3/ 3 pkt.): 1. uczestnictwo w wykładzie = 60 godz. (30/ 30 godz.) 2. przygotowanie do egzaminu (w tym samodzielna lektura zalecanej literatury) = 120 godz. Razem: 180 godz. : 30 godz. = 6 pkt. ECTS (czyli 3 pkt. za semestr) ĆWICZENIA (oba semestry: 2/ 3 pkt.): 1. uczestnictwo w ćwiczeniach = 45 godz. (I sem. - 15 godz.; II sem. - 30 godz.) 2. czas na przygotowanie referatu (jeden w semestrze) = 40 godz. 3. samodzielna lektura zalecanej literatury = 63 godz. 4. konsultacje = 2 Razem: 150 godz. : 30 godz. = 5 pkt. ECTS (I sem. - 2 pkt.; II sem. - 3 pkt.) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ostateczna ocena zależna jest od: a) obowiązkowej obecności na ćwiczeniach [ możliwe nieusprawiedliwione dwie nieobecności w jednym terminie], b) aktywności w trakcie zajęć [udział w dyskusji opartej o wyznaczone co zajęcia lektury], c) przygotowania pracy pisemnej na temat zabytku wybranego z listy na pierwszych zajęciach organizacyjnych i zaprezentowania jej na zajęciach [tekst odczytywany+prezentacja] d) zaliczonego kolokwium ze slajdów ilustrujących najważniejsze zabytki omawiane na zajęciach lub prezentowane w pracach studentów. Nieprzygotowanie w terminie pracy pisemnej skutkuje niezaliczeniem przedmiotu. Praca pisemna jest najważniejszą częścią składową oceny pracy studenta na ćwiczeniach. Kolokwium przeprowadzane ze znajomości omawianych zabytków przeprowadzane jest na koniec zajęć. Student identyfikuje dzieła architektury spośród 10 slajdów (zaliczenie: rozpoznanie minimum 5). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.