Lektorat języka łacińskiego - 1 rok
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-HS-JŁ |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Lektorat języka łacińskiego - 1 rok |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W12 K_U10 K_K01, K_K05 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Przygotowanie uczestników zajęć do rozumienia niezbyt trudnych tekstów łacińskich. Wymagania wstępne: brak |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Rok I/ 1st year: Indicativus i imperativus: imperativus praesentis activi, indicativus praesentis, imperfecti, futuri I, perfecti, futuri II, plusquamperfecti activi i passivi czterech koniugacji, czasownika "esse" i jego złożeńia; infinitivus prasentis i perfecti activi i passivi participium praesentis activi i perfecti passivi, supinum 5 deklinacji; podstawowe funkcje przypadków w zdaniu łacińskim, składnia nazw miast. accusativus duplex, accusativus cum infinitivo, dativus possessivus, nominativus duplex; zaimki osobowe, dzierżawcze, wskazujące; zaimek względny i pytajny; przymiotniki zaimkowe; przymiotniki - ich odmiana i stopniowanie; przysłówki - sposób tworzenia i stopniowanie; lektura tekstów, wyrażeń, zwrotów, przysłów, inskrypcji i sentencji łacińskich o stopniu trudności dostosowanym do znajomości materiału gramatycznego i leksykalnego. |
Literatura: |
Teksty i ćwiczenia zawarte w materiałach opracowanych i dostarczanych przez osobę prowadzącą zajęcia. Słownik łacińsko-polski, opr. K. Kumaniecki, PWN |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
K_W12 Ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i nauki oraz orientację we współczesnym życiu naukowym i kulturalnym. Zna najważniejsze wydawnictwa naukowe z zakresu dziejów kultury europejskiej i polskiej i jej twórców. K_U10 Posiada podstawową znajomość języka łacińskiego. K_K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia. K_K05 Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym: historii powszechnej i Polski, historii regionu Mazowsza. Ma świadomość znaczenia i roli Kościoła w procesie historycznym i jego miejsce w kształtowaniu wspólnych korzeni kultury europejskiej. Rozumie znaczenie kultury judeochrześcijańskiej i klasycznej w historii Europy |
Metody i kryteria oceniania: |
1) śródsemestralne pisemne prace kontrolne (konieczne jest zaliczenie WSZYSTKICH kartkówek do ostatniego dnia zajęć w semestrze) 2) kontrola obecności (student może być nieobecny na 3 zajęciach w semestrze) 3) po drugim semestrze końcowe zaliczenie pisemne w formie tłumaczenia ze słownikiem (możliwość trzykrotnego pisania tłumaczenia, w tym raz we wrześniu - pod warunkiem, że delikwent zaliczył wszystkie kartkówki do ostatniego dnia zajęć w semestrze) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.