Plastyka nowożytna Europy - ćwiczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-HS-N-2L-C-PNE-II |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Plastyka nowożytna Europy - ćwiczenia |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe dla Historii Sztuki |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W03, K_W04, K_W05, K_W07, K_W09, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_K02, K_K03, K_K05 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany Cele przedmiotu: Wprowadzenie w metody badań historyka sztuki, aktywizacja studenta. |
Pełny opis: |
Plastyka europejska: malarstwo, rzeźba i grafika od renesansu do rokoka. Przygotowanie i analiza wybranych dzieł sztuki, lektura artykułów w języku polskim i angielskim. Wyszukiwanie bibliografii obiektów, przygotowanie stanu badan. Recenzja wystawy sztuki dawnej, wspólne zwiedzanie wystaw sztuki dawnej z przygotowaniem merytorycznym studentów. Esej na temat sztuki dawnej. Metody oceny: Samodzielne przygotowanie i wygłoszenie analiz, aktywność na zajęciach, prace pisemne. Szczegółowy harmonogram prac przedstawiony zostanie na pierwszych zajęciach. Część zajęć odbywa się w muzeach Warszawy. Obecność na zajęciach w sali i w muzeach Warszawy jest obowiązkowa. |
Literatura: |
1. Człowiek renesansu, red. Garin E., tłum. Osmólska-Metrak A., Warszawa 2001. 2. Delumeau J., Cywilizacja Odrodzenia, tłum. Bakowska E., Warszawa 1987. 3. Shearman J., Manieryzm, tł. Sibiniewska M., Warszawa 1970. 4. Białostocki J., Tradycje antyczne w sztuce europejskiej, w: Białostocki J., Teoria i twórczość. O tradycji i inwencji w teorii sztuki i ikonografii, Poznań 1961, s. 169-203. 5. Człowiek baroku, red. Villari R., tłum. Bielanska B., Gurgul M., Woźniak M., Warszawa 2001. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA Student ma uporządkowana wiedzę o rozwoju sztuki nowożytnej Europy, obejmującą zaawansowaną terminologie oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. Ma podstawowa wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi, w tym filozofii i literatury. Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych. Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu praw autorskich. UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące dzieł sztuki z wykorzystaniem rożnych źródeł i sposobów, w tym umie korzystać z zasobów internetowych i komputerowych baz danych instytucji kultury. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki. Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacje wyników. Kierując się wskazówkami opiekuna naukowego umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami w historii sztuki. Potrafi rozpoznać rożne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretacje z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z powołaniem się na poglądy badaczy. Umie formułować wnioski. Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w stopniu umożliwiającym swobodną konwersację z w języku polskim na tematy ogólne oraz związane ze studiowaną specjalnością. Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej i ustnej w języku polskim, połączonej z poprawnym opracowaniem maszynopisu z aparatem badawczym i prezentacji fotografii dzieł sztuki. Czyta literaturę fachową w języku obcym. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej rożne role. Odpowiednio określa priorytety służące realizacji określonego zadania. Aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym korzystając z rożnych jego form. 1 ECTS: udział w zajęciach, pozostałe punkty: przygotowanie do zajęć, w tym praca w bibliotece. |
Metody i kryteria oceniania: |
Referaty połączone z prezentacja materiału ilustracyjnego. Dyskusja na zajęciach na temat przeczytanych artykułów. Prace pisemne. Nieprzygotowanie w terminie dwóch zadań skutkuje obniżeniem oceny o stopień. Obecność na zajęciach obowiązkowa, także na zajęciach odbywających się w muzeach Warszawy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.