Ćwiczenia terenowe - Kraków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-HS-N-3L-ĆTK-II |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia terenowe - Kraków |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Ćwiczenia terenowe dla 3 roku historia sztuki |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W04, K_W09, K_U01, K_U02, K_U03, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_K02, K_K03, K_K05, K_K06 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:średnio zaawansowany Cele przedmiotu:Wykształcenie umiejętności analizy i krytyki ekspozycji muzealnej, ćwiczenia z kontekstów muzealnych sztuki polskiej XX w. Wymagania wstępne:Ukończony kurs historii sztuki w zakresie XVIII-XX w. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Zajęcia I/1; Muzeum Narodowe w Krakowie, Gmach Główny, Galeria Sztuki Polskiej XX w. - Krakowska presentacja sztuki polskiej XX w. a obraz przemian artystycznych w Polsce. Zajęcia składają się z trzech części: - wykładu na temat organizacji Galerii, układu prac, sposobu łączenie kierunków i nurtów artystycznych - czyli o przenoszeniu historii sztuki do praktyki ekspozycyjnej - wizyty w Galerii, szczegółowej analizy układu dzieł i powiążania ich z obrazem sztuki polskiej XX w. - napisania pracy krytycznej poświęconej nurtom polskiej sztuki przedstawionym i nieistniejącym na wystawie Zajęcia I/2: Zbiory polskiego i obcego rzemiosła artystycznego eksponowane w Muzeum Narodowym w Krakwie. - wizyta w Galerii Rzemiosła Artysycznego; wykład na temat rzemiosła artystycznego w Polsce - wybrane zagadnienia, przykłady z ekspozycji muzealnej ze szczególnym uwzględnieniem wyrobów polskich - przygotowanie pracy na temat wybranych obiektów czy ich grup, eksponowanych w Galerii Rzemiosła Artystycznego Metody oceny: Ocena pracy pisemnej w skali 2-5. Ocena obejmuje: wybór określonych dzieł, usytuowanie ich w kontekście sztuki polskiej, opis układu ekspozycji, analizę porównawczo-krytyczną. Zajęcia II: Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego, Collegium Maius Zajęcia poświęcone miejscu sztuki w historii. Malarstwo, grafika, rzemiosło - jako dokumemty czasu. Celem zajęć jest wykształcenie umiejętności widzenia dzieła sztuki jako dokumuntu w badaniach historycznych. Ćwiczenia z testem mają służyć wykształceniu umiejętności oceny wartości artystycznej i wartości hitorycznej dzieła. Zajęcia III: Plastyka średniowieczna Prezentacja najbardziej znaczących i dojrzałych artystycznie dzieł rzeźby i malarstwa średniowiecznego w Polsce, których miejscem przeznaczenia i przechowywania są kościoły Krakowa, m.in. Ołtarz Mariacki i krucyfiks Slackerowski Wita Stosza, nagrobki królewskie w katedrze wawelskiej, portal kościoła Dominikanów, rzeźba architektoniczna kościoła Augustianów na Kazimierzu. Zajęcia IV: Architektura (średniowiecze - nowoczesność) Prezentacja najlepszych przykładów architektury w/w okresu, m.in. urbanistyki i układu obronnego Krakowa, kościółów: katedralnego, k. Mariackiego, dominikanów, franciszkanów, św. Andrzeja, jezuitów, św. Anny - akademickiego, Bożego Ciała, św. Katarzyny, zamku wawelskiego, Collegium Maius, spóścizny architektonicznej Teodora Mariana Talowskiego (dom "Pod Pająkiem", kamienice przy ul. Retoryka, budynek Towarzystwa Gimnastycznego "Sokół"). Zajęcia V: Muzeum Katedralne na Wawelu. Wyroby rzemiosła artstycznego, przede wszstkim złotnictwo (naczynia liturgiczne), a także artystycze tkaniny jedwabne oraz wyroby dekorowane techniką haftu (szty liturgiczne). Zajęcia VI: urbanistyka, architektura i sztuka Krakowa w XIX i XX w. Prezenatacja i analiza wybranych zabytków i przykładów architektonicznych reprezentatywnych dla kolejnych stylów: historyzmu, modernizmu i secesji, art deco, funkcjonalizmu i postmodernizmu (m.in: kościół Najświętszego Serca Jezusa, Towarzystwo Lekarskie, Dom pod Globusem, Kościół franciszkanów, cerkiew Prawosławna, Sukiennice, Dom Czynciela, Muzeum Techniczno-Przemysłowe, Pocztowa Kasa Oszczędności); analiza zmian układu urbanistycznego Krakowa następujących po 1918 r. (m.in.: ul. Basztowa, Aleje Trzech Wieszczów, Plac Szczepański, Rynek, Plac Inwalidów, Pawilon Wyspiański 2000). Wybrane przykłady zachowanych stylowych wnętrz (m.in. Jama Michalika, sala posiedzeń Izby Handlowo-Przemysłowej, klatka schodowa i sala posiedzeń w bud. Towarzystwa Lekarskiego, wnętrza sakralne proj. Jerzego Nowosielskiego). |
Literatura: |
1. Galeria Rzemiosła Artystycznego. Muzeum Narodowe w Krakowie. Przewodnik, red. Z. Gołubiew, Kraków 1998. 2. Samek J., Polskie rzemiosło artystyczne. Średniowiecze, Warszawa 2000. 3. Samek J., Polskie rzemiosło artystyczne. Czasy nowożytne, Warszawa 1984. 4. Skarby Uniwersytetu Jagiellońskiego, red. M. Fabiański, Kraków 2000. 5. Wawel 1000-2000. Wystawa Jubileuszowa, red. M. Piwocka, D. Nowacki, T. 1-3, Kraków 2000. 6. Podlecki J., Waltoś S., Collegium Maius Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005 Literatura wg tematu wybranego przez studenta. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową (Kraków) w zakresie sztuki polskiej od średniowiecza po czasy współczesne. Ma świadomość kompleksowych przemian kultury, złożoności i historycznej zmienności jej znaczeń. UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące dzieł sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki. Posiada podstawowe umiejętności badawcze. Korzystając ze wskazówek opiekuna potrafi sam zdobywać wiedzę. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z powołaniem się na poglądy badaczy. Umie formułować wnioski. Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod. Posiada umiejętność przygotowania referatu. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role odpowiednio określając priorytety. Ma świadomość odpowiedzialności za ochronę dziedzictwa kulturowego Polski i Europy. Aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym korzystając z różnych jego form. ECTS 1 (ok. 10 godz. praca własna i konsultacje, 24 godz. zajęcia) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.