Seminarium licencjackie. Wybrane zagadnienia z historii sztuki średniowiecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-HS-SL-WZZHSŚ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie. Wybrane zagadnienia z historii sztuki średniowiecznej |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HS1_W01 HS1_W02 HS1_W03 HS1_W04 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U04 HS1_U05 HS1_U07 HS1_U08 HS1_K03 HS1_K04 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie umiejętności umożliwiających napisanie pracy licencjackiej. Student dokonuje wyboru tematu, zgodnie ze swoimi zainteresowaniami, następnie uczy się sporządzenia planu pracy, wybrania odpowiedniej metodologii badawczej, opracowania stanu badań i doboru literatury przedmiotu. Podczas pracy student pogłębia umiejętności związane między innymi z: analizą dzieła sztuki pod względem formalnym oraz ideowym, opisem zjawisk artystycznych czy też krytyczną analizą źródeł literackich i archiwalnych. |
Pełny opis: |
Tematem badań są dzieła plastyki średniowiecznej polskiej oraz europejskiej, ich funkcje, znaczenia ideowe i wzajemne oddziaływanie. Przy pomocy prowadzącego zajęcia Student uczy się między innymi dokonywania analiz porównawczych dzieła sztuki na podstawie jego formy; określania proweniencji obiektów czy też ich przynależności stylistycznej. |
Literatura: |
Umberto E., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, tł. Jurkowlaniec G., Warszawa 2007. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi. Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia. Ma wiedzę o podstawowych pojęciach i zasadach z zakresu prawa autorskiego. Student potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki. Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konfrontowania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce zawodowej. Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej, przyjmując w niej różne role. Potrafi komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko Student jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności. Ma kompetencje pozwalające na popularyzację wzorów etycznego postępowania w środowisku pracy i poza nim. Jest przygotowany do samodzielnego podejmowania decyzji wynikających m.in. z krytycznej oceny działań własnych oraz zespołów, w których pracuje bądź nimi kieruje. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student jest zobowiązany do prezentacji wyników swoich badań i postępu pracy na każdych zajęciach. Referuje poszczególne zagadniena. Prezentuje stan badań i strukturę pracy Metody oceny: 1. obowiązkowa obecność na zajęciach, 2. aktywność na zajęciach, 3. przygotowanie bibliografii, stanu badań i struktury pracy (I sem.), 4. złożenie pracy seminaryjnej (II sem). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.