Dzieje wychodźstwa polskiego w XIX i XX w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-NH-HI-DzWP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dzieje wychodźstwa polskiego w XIX i XX w. |
Jednostka: | Instytut Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | 2 |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Symbole efektów kształcenia: K_W05; K_W06; K_W07; K_W08; K_W09; K_W10; K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07; K_U08; K_U11; K_U12; K_K01; K_K02; K_K03; K_K04; K_K05; K_K06. |
Pełny opis: |
1. Emigracja polska u schyłku Rzeczypospolitej szlacheckiej. 2. Emigracja porozbiorowa do 1830 r. 3. Emigracja porozbiorowa do 1830 r. oraz deportacje z lat 1831 – 1864. 4. Początki emigracji zarobkowej i migracje międzyzaborowe w pierwszej połowie XIX w. 5. Emigracja polska w USA w I poł XIX w. Polonia amerykańska wobec polskich dążeń niepodległościowych 1846-64. 6. Stosunek Polaków mieszkających w Stanach Zjednoczonych do problemu niewolnictwa i wojny secesyjnej. 7. Polityka imigracyjna w państwach docelowych emigracji polskiej w latach 1850-1918. 8. Emigracja zarobkowa w II połowie XIX w. oraz wychodźstwo polskie okresu międzywojennego. 9. Deportacje Polaków w głąb ZSRS w latach 1938-1941. 10. Polacy w Wielkiej Brytanii w okresie II wojny światowej. |
Literatura: |
Dzieje Polonii w Ameryce Łacińskiej, red. M. Kula, Wrocław 1983. Emigracja z ziem polskich w czasach nowożytnych i najnowszych (XVIII-XX w.), red. A. Plich, Warszawa 1984. Kałuski M., Polacy w Chinach, Warszawa 2001. Kołodziej E., Dzieje Polonii w zarysie. 1918-1939, Warszawa 1991. Paszkowski L., Polacy w Australii Oceanii 1790-1940, Toruń-Melbourne 2008. Polonia w Europie, red. B. Szydłowska-Ceglowa, Poznań 1992. Polska diaspora, red. A. Walaszek, Kraków 2001. Polska – dwa światy. Kraj i Polonia. Materiały z Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Polacy w Ameryce Północnej – 400-lecie”, red. W. Gliński, W. J. Wysocki, Warszawa 2009. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których został wyodrębniony studiowany kierunek studiów, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych, ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych obejmującą wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej, ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka i historycznej zmienności jego znaczeń, ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym, potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy, posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową, posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych, potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów wytworów kultury właściwych dla studiowanej dyscypliny w zakresie nauk humanistycznych, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym, posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądó, w innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań, posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach, potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz dziedzin nauki i dyscyplin naukowych pokrewnych oraz niespecjalistami, w języku polskim i języku obcym, a także popularyzować wiedzę o humanistyce oraz wytworach kultury i jej instytucjach, ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób, potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny. Ocena na podstawie znajomości zagadnień określonych w sylabusie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.