Historia Kościoła w czasach najnowszych - wykład
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-NH-HI-HKCNw |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Kościoła w czasach najnowszych - wykład |
Jednostka: | Instytut Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | 4 |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W05; K_W06; K_W07; K_W08; K_W09; K_W10; K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07; K_U08; K_U11; K_U12; K_K01; K_K02; K_K03; K_K04; K_K05; K_K06. |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: zaawansowany Cele przedmiotu: Zapoznanie słuchaczy z pontyfikatami papieży Piusa XII, Jana XXIII, Pawła VI, Jana Pawła I i Jana Pawła II. Podczas wykładu omówione zostaną problemy związane z funkcjonowaniem Kościoła w państwach totalitarnych i autorytarnych oraz w krajach o ugruntowanych systemach demokratycznych. Słuchacze zapoznają się także z dorobkiem Soboru Watykańskiego II, jego znaczeniem dla Kościoła i świata oraz realizacją postanowień soborowych w poszczególnych krajach. Podjęte będą także zagadnienia dotyczące wysiłków Stolicy Apostolskiej zmierzające do zachowania pokoju podczas zimnej wojny, jej wkładu w zmianach ustrojowych krajów byłego bloku wschodniego oraz zabiegów mających na celu obronę pokoju na świecie w końcu XX i na początku XXI w. Wymagania wstępne: Znajomość faktografii historycznej i literatury przedmiotu w zakresie historii powszechnej i historii Polski w czasach najnowszych. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Papież Pius XII i jego działalność (2 III 1939-9 X1958). 2. Kościół katolicki we Włoszech w dobie pontyfikatu Piusa XII. 3. Kościół katolicki w III Rzeszy Niemieckiej. 4. Kościół we Francji w okresie pontyfikatu Piusa XII. 5. Kościół w Hiszpanii w latach 1931 – 1975. 6. Prześladowanie Kościoła w Rosji Sowieckiej i w ZSRR w latach 1917 – 1953. 7. Sytuacja Kościoła w krajach bałtyckich i w krajach Europy Środkowo – Wschodniej w latach 1918 – 1956. 8. Kościół katolicki w Wielkiej Brytanii, Irlandii, państwach Beneluksu, Austrii i RFN. 9. Prześladowania Kościoła w Meksyku. 10. Kościół katolicki w Ameryce Północnej i Południowej. Teologia wyzwolenia. 11. Pontyfikat papieża Jana XXIII. 12. Pontyfikat Papieża Pawła VI (22 VII 1963 – 6 VIII 1978). 13. Działalność misyjna Kościoła w XX w. Kościół w krajach Dalekiego Wschodu. 14. Sytuacja Kościoła w Meksyku po 1917 r. 15. Sobór Watykański II i odnowa posoborowa w Kościele. 16. Stolica Apostolska wobec kryzysu kubańskiego i wojny w Wietnamie. 17. Pontyfikaty papieży Jana Pawła I i Jana Pawła II. 18. Sytuacja Kościoła katolickiego w krajach byłego bloku wschodniego po 1989 r. 19. Stolica Apostolska wobec konfliktów na Bliskim Wschodzie, wojny o Falklandy, konfliktów na Bałkanach oraz konfrontacji Zachodu ze światem muzułmańskim. Metody oceny: Egzamin ustny. |
Literatura: |
Blet P., Pius XII i druga wojna światowa w tajnych archiwach Watykanu, Katowice 2000. Dianelli A., Tornielli A., Papieże a wojna. Od pierwszego światowego konfliktu do ataku na Irak, Kraków 2006. Kumor B., Historia Kościoła. Cz. 8: Czasy współczesne 1914 – 1992. Kościół katolicki w okresie systemów totalitarnych i odnowy soborowej . Zniewolenie Kościołów wschodnich. Sekularyzacja i rozdrobnienie Kościołów i wspólnot protestanckich, Lublin 1996. Najnowsza historia Kościoła. Katolicy i Kościoły chrześcijańskie w czasie pontyfikatu Jana Pawła II (1978–2005), pod red. E. Guerriero, M. Impagliazzo, Kraków 2006. Wrzeszcz M., Paweł VI. Szkice do portretu wielkiego papieża, Warszawa 1988. Zieliński Z., Papiestwo i papieże dwóch ostatnich wieków, t. 2, Poznań 1986. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Zna najważniejszą faktografię historii powszechnej oraz historii Polski w poszczególnych epokach. Zna historię Mazowsza i Prus. Zna historię Kościoła Katolickiego oraz innych Kościołów ortodoksyjnych i reformowanych. Dysponuje podstawową wiedzą z zakresu historii wojskowości. Zależnie od specjalności posiada podstawową wiedzę z zakresu historii muzyki, historii literatury wczesnochrześcijańskiej greckiej i łacińskiej, oraz orientalnych, historii cywilizacji śródziemnomorskiej. Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym i religijnym i kulturowym. Posiada wiedzę o ogólnej diachronicznej strukturze dziejów. Ma podstawą wiedzę o związkach historii z innymi dziedzinami nauk oraz dyscyplinami nauk humanistycznych. Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii z uwzględnieniem historii Mazowsza, historii wojskowości, historii Kościoła, oraz – zależnie od specjalności - historii cywilizacji śródziemnomorskiej i muzykologii. Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury (źródła historyczne, dzieła literackie, muzyczne) właściwe dla wybranych tradycji, teorii oraz szkół badawczych w zakresie historii, z uwzględnieniem specyfiki specjalności. Zna obowiązujące zasady korzystania z dorobku naukowego innych badaczy i ich przywoływania. Zna aktualnie obowiązujące prawo autorskie w zakresie ochrony własności intelektualnej oraz zasady etyki pracy naukowej. Zna zasady korzystania z produktów informatycznych. Potrafi wyszukiwad, analizowad, oceniad, selekcjonowad i użytkowad oraz uogólniad informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów. Potrafi posługiwad się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznad różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii i jej studiowanej specjalności, z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeo, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Umie samodzielnie zdobywad widzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Potrafi posługiwad się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla historii w pracy badawczej, dydaktycznej i popularyzatorskiej. Posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków. Potrafi porozumiewad się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, multimedialnych, ze specjalistami z nauk humanistycznych. Posiada umiejętności przygotowania typowych prac pisemnych w zakresie historii, dotyczących zagadnieo ogólnych i szczegółowych. Posiada umiejętnośd przygotowania wystąpieo ustnych, dotyczących zagadnieo ogólnych i szczegółowych. Potrafi byd przewodnikiem historycznym w odniesieniu do obiektów historycznych właściwych dla ukończonych studiów. Potrafi właściwie ocenid nabytą wiedzę i umiejętności praktyczne (praktyki zawodowe) oraz dostosowad je do wymogów rynku pracy. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z misją historyka. Posiada świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym: historii powszechnej i Polski, historii regionu Mazowsza. Ma świadomość znaczenia i roli Kościoła w procesie historycznym i jego miejsce w kształtowaniu wspólnych korzeni kultury europejskiej. Rozumie znaczenie kultury judeochrześcijańskiej i klasycznej w historii Europy. Uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych mediów i uwzględniając ich zróżnicowane formy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.