Historia Polski w czasach zaborów - ćwiczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-NH-HI-HPCZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Polski w czasach zaborów - ćwiczenia |
Jednostka: | Instytut Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | 3 |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | H1_U01 H1_U05 H1_U08 H1_K05 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu Podstawowy Cele przedmiotu . umiejętność interpretacji tekstów źródłowych w oparciu o wiedzę pozaźródłową, umiejętność formułowania wniosków na podstawie lektury, umiejętność opracowania tematu monograficznego w formie pisemnej Wymagania wstępne: studenci III roku historii |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1 Po rozbiorach i w cieniu Bonapartego 1795-1815 Mazurek Dąbrowskiego -geneza i znaczenie. „Czy Polacy mogą wybić się na niepodległość” Obozy polityczne emigracji . Spiski w kraju. Wkraczanie wojsk napoleońskich na ziemie polskie. Konstytucja.Wojny-Hiszpania, Austria, Rosja, ks. Józef Poniatowski. 2 Autonomiczne Królestwo Polskie 1815-30 i Rzeczpospolita Krakowska 1815-46 Ustrój Królestwa Kongresowego – teoria i praktyka. Opozycja sejmowa. Spiski patriotyczne. Wolne Miasto Kraków. Noc Listopadowa 3 Powstanie Listopadowe 1830-31 Problematyka ustrojowa -władze, Towarzystwo Patriotyczne, noc sierpniowa. Militaria – Plany, Grochów, Szosa brzeska, Ostrołęka, Warszawa, Kresy. Szanse zrywu. 4 Wielka Emigracja 1831-49/56/63 i konspiracja krajowa 1831-46/48 Początki.Z europejską rewolucją.TDP,Gromady Ludu Polskiego, Obóz ks. Czartoryskiego. Inicjatywa Zaliwskiego. Świętokrzyżcy i Ehrenberg. Spisek Konarskiego i Związek Narodu Polskiego. Związki galicyjskie (SLP),wielkopolskie (Libelta, Stefańskiego), ks. Ściegiennego. 5 Krwawy rok 1846 i Polska Wiosna Ludów 1848-49 Emigracyjne koncepcje, plany trójzaborowe. Powstanie Krakowskie i Manifest Rządu Narodowego. Ruch chłopski w Galicji. Na ziemiach polskich (Wielkopolska, Galicja). w Europie (Francja,Prusy,Badenia, Frankfurt, Sycylia, Piemont, Rzym, Wiedeń,Węgry,Praga). 6 Przebudzenie narodowe 1856-63 Polityka władz carskich, Wielopolski.Od zajść kwietniowych do stanu wojennego. Komitet Ruchu-krystalizacja obozu czerwonych. Dyrekcja Wiejska -obóz białych. Program Komitetu Centralnego. Idea państwa podziemnego. 7 Powstanie Styczniowe 1863-1864 Decyzja o walce. KCN - TRN i KW; rządy białych i czerwonych; dyktatorski). Struktura ,legitymizacja, dokumenty. Przygotowania i plany. O utrzymanie inicjatywy: Noc, dyktatorzy, większe starcia. Demonstracja zbrojna, sukcesy, Kresy. Zmiany za Traugutta 8 Zabór rosyjski 1864-1905 Represje popowstaniowe. Zeslanie syberyjskie. Przejawy rusyfikacji. Koncepcje ugodowe. Działania pozytywistyczne. 9 Zabór pruski 1849-1908 Kulturkampf. Walka o ziemię. Walka o język. Polska samoobrona. Próby ugodowe. 10 Autonomia galicyjska 1867-1908 Struktura władz. Stańczycy i inne ugrupowania. Rozwój kulturalny.Problem ukraiński.Sytuacja ekonomiczna 11 Ruch narodowy i chłopski Liga Narodowa. Roman Dmowski. Endecja. Od Stojałowskiego i Patoczków do Stronnictwa Ludowego. Ruch ludowy w Kongresówce i zaborze pruskim. 12 Ruch socjalistyczny Proletariat Ludwika Waryńskiego. II Proletariat. Nurty –PPS Józefa. Piłsudskiego, SDKP(Il) Róży Luksemburg, Bund 13 Rewolucja 1905-1907 na ziemiach polskich Partie wobec wojny rosyjsko-japońskiej. Wobec rewolucji w Cesarstwie i w Królestwie Polskim – PPS, SDKPiL, endecja. Nowe ugrupowania. Strajki robotnicze, szkolne i rolne. 14 Ziemie polskie przed I wojną światową 1908-1914 Ponowny zwrot rusyfikacyjny i germanizacyjny. Orientacje społeczeństwa polskiego – pasywiści i aktywiści. Aktywność obozu piłsudczyków i J.P. – od współpracy z wywiadem austriackim przez ZWC do inspiracji powstania organizacji paramilitarnych. |
Literatura: |
Ogólna bibliografia dla wieku XIX (wybór podręczników, sugerowana literatura będzie podawana na bieżąco) Dzieje Polski, red. J. Topolski, t.III:1795-1918, Warszawa 1993 Groniowski K., Skowronek J., Historia Polski 1795-1914, Warszawa 1971 Kieniewicz S., Historia Polski 1795-1918, Warszawa 1996 Wandycz P., Pod zaborami. Ziemie Rzeczypospolitej w latach 1795-1918, Warszawa 1994 Zdrada J., Historia Polski 1795-1918, Warszawa 2007 Chwalba A., Historia Polski 1795-1918, Kraków 2004 Łepkowski T., Polska –narodziny nowoczesnego narodu 1764-1870, Warszawa 1967 Wielka Historia Polski, wyd. Pinnex, t. V-VIII, Kraków 1998-1999 Wielka Historia Polski, wyd. Fogra, t. VI-VIII, Kraków 1999-2001 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Umiejętności EK 1-Potrafi wyszukać, analizować, oceniać, selekcjonować, użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów EK 2- Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii, z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń,oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym EK 3- Posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków Komptencje społeczne EK 4- Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym aktywność studenta nakład pracy studenta w godz. udział w ćwiczeniach 30 przygotowanie do ćwiczeń 30 konsultacje 5 czas na napisanie pracy 30 SUMA GODZIN 90 LICZBA ECTS 90 godz./30 (25) godz. =3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: elementy składowe-ocena stopnia aktywności i przygotowania na zajęciach, frekwencja na zajęciach, praca zaliczeniowa -opracowanie pamiętnika/wspomnień z epoki EK 1-Potrafi wyszukać, analizować, oceniać, selekcjonować, użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów na 5 - W pogłębionym zakresie na 4 -W przeciętnym zakresie na 3 -W podstawowym zakresie na 2 -Nie potrafi żadnej z w/w czynności EK 2- Posługuje się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Rozpoznaje rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii, z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń,oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym na 5 -swodobnie i twórczo na 4- sprawnie na 3 -na podstawowym poziomie na 2 -jest pozbawiony w/w umiejętności EK 3- Umie merytorycznie argumentować, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wniosków -Na 5 -Swobodnie i w pogłębionym zakresie -Na 4 -Na przeciętnym poziomie -Na 3 -Na podstawowym poziomie -Na 2 -Jest pozbawiony w/w umiejętności EK4-Jest świadomy odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji Metody oceniania: ocena umiejętności pisania (praca semestralna), frekwencja na zajęciach (możliwa 1 nieobecność nieusprawiedliwiona), pozostałe do |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.