Historia powszechna XIX w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-NH-HI-HPXIXW. |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia powszechna XIX w. |
Jednostka: | Instytut Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | 2 |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia HI1_W05 HI1_W06 HI1_W08 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: zaawansowany Cele przedmiotu: celem wykładu będzie przedstawienie głównych zagadnień historii Europy XIX wieku, przemian społeczno-gospodarczych, konfliktów międzynarodowych, początków społeczeństwa obywatelskiego, kierunków i form modernizacji z położeniem większego nacisku na mocarstwa europejskie: Francję, Austrię, Prusy, Rosję, Wielką Brytanię, a także refleksja nad przemianami, jakim podlegał system polityczny w Europie XIX wieku. Wymagania wstępne: studenci II roku studiów licencjackich |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Rewolucja Francuska - przebieg, cele, przyczyny zwycięstwa i upadku, Znaczenie wojen napoleońskich - przyczyny zwycięstw i upadku Napoleona Znaczenie postępu nauk i zdobyczy cywilizacyjnych XIX wieku, mocarstwa europejskie i ich miejsce w systemie politycznym Europy, dynastie, władcy i politycy mocarstw dziewiętnastowiecznej Europy - monarchowie dynastii Hohenzollernów i Habsburgów: - Aleksander I i nieudane próby reform w Rosji, - system Mikołajowski - Bismarck i jego polityka, - zawiedzione nadzieje:Aleksander II, Napoleon III, - cesarstwo Franciszka Józefa, epoka wiktoriańska w Wielkiej Brytanii, rewolucja 1905 roku w Rosji, Przemiany w zjednoczonych Niemczech w II połowie XIX wieku Wilhelm II i jego polityka Mikołaj II - polityka straconych szans Kocioł bałkański przyczyny wybuchu I wojny światowej Metody oceny: przygotowanie krótkiego tekstu (około 10 stron)na temat związany z historią XIX wieku, ustny lub pisemny egzamin |
Literatura: |
Andrzej Chwalba, Historia powszechna. wiek XIX, PWN, Warszawa 2008 Mieczysław Żywczyński, Historia powszechna 1789-1870 (każde wydanie) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
HI1_WO5 student posiada pogłębioną, uporządkowaną wiedzę o faktografii historii powszechnej XIX w., ze szczególnym uwzględnieniem historii wojskowości i Kościoła HI1_W6 Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych podłożem narodowym, religijnym, kulturowym HI1_08 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii XIX wieku Ponadto student: 1. zna politykę zagraniczną i wewnętrzną głównych mocarstw, 2. zna przyczyn konfliktów, załamania porządku wiedeńskiego i równowagi europejskiej 3. zna dzieje polityczne, społeczne, wojskowe, religijne z zakresu historii XIX wieku obecność wykładzie 60 godz. przygotowanie do egzaminu 30 godz. razem 90 godz. liczba ECTS 90 godz./30 godz. = 3 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
na ocenę 5 - student posiada pogłębiona wiedzę o faktografię historii XIX w. na ocenę 4- student posiada tę wiedzę na przeciętym poziomie na ocenę 3 - student posiada tę wiedzę na poziomie dostatecznym na ocenę 2 - student nie posiada tej wiedzy na ocenę 5 - student wyjaśnia przyczyny przemian społecznych i gospodarczych w XIX w. na ocenę 4- student posiada tę wiedzę na przeciętym poziomie na ocenę 3 - student posiada tę wiedzę na poziomie dostatecznym na ocenę 2 - student nie posiada tej wiedzy na ocenę 5 - student opisuje politykę wewnętrzną i zagraniczną głównych mocarstw XIX w. na ocenę 4- student posiada tę wiedzę na przeciętym poziomie na ocenę 3 - student posiada tę wiedzę na poziomie dostatecznym na ocenę 2 - student nie posiada tej wiedzy na ocenę 5 - student wyjaśnia przyczyny konfliktów, załamania porządku wiedeńskiego i równowagi europejskiej na ocenę 4- student posiada tę wiedzę na przeciętym poziomie na ocenę 3 - student posiada tę wiedzę na poziomie dostatecznym na ocenę 2 - student nie posiada tej wiedzy na ocenę 5 - student posiada pogłębioną wiedzę na temat możliwości interpretacji faktów na ocenę 4- student posiada tę wiedzę na przeciętym poziomie na ocenę 3 - student posiada tę wiedzę na poziomie dostatecznym na ocenę 2 - student nie posiada tej wiedzy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.