Historia starożytna powszechna (Rzym) - wykład
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-NH-HI-HSR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia starożytna powszechna (Rzym) - wykład |
Jednostka: | Instytut Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | 2 |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HI1_W02 HI1_W05 HI1_W06 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Prezentacja wybranych aspektów z historii starożytnego Rzymu od powstania Miasta do późnego Cesarstwa. Treści merytoryczne: Prezentacja historii starożytnego Rzymu począwszy od powstania Miasta, poprzez okres królewski, republika i cesarstwo. Prezentacja wybranych zagadnień życia społecznego i kulturalnego. Omówienie najważniejszych zagadnień ekonomicznych oraz systemu rządów na różnych etapach rozwoju Rzymu. Analiza podbojów i analiza relacji Rzymu z państwami ościennymi. |
Pełny opis: |
Zakres tematów 1. Zajęcia wstępne. Omówienie planu zajęć i warunków zaliczenia. Podstawowe pomoce do dziejów starożytnego Rzymu. 2. Italia. Powstanie Rzymu w świetle tradycji i badań naukowych. Rzym Królewski 3. Wczesna republika. Podbój Italii 4. Ustrój społeczno polityczny republiki rzymskiej. Podboje w rejonie morza śródziemnego. Wojny z Państwami hellenistycznymi 5. Przemiany ekonomiczne, społeczne i kulturalne w okresie wielkich podbojów 6. Późna republika. Sytuacja polityczna i walki społeczne 7. Dojście do władzy Cezara i jego dyktatura 8. Sytuacja w Rzymie po śmierci Cezara. Rozwój kultury republiki rzymskiej w II-I w. 9. Pryncypat Augusta. Dynastie: julijsko-klaudyjska, Flawiuszów, Antoninów 10. Przemiany ekonomiczno-społeczne i kulturowe w okresie pryncypatu 11. Panowanie dynastii Sewerów. Kryzys III wieku 12. Dioklecjan i pierwsza tetrarchia. Konstantyn Wielki 13. Cesarstwo późnego antyku . Władza i społeczeństwo w IV w. Rządy następców Konstantyna. 14. Od jedności do podziału cesarstwa rzymskiego (1. V w.) 15. Upadek władzy cesarskiej na zachodzie. Cesarstwo wschodnie w późnej starożytności |
Literatura: |
Podstawowa: Maria Jaczynowska, Marcin Pawlak, Starożytny Rzym, Warszawa 2008. Maria Jaczynowska, Danuta Musiał, Marek Stępień, Historia starożytna, Warszawa 2004 (rozdziały dotyczące historii Rzymu) Adam Ziółkowski, Historia Rzymu, Poznań 2008. Adam Ziółkowski, Historia Powszechna. Starożytność, Warszawa 2009 (rozdziały dotyczące historii Rzymu) Uzupełniająca: Max Cary, Howard Hayes Scullard, Dzieje Rzymu Géza Alföldy, Historia Społeczna starożytnego Rzymu, Poznań 2003 Lidia Winniczuk, Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1983 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK1: Student zna najważniejszą faktografię historii Rzymu od powstania do upadku Cesarstwa zachodniego. EK2: Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych EK3: Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań EK4: Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków Opis ECTS: - obecność na zajęciach - 26-30 godz. - lektura i przygotowanie do egzaminu - 30 godz. Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina) |
Metody i kryteria oceniania: |
EK1: Student zna najważniejszą faktografię historii Rzymu od powstania do upadku Cesarstwa zachodniego. - ocena 2 (ndst): Student nie zna podstawowej faktografii historii Rzymu - ocena 3 (dst): Student zna zaledwie najważniejszą faktografię historii Rzymu - ocena 4 (db): Student zna najważniejszą faktografię historii Rzymu - ocena 5 (bdb): Student zna najważniejszą faktografię historii Rzymu i potrafi wskazać zależności między wydarzaniami. EK2: Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych - ocena 2 (ndst): Student nie potrafi interpretować faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych - ocena 3 (dst): Student potrafi interpretować zaledwie podstawowe fakty historyczne w ich w ich głównych aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych - ocena 4 (db): Student potrafi interpretować większość poznanych faktów historycznych w ich w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych - ocena 5 (bdb): Student potrafi interpretować poznane fakty historyczne w ich w ich głównych aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych ukazując istniejące hipotezy interpretacyjne. EK3: Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań - ocena 2 (ndst): Student nie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań - ocena 3 (dst): Potrafi wyszukiwać zaledwie podstawowe informacje z wykorzystaniem tylko podstawowych źródeł i opracowań - ocena 4 (db): Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań - ocena 5 (bdb): Potrafi wyszukiwać samodzielnie analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań EK4: Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków - ocena 2 (ndst): Student nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków - ocena 3 (dst): Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem podstawowych poglądów innych autorów - ocena 4 (db): Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów - ocena 5 (bdb): Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania własnych wniosków Na zakończenie zajęć jest przewidziany egzamin ustny z przewidzianych w sylabusie treści. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.