Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia starożytna powszechna (Rzym) - wykład

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-NH-HI-HSR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia starożytna powszechna (Rzym) - wykład
Jednostka: Instytut Nauk Historycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:

2

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

HI1_W02

HI1_W05

HI1_W06

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: podstawowy

Cele przedmiotu:

Prezentacja wybranych aspektów z historii starożytnego Rzymu od powstania Miasta do późnego Cesarstwa.

Treści merytoryczne:

Prezentacja historii starożytnego Rzymu począwszy od powstania Miasta, poprzez okres królewski, republika i cesarstwo.

Prezentacja wybranych zagadnień życia społecznego i kulturalnego.

Omówienie najważniejszych zagadnień ekonomicznych oraz systemu rządów na różnych etapach rozwoju Rzymu.

Analiza podbojów i analiza relacji Rzymu z państwami ościennymi.

Pełny opis:

Zakres tematów

1. Zajęcia wstępne. Omówienie planu zajęć i warunków zaliczenia. Podstawowe pomoce do dziejów starożytnego Rzymu.

2. Italia. Powstanie Rzymu w świetle tradycji i badań naukowych. Rzym Królewski

3. Wczesna republika. Podbój Italii

4. Ustrój społeczno polityczny republiki rzymskiej. Podboje w rejonie morza śródziemnego. Wojny z Państwami hellenistycznymi

5. Przemiany ekonomiczne, społeczne i kulturalne w okresie wielkich podbojów

6. Późna republika. Sytuacja polityczna i walki społeczne

7. Dojście do władzy Cezara i jego dyktatura

8. Sytuacja w Rzymie po śmierci Cezara. Rozwój kultury republiki rzymskiej w II-I w.

9. Pryncypat Augusta. Dynastie: julijsko-klaudyjska, Flawiuszów, Antoninów

10. Przemiany ekonomiczno-społeczne i kulturowe w okresie pryncypatu

11. Panowanie dynastii Sewerów. Kryzys III wieku

12. Dioklecjan i pierwsza tetrarchia. Konstantyn Wielki

13. Cesarstwo późnego antyku . Władza i społeczeństwo w IV w. Rządy następców Konstantyna.

14. Od jedności do podziału cesarstwa rzymskiego (1. V w.)

15. Upadek władzy cesarskiej na zachodzie. Cesarstwo wschodnie w późnej starożytności

Literatura:

Podstawowa:

Maria Jaczynowska, Marcin Pawlak, Starożytny Rzym, Warszawa 2008.

Maria Jaczynowska, Danuta Musiał, Marek Stępień, Historia starożytna, Warszawa 2004 (rozdziały dotyczące historii Rzymu)

Adam Ziółkowski, Historia Rzymu, Poznań 2008.

Adam Ziółkowski, Historia Powszechna. Starożytność, Warszawa 2009 (rozdziały dotyczące historii Rzymu)

Uzupełniająca:

Max Cary, Howard Hayes Scullard, Dzieje Rzymu

Géza Alföldy, Historia Społeczna starożytnego Rzymu, Poznań 2003

Lidia Winniczuk, Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1983

Efekty kształcenia i opis ECTS:

EK1: Student zna najważniejszą faktografię historii Rzymu od powstania do upadku Cesarstwa zachodniego.

EK2: Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych

EK3: Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań

EK4: Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków

Opis ECTS:

- obecność na zajęciach - 26-30 godz.

- lektura i przygotowanie do egzaminu - 30 godz.

Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina)

Metody i kryteria oceniania:

EK1: Student zna najważniejszą faktografię historii Rzymu od powstania do upadku Cesarstwa zachodniego.

- ocena 2 (ndst): Student nie zna podstawowej faktografii historii Rzymu

- ocena 3 (dst): Student zna zaledwie najważniejszą faktografię historii Rzymu

- ocena 4 (db): Student zna najważniejszą faktografię historii Rzymu

- ocena 5 (bdb): Student zna najważniejszą faktografię historii Rzymu i potrafi wskazać zależności między wydarzaniami.

EK2: Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych

- ocena 2 (ndst): Student nie potrafi interpretować faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych

- ocena 3 (dst): Student potrafi interpretować zaledwie podstawowe fakty historyczne w ich w ich głównych aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych

- ocena 4 (db): Student potrafi interpretować większość poznanych faktów historycznych w ich w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych

- ocena 5 (bdb): Student potrafi interpretować poznane fakty historyczne w ich w ich głównych aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych ukazując istniejące hipotezy interpretacyjne.

EK3: Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań

- ocena 2 (ndst): Student nie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań

- ocena 3 (dst): Potrafi wyszukiwać zaledwie podstawowe informacje z wykorzystaniem tylko podstawowych źródeł i opracowań

- ocena 4 (db): Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań

- ocena 5 (bdb): Potrafi wyszukiwać samodzielnie analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań

EK4: Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków

- ocena 2 (ndst): Student nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków

- ocena 3 (dst): Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem podstawowych poglądów innych autorów

- ocena 4 (db): Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów

- ocena 5 (bdb): Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania własnych wniosków

Na zakończenie zajęć jest przewidziany egzamin ustny z przewidzianych w sylabusie treści.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)