Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia nowożytna powszechna, Polski i Kościoła

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-NH-HI-SLHNowPPKos
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia nowożytna powszechna, Polski i Kościoła
Jednostka: Instytut Nauk Historycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:

11

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

HI1_W01, HI1_W03; HI1_U01, HI1_U03, HI1_U04, HI1_U09; HI1_K01, HI1_K02;

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu:

Zaawansowany.

Cele przedmiotu:

Przygotowanie studentów do napisania pracy licencjackiej w zakresie historii nowożytnej powszechnej, Polski i Kościoła.

Wymagania wstępne:

Umiejętność doboru i analizowania źródeł różnych rodzajów; wiedza z zakresu historii nowożytnej, po uzyskaniu zaliczeń z historii nowożytnej powszechnej i Polski.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

Doskonalenie warsztatu badawczego pozwalającego na opracowywanie wybranych tematów licencjackich w zakresie historii nowożytnej.

Metody oceny:

Student jest oceniany na podstawie postępów w opracowywaniu tematu pracy licencjackiej. Zaliczenie przedmiotu następuje na podstawie przyjętej przez promotora pracy licencjackiej.

Literatura:

Podstawowa bibliografia:

Wójcik Z., Historia powszechna. Wiek XVI-XVII, Warszawa 1995,

Rostworowski E., Historia powszechna. Wiek XVIII, Warszawa 1994,

Bazylow L., Historia powszechna 1492-1648, Warszawa 2001,

Kersten A., Maciszewski J., Historia powszechna 1648-1789, Warszawa 1971,

Historia Kościoła w Polsce, red. Kumor B., Obertyński Z., t. I cz. II, Poznań-Warszawa, 1974.

Kumor B., Historia Kościoła, t. V – VI, Lublin 2004 i następne wydania.

Augustyniak U., Historia Polski. 1572-1795, W. 2008; Backvis C., Szkice z dziejów kultury staropolskiej, W. 1975;Bogucka M., Człowiek i świat. Studia z dziejów kultury i mentalności XV-XVIII w., W. 2008; Boguska M., Samsonowicz H., Dzieje miast i mieszczaństwa w Polsce przedrozbiorowej, W. 1973; Ekes J., Złota demokracja, Kraków 2010; Dzięgielewski J., Sejmy elekcyjne-elektorzy-elekcje. 1573-1674, Pułtusk 2003; Historia Sejmu Polskiego, t. I, W.1984;Filipczak-Kocur A., Skarbowość Rzeczypospolitej 1587-1648, W. 2006; Grześkowiak-Krwawicz A., Regina Libertas. Wolność w polskiej myśli politycznej XVIIIw., Gdańsk 2006; Konopczyński W., Dzieje polski nowożytnej, W.1986 i wyd. następne; Maciszewski J., Szlachta polska i jej państwo, W. 1986; Markiewicz M., Historia Polski 1492-1795, Kraków 2004; Ochmann-Staniszewska S., Dynastia Wazów w Polsce, W. 2006; Opaliński E., Sejm srebrnego wieku 1587-1652, W. 2001; Sucheni-Grabowska A., Spory królów ze szlachtą w złotym wieku, Kraków 1988; Tazbir J., Państwo bez stosów, Warszawa 1967;Wyczański A., Polska Rzeczą Pospolitą szlachecką, W. 1991; Zarys historii gospodarstwa wiejskiego w Polsce, t. II, w. 1964

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

EK-1(HI1_W01)

Student posiada wiedzę ogólną dotyczącą zasadniczych teorii, metod badawczych, zasad i pojęć z obszaru historii nowożytnej. Posiada podstawową wiedzę szczegółową z zakresu prowadzonych badań.

EK-2(HI1_W03)

Student wykazuje się znajomością metodyki pracy naukowej i metodologii historii na poziomie podstawowym.

Umiejętności:

EK-3(HI1_U01)

Student posiada umiejętność wprowadzanie do obiegu naukowego nabytej wiedzy, praktycznego wykorzystania metod badawczych -

właściwych dla nauk historycznych na poziomie podstawowym.

EK-4(KU03)

Student posiada umiejętność komunikowania się i konsultacji, także z

współpracownikami i ekspertami w swojej dziedzinie wiedzy.

EK-5(KU04)

Student posiada umiejętność zaplanowania i przeprowadzenia badań w zakresie nauk historycznych.

EK-6(KU09)

Student posiada umiejętność pracowania z literaturą w zakresie prowadzonych badań.

Kompetencje:

EK-7(KK01)

Student posiada kompetencje do podejmowania inicjatyw w określaniu obszarów badań w zakresie nauk historycznych.

EK-8(KK02)

Student posiada kompetencje do prowadzenia samodzielnej pracy naukowej w podstawowym zakresie.

ECTS: 22:

1. Obecność na zajęciach = 2 pkt (60 godz.),

2. Przygotowanie się do zajęć (lektury) = 2 pkt

3. Aktywny udział (dyskusja) = 2 pkt,

4. Kwerenda archiwalno-biblioteczna = 10 pkt

5. Pisanie pracy dyplomowej = 5 pkt,

6. Przygotowanie się do egzaminu dyplomowego = 1 pkt

Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)