Stolica bez państwa. Warszawa w dobie zaborów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-NH-HI-WMJOdz |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Stolica bez państwa. Warszawa w dobie zaborów |
Jednostka: | Instytut Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia HI2_W03 HI2_W07 HI2_W08 |
Skrócony opis: |
poziom zaawansowany celem wykładu jest przedstawienie Warszawy i jej mieszkańców w dobie zaborów, przemian zachodzących w architekturze, układzie przestrzennym miasta, czynników hamujących jego rozwój i wpływających na wygląd, elementów rusyfikacji - upodabniania Warszawy do miast rosyjskich. pokazanie stołeczności Warszawy obecnej w świadomości społecznej trzech zaborów, metod walki z rusyfikacją substancji miasta i mentalności mieszkańców. Przedstawienie cech charakterystycznych społeczeństwa stolicy, ich ewolucji, wreszcie życia codziennego w pracy, domu, rozrywek, urządzenia mieszkań itp. |
Pełny opis: |
Warszawa przełomu XVIII i XIX w., wygląd miasta, charakterystyka mieszkańców Warszawa pod zaborem pruskim- miasto prowincjonalne Warszawa epoki Księstwa Warszawskiego- czas wielkich nadziei Warszawa doby Królestwa Kongresowego 1815-1830, charakterystyczne typy warszawiaków, wygląd ulic, kawiarnie warszawskie, restauracje, cukiernie, konspiracja, książę Konstanty i polskie wojsko w Warszawie Warszawa między powstaniami - epoka paskiewiczowska. Kolej warszawsko-wiedeńska, Cytadela, salony warszawskie i ich rola, Warszawa w dobie przygotowań do nowego powstania Warszawa schyłku XIX w. Zmiany w wyglądzie miasta, Kierbedź i Starynkiewicz, życie codzienne: warszawskie ulice, targi, zabawy. My i oni - warszawiacy i władza rosyjska. Rosjanie i Litwacy. Rusyfikacja w szkołach. Warszawa twierdzą - skutki dla miasta i mieszkańców Warszawa 1905 r. Strajk szkolny, zamachy, wywalczone swobody Warszawa w przededniu Wielkiej Wojny - centrum handlowe i komunikacyjne. Stan miasta, nastroje mieszkańców |
Literatura: |
Wiktor Gomulicki, Opowiadania o starej Warszawie, Warszawa 1960 Wojciech Herbaczyński, W dawnych cukierniach i kawiarniach warszawskich, Warszawa 1988 Franciszek Galiński, Gawędy o Warszawie, Poznań |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
student posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o historii Warszawy i społeczeństwie stolicy pod zaborami, jego pracy, rozrywkach, nadziejach, o zmianach zachodzących w mieście, metodach rusyfikacji i upodabniana stolicy do miast rosyjskich. Rozumie procesy zachodzące w mentalności mieszkańców Warszawy, ich źródła i skutki. Potrafi wyjaśnić jak okres zaborów wpłynął na rozwój przestrzenny miasta |
Metody i kryteria oceniania: |
student posiada pogłębioną wiedzę o Warszawie epoki zaborów, jej kierunkach rozwoju i przemianach zachodzących w społeczeństwie stolicy - ocena bardzo dobra student posiada tę wiedzę na przeciętnym poziomie - ocena dobra student posiada tę wiedzę w stopniu dostatecznym - ocena dostateczna student nie jest w stanie wykazać się tą wiedzą w stopniu dostatecznym - ocena niedoateteczna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.