Wykład monograficzny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-NH-HI-WMWGl |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny |
Jednostka: | Instytut Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | 2 |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HI1 _W06: Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym. HI2_W06: Posiada pogłębioną, uporządkowaną wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym. HI1 _K03: Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych. HI2_U05: Posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych. HI2_K03: Ma pogłębione przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych. HI2_K04: Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z misją historyka. HI2_K05: Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym. Włącza się w działania ukazujące znaczenie kultury judeochrześcijańskiej i klasycznej w historii Europy. |
Skrócony opis: |
Studenci zapoznają się z geograficzną strukturą osadnictwa żydowskiego na ziemiach polskich, strukturą społeczną i zawodową ludności żydowskiej, organizacją samorządową (kahalną), statusem prawnym w Królestwie Kongresowym oraz próbami jego zreformowania. |
Pełny opis: |
1. Ludność żydowska na ziemiach polskich na przełomie XVIII i XIX w. a) Struktura demograficzna i osadnicza ludności żydowskiej. b) Status prawny ludności żydowskiej w I Rzeczypospolitej. c) System kahalny. d) Próby reform statusu prawnego ludności żydowskiej u schyłku I Rzeczypospolitej. e) Patent tolerancyjny Józefa II z 7 maja 1789 r. f) Status prawny ludności żydowskiej w zaborze pruskim (przepisy Generaljudenreglementu z 17 kwietnia 1797 r., Reskrypty gabinetowe z dnia 7 marca 1798 r. oraz z dnia 21 grudnia 1799 r., edykt królewski z 9 października 1807 r.). g) Sytuacja prawna Żydów w zaborze rosyjskim. 2. Status prawny ludności żydowskiej w Księstwie Warszawskim. 3. Sytuacja prawna ludności żydowskiej w początkach Królestwa Kongresowego. 4. Struktura demograficzna i zawodowa oraz geografia osadnictwa żydowskiego w Królestwie Kongresowym. 5. Zróżnicowanie religijne ludności żydowskiej. 6. Projekty reform statusu prawnego ludności żydowskiej w Królestwie Polskim. a) Projekt reform statusu ludności żydowskiej przygotowany przez Komisję Włościańską i Ludu Żydowskiego. b) Projekt Mikołaja Nowosilcowa. c) Projekt komisji Stanisława Potockiego. d) Działalność Komitetu Starozakonnych. e) Reformy i potrzeba ich przeprowadzenia w rozumieniu publicystów. 7. Ustanowienie i funkcjonowanie dozorów bożniczych 8. Udział Żydów w polskich dążeniach niepodległościowych |
Literatura: |
1. Bałaban M., Historia i literatura żydowska ze szczególnym uwzględnieniem historii Żydów w Polsce, t. 3, Lwów-Warszawa-Kraków 1925. 2. Borecki P., Uwagi o statusie prawnym wyznawców judaizmu na ziemiach polskich, „Czasopismo Prawno-Historyczne”, t. 62, 2010, z. 2, s. 49–90. 3. Eisenbach A., Kwestia równouprawnienia Żydów w Królestwie Polskim, Warszawa 1972. 4. Eisenbach A., Z dziejów ludności żydowskiej w Polsce w XVIII i XIX wieku, Warszawa 1983. 5. Gliński W., Reforma samorządu gminy żydowskiej w początkach Królestwa Polskiego – ustanowienie dozorów bożniczych, „Studia z historii społeczno- gospodarczej XIX i XX wieku”, 2/2004. s. 51–67. 6. Kempner R., Agonia kahału, „Kwartalnik Poświęcony Badaniom Przeszłości Żydów w Polsce”, 1/1912. s. 67–73. 7. Palimąka A., Zmiany w sytuacji prawnej Żydów na ziemiach zaboru rosyjskiego w pierwszej połowie XIX wieku (do 1862 r.), Katowice 2011. 8. Z przeszłości Żydów polskich. Polityka – gospodarka – kultura – społeczeństwo, red. J. Wijaczka i G. Miernik, Kraków 2005. s. 87–102. 9. Żydowskie gminy wyznaniowe, red. J. Woronczak, Wrocław 1995. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
HI1 _W06: Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym. HI2_W06: Posiada pogłębioną, uporządkowaną wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym. HI1 _K03: Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych. HI2_U05: Posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych. HI2_K03: Ma pogłębione przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych. HI2_K04: Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z misją historyka. HI2_K05: Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym. Włącza się w działania ukazujące znaczenie kultury judeochrześcijańskiej i klasycznej w historii Europy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład informacyjny i problemowy, pokaz (z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych). Weryfikacja efektów kształcenia poprzez test sprawdzający. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.