Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład monograficzny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-NH-HI-WMWGl
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wykład monograficzny
Jednostka: Instytut Nauk Historycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:

2

Poziom przedmiotu:

zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

HI1 _W06: Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym.

HI2_W06: Posiada pogłębioną, uporządkowaną wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym.

HI1 _K03: Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych.

HI2_U05: Posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych.

HI2_K03: Ma pogłębione przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych.

HI2_K04: Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z misją historyka.

HI2_K05: Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym. Włącza się w działania ukazujące znaczenie kultury judeochrześcijańskiej i klasycznej w historii Europy.

Skrócony opis:

Studenci zapoznają się z geograficzną strukturą osadnictwa żydowskiego na ziemiach polskich, strukturą społeczną i zawodową ludności żydowskiej, organizacją samorządową (kahalną), statusem prawnym w Królestwie Kongresowym oraz próbami jego zreformowania.

Pełny opis:

1. Ludność żydowska na ziemiach polskich na przełomie XVIII i XIX w.

a) Struktura demograficzna i osadnicza ludności żydowskiej.

b) Status prawny ludności żydowskiej w I Rzeczypospolitej.

c) System kahalny.

d) Próby reform statusu prawnego ludności żydowskiej u schyłku I Rzeczypospolitej.

e) Patent tolerancyjny Józefa II z 7 maja 1789 r.

f) Status prawny ludności żydowskiej w zaborze pruskim (przepisy Generaljudenreglementu z 17 kwietnia 1797 r., Reskrypty gabinetowe z dnia 7 marca 1798 r. oraz z dnia 21 grudnia 1799 r., edykt królewski z 9 października 1807 r.).

g) Sytuacja prawna Żydów w zaborze rosyjskim.

2. Status prawny ludności żydowskiej w Księstwie Warszawskim.

3. Sytuacja prawna ludności żydowskiej w początkach Królestwa Kongresowego.

4. Struktura demograficzna i zawodowa oraz geografia osadnictwa żydowskiego w Królestwie Kongresowym.

5. Zróżnicowanie religijne ludności żydowskiej.

6. Projekty reform statusu prawnego ludności żydowskiej w Królestwie Polskim.

a) Projekt reform statusu ludności żydowskiej przygotowany przez Komisję Włościańską i Ludu Żydowskiego.

b) Projekt Mikołaja Nowosilcowa.

c) Projekt komisji Stanisława Potockiego.

d) Działalność Komitetu Starozakonnych.

e) Reformy i potrzeba ich przeprowadzenia w rozumieniu publicystów.

7. Ustanowienie i funkcjonowanie dozorów bożniczych

8. Udział Żydów w polskich dążeniach niepodległościowych

Literatura:

1. Bałaban M., Historia i literatura żydowska ze szczególnym uwzględnieniem historii Żydów w Polsce, t. 3, Lwów-Warszawa-Kraków 1925.

2. Borecki P., Uwagi o statusie prawnym wyznawców judaizmu na ziemiach polskich, „Czasopismo Prawno-Historyczne”, t. 62, 2010, z. 2, s. 49–90.

3. Eisenbach A., Kwestia równouprawnienia Żydów w Królestwie Polskim, Warszawa 1972.

4. Eisenbach A., Z dziejów ludności żydowskiej w Polsce w XVIII i XIX wieku, Warszawa 1983.

5. Gliński W., Reforma samorządu gminy żydowskiej w początkach Królestwa Polskiego – ustanowienie dozorów bożniczych, „Studia z historii społeczno- gospodarczej XIX i XX wieku”, 2/2004. s. 51–67.

6. Kempner R., Agonia kahału, „Kwartalnik Poświęcony Badaniom Przeszłości Żydów w Polsce”, 1/1912. s. 67–73.

7. Palimąka A., Zmiany w sytuacji prawnej Żydów na ziemiach zaboru rosyjskiego w pierwszej połowie XIX wieku (do 1862 r.), Katowice 2011.

8. Z przeszłości Żydów polskich. Polityka – gospodarka – kultura – społeczeństwo, red. J. Wijaczka i G. Miernik, Kraków 2005. s. 87–102.

9. Żydowskie gminy wyznaniowe, red. J. Woronczak, Wrocław 1995.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

HI1 _W06: Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym.

HI2_W06: Posiada pogłębioną, uporządkowaną wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym.

HI1 _K03: Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych.

HI2_U05: Posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych.

HI2_K03: Ma pogłębione przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych.

HI2_K04: Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z misją historyka.

HI2_K05: Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym. Włącza się w działania ukazujące znaczenie kultury judeochrześcijańskiej i klasycznej w historii Europy.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład informacyjny i problemowy, pokaz (z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych).

Weryfikacja efektów kształcenia poprzez test sprawdzający.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)