Dialog społeczny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-PO-DSpoł |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dialog społeczny |
Jednostka: | Instytut Politologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W03 K_W05 K_K02 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania instytucji dialogu społecznego w Polsce. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć studenci zapoznają się z głównymi aktorami dialogu społecznego (związki zawodowe, organizacje pracodawców, strona rządowa/samorządowa), historią i ewolucją dialogu społecznego w Polsce, regulacjami prawnymi obowiązującymi w tej dziedzinie i bieżącą praktyką. Ponadto uwzględnione będą niektóre rozwiązania stosowane w wybranych krajach europejskich i na poziomie UE. |
Literatura: |
Adamczyk S., Surdykowska B., Szymański M., Przewodnik po dialogu społecznym, Warszawa 2018. "Dialog. Pismo Dialogu Społecznego", wydania dostępne na: https://www.cpsdialog.pl/index.php/pages/publikacje/kwartalnik-dialog Gardawski J., Dialog społeczny w Polsce. Teoria, historia, praktyka, Warszawa 2009. Gardawski J., Związki zawodowe na rozdrożu, Warszawa 2001. Gilejko L., Towalski R., Partnerzy społeczni. Konflikty, kompromisy, kooperacja, Warszawa 2002. Męcina J. (red.), Dialog społeczny na poziomie zakładu pracy. Między zasadami a realiami, Warszawa 2009. Towalski R. (red.), Dialog społeczny. Najnowsze dyskusje i koncepcje, Warszawa 2007. Ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców, Ustawa z dn. 23 maja 1991 r. o rozwiązywaniu sporów zbiorowych, Ustawa z dn. 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, Ustawa z dn. 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego Zybała A. (red.), Polska w dialogu. Tradycja. Zmiany. Porównanie. Perspektywy, Warszawa 2016. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza EK 1 - Student zna terminologię opisującą dialog społeczny EK 2 - Student orientuje się w przepisach regulujących funkcjonowanie dialogu społecznego w Polsce EK 3 - Student posiada wiedzę o głównych aktorach i instytucjach dialogu społecznego w Polsce i w Unii Europejskiej Umiejętności EK 4 - Student potrafi zidentyfikować uczestników dialogu społecznego i określić ich role EK 5 - Student potrafi określić i scharakteryzować formy, metody i techniki stosowane w procesie uzgadniania stanowisk uczestników dialogu społecznego Kompetencje EK 6 - Student jest przygotowany do pracy lub współpracy eksperckiej w podmiotach uczestniczących w dialogu społecznym |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność obowiązkowa. Dopuszczalna jest jedna nieobecność (niezależnie od przyczyny). Każda następna powoduje obniżenie oceny końcowej o 1 punkt. 2. Przygotowanie prezentacji i udział w dyskusjach jako warunek dopuszczenia do testu końcowego. Udział w dyskusji weryfikuje efekty kształcenia w zakresie umiejętności i kompetencji. 3. Zaliczenie ustne na ocenę. Zestawy pytań do wyboru. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.