Etyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-PO-E |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka |
Jednostka: | Instytut Politologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W08, K_W011 |
Wymagania wstępne: | Umijetność logiczne myślenia. Elementarna wiedza z zakresu historii filozofii. |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: Podstawowy Cele przedmiotu: Zdobycie podstawowej wiedzy teoretyczno-praktycznej z zakresu etyki. W trakcie zajęć student zdobywa teoretyczną wiedzę na temat istoty etyki jako samodzielnej dyscypliny naukowej oraz na temat umiejętności podejmowania moralnie dobrych i słusznych decyzji życiowych a także etycznej analizy zjawisk społecznych i politycznych. |
Pełny opis: |
Zajęcia składają z 3 zasadniczych części z których każda trwa około 10 godzin wykładowych. Część pierwsza poświęcona jest prezentacji etyki jako nauki. Omawia naukowy status etyki a więc cel i metody jej badań. Opisuje relacje między etyką a etosem, moralnością i metaetyką. Przybliża elementy oceny moralnej czynu (intencje, skutki, okoliczności, etc). Wskazuje podstawowe nurty etyczne Europy: deontonomizm, teleologizm, personalimz, egzystencjalizm, utylitaryzm. Część druga wskazuje słuchaczom (studentom politologii) podstawy etyki społecznej i politycznej. W jej trakcie przedstawiane są główne nurty etyki politycznej: podejście moralistyczne, real politik i instytucjonalne. Przywołana jest koncepcja etyki politycznej B. Sutora jak o etyki cnót i instytucji. Ostatnia trzecia część wykładu poświęcona jest identyfikacji najważniejszych historycznych źródeł wrażliwości etycznej w Europie, od starożytnej Grecji p o czasy współczesne. |
Literatura: |
Andersen S., Wprowadzenie do etyki, Warszawa 2003. Bocheński J., Dzieła zebrane. Etyka, t. 5, Kraków 1995. Bourke V.J., Historia etyki, Toruń 1994. Brandt R.B., Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki, Warszawa 1996. Hartman J., Woleński J., Wiedza o etyce, Warszawa 2008. Kalita Z. (red.), Etyka. Antologia tekstów, Wrocław 1995. Lazari Pawłowska I., Etyka. Pisma wybrane, Wrocław 1992. MacIntyre A., Krótka historia etyki, Warszawa 2000. Ricken F., Etyka ogólna, Kęty 2001. Sowiński S. (red). Etyka w życiu publicznym, Warszawa 2013 Spaemann R., Szczęście a życzliwość. Esej o etyce, Lublin 1997. Sutor B., Etyka polityczna, Warszawa 1993 Styczeń T., Marecki J., ABC etyki, Lublin 1996. Szawarski Z., Rozmowy o etyce, Warszawa 1987. Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002. Wojtyła K., Elementarz etyczny, Wrocław 1982. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK1 - student posiada podstawową wiedzę teoretyczną wiedzę na temat istoty etyki jako samodzielnej dyscypliny naukowej EK2 - student zna i rozumie główne tradycje etyczne Europy EK3 - potrafi wyjaśnić oraz uzasadnić istotę moralnie dobrych i słusznych decyzji w życiu indywiudualnym, społecznymi politycznym na gruncie poznanych tradycji etycznych Opis ECTS: udział w zajęciach - 30 godzin zapoznanie się z lekturami przedmiotowymi - 10 godzin przygotowanie do egzaminu - 10 godzin przygotowanie i napisanie pracy semestralnej - 5 godzin łącznie 65 godzin/30 = 2 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: Egzamin pisemny (nie w formie testu). Studenci odpowiadają opisowo (najlepiej w punktach) na 4 - 5 pytań dotyczących treści wykładu. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest napisanie pracy semestralnej (pisemne rozwiązanie dwu zadań z etyki) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.