Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikowanie społeczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-PO-EU-KS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komunikowanie społeczne
Jednostka: Instytut Politologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki o komunikacji społecznej i mediach

Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

E1_U11-Zna język polski i wybrany język obcy na poziomie umożliwiającym swobodne wypowiadanie swoich opinii i czynny udział w dyskusji, jak również przygotowanie formularzy aplikacyjnych.


E1_K02 - Jest przygotowany do udziału w życiu publicznym. Potrafi uzasadnić i bronić w dyskusji własne stanowisko, szanując jednocześnie poglądy i opinie innych. Zna i rozumie zalety

i wyzwania pluralizmu opinii.

Wymagania wstępne:

znajomość podstawowych narzędzi TIK

Skrócony opis:
Pełny opis:

Cele przedmiotu:

1.Zdobycie przez studentów wiedzy z zakresu podstaw nauk o komunikowaniu, opanowanie podstawowych pojęć z zakresu nauk o komunikowaniu społecznym i zasadami posługiwania się tymi pojęciami w celu naukowej analizy sytuacji komunikacyjnych na różnych poziomach (interpersonalnym, politycznym i masowym).

2.Zrozumienie przez studentów specyfiki i odrębności podstawowych systemów komunikowania społecznego, reguł określających przebieg procesów komunikowania i mechanizmów rządzących rynkiem mediów.

3.Nabycie przez studentów sprawności świadomego i celowego stosowania technik komunikacyjnych, zwiększenie kompetencji komunikacyjnych studentów, wykształcenie umiejętności samodzielnej i krytycznej oceny rzeczywistości współtworzonej przez media.

4. Znajomość podstawowych metod i narzędzi analizy zjawisk komunikacyjnych (analizy zawartości i treści, analizy konwersacyjnej, studium przypadku)

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

B. Dobek-Ostrowska, Komunikowanie polityczne i publiczne, PWN, 2011

T. Goban-Klas, Cywilizacja medialna, WSiP, 2005.

D.C. Hallin, P. Mancini, Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujeciu

porównawczym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellonskiego, Kraków 2007.

M. McCombs, Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Wydawnicwo

Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.

E. Goffman, Rytuał interakcyjny, PWN, Warszawa 2006.

D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, PWN, 2008.

D. Rancew-Sikora, Analiza konwersacyjna jako metoda badania rozmów codziennych, Wyd. Trio, Warszawa 2007.

J. Szmatka, Małe struktury społeczne: Wstęp do mikrosocjologii strukturalnej, PWN, Warszawa 2008.

M. Tokarz, Argumentacja, perswazja, manipulacja: wykłady z teorii komunikacji, Gdańskie wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

M. Chylinski, S. Russ-Mohl, Dziennikarstwo, PolskaPresse, Warszawa 2008.

M. Kunczik, A. Zipfel, Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Scholar,

Warszawa 2000.

W. Pisarek, Nowa retoryka dziennikarska, Universitas, Kraków 2002.

J. Sobczak, Prawo prasowe. Podręcznik akademicki, Muza SA, Warszawa 2000.

A. Pratkanis, E. Aronson, Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzien,

Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

G. Ritzer, McDonaldyzacja społeczeństwa, Muza SA, Warszawa 1997.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

PEK_W01 Student posiada wiedzę na temat podstawowych procesów komunikowania społecznego.

PEK_W02 Student posiada wiedzę na temat możliwości praktycznego wykorzystania kluczowych elementów komunikacyjnych takich jak spostrzeganie, słuchanie, język, czy mowa ciała.

PEK_W03 Student posiada wiedzę na temat społecznych, kulturowych i psychologicznych motywacji korzystania z komunikacji zapośredniczonej przez komputer (CMC).

PEK_W04 Student posiada wiedzę na temat metod skutecznego komunikowania i wpływania na decyzje odbiorców.

PEK_U01 Student posiada umiejętność rozpoznawania znaczenia i roli kompetencji komunikacyjnych, w tym spostrzegania i aktywnego słuchania.

PEK_U02 Student posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy podczas ćwiczeń przeprowadzanych w ramach zajęć.

PEK_K01 Student posiada zdolności komunikacyjne służące właściwemu artykułowaniu komunikatów werbalnych i niewerbalnych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)