Proces decyzyjny w Unii Europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-PO-EU-PDec | Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Proces decyzyjny w Unii Europejskiej | ||
Jednostka: | Instytut Politologii | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
||
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: EL_W08, EL_W10 Umiejętności: EL_U01, EL_U03 Kompetencje: EL_K02 |
||
Skrócony opis: |
Cel zajęć: Nabycie umiejętności analizowania procesów decyzyjnych w Unii Europejskiej (określenia ośrodków odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji, roli aktorów biorących udział w podejmowaniu decyzji, rodzaju procedur podejmowania decyzji itd.). Dzięki przygotowywanym referatom tematycznym, student powinien pogłębiać sztukę analizowania procesów politycznych oraz publicznego i zwięzłego przedstawiania wyników pracy badawczej. Wymagania wstępne: Znajomość struktury i funkcjonowania UE oraz jej instytucji, umiejętność rozpoznawania mechanizmów funkcjonowania europejskich organów, podstaw ich procesów decyzyjnych oraz m.in. charakteru i zakresu podziału kompetencji państw członkowskich i samej UE. |
||
Pełny opis: |
Tematy referatów: 1. Istota, charakter i przedmiot decyzji w Unii Europejskiej. Klasyfikacja decyzji podejmowanych w Unii Europejskiej. Różnorodność procedur decyzyjnych w UE 2. Funkcje Rady Europejskiej w sferze unijnej władzy ustawodawczej. Podejmowanie decyzji w Radzie Europejskiej. Rola Przewodniczącego Rady 3. Podejmowanie decyzji w Radzie UE (negocjacje, impas, głosowania) . 4. Biurokratyczny mechanizm decyzyjny. Komitety i grupy robocze Rady 5. Procesy decyzyjne w Komisji Europejskiej, specyfika konsultacji społecznych, Zielonych i Białych Ksiąg. 6. Procedura przyjmowania aktów delegowanych i wykonawczych (art. 290 i 291 TFUE). Komitologia 7. Decydowanie publiczne w Parlamencie Europejskim (wyznaczanie właściwej komisji, wyznaczanie sprawozdawców i ich „cieni”, prace w komisjach, obrady plenarne, niebieska kartka, procedury decyzyjne). 8. Zwykła procedura legislacyjna. Specjalne procedury legislacyjne 9. Rola parlamentów narodowych w procesie ustawodawczym. Udział w stanowieniu i kontroli prawa wtórnego UE. Procedura żółtej pomarańczowej kartki. Formy współpracy Parlamentu Europejskiego z parlamentami narodowymi 10. Otwarta metoda koordynacji i wzmocniona współpraca 11. Zmiany traktatów, procedura kładki 12. Udział agencji i komitetów konsultacyjnych (EKES, KR) w procesie decyzyjnym w UE 13. Nieformalne podejmowanie decyzji - trilogi 14. Fazy procesu politycznego w UE: ustanawianie agendy, formułowanie polityki (w tym formułowanie problemu i rozwiązań), podejmowanie decyzji, implementacja, ewaluacja. 15. Tworzenie i charakter decyzji politycznych w ramach Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa oraz Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości. 16. Udział obywateli w stanowieniu prawa UE (Europejska inicjatywa ustawodawcza). Skargi obywateli do ERPO i KE, petycje do PE. Rola EKES i KR. EU Pilot. Futurium. Partnerstwo, dialog, konsultacja, informacja. Tematy tekstów omawianych podczas zajęć: 1. Funkcje Rady Europejskiej w sferze unijnej władzy ustawodawczej 2. Rada UE w systemie politycznym UE 3. Wpływ prezydencji polskiej na kształtowanie prawodawstwa UE 4. Wpływ struktury organizacyjnej Rady na kształt procesu podejmowania decyzji 5. Komisja Europejska między rolą regulacyjną a polityczną 6. Spory kompetencyjne wokół urzędu Wysokiego Przedstawiciela 7. Metoda zarządzania przez rezultaty w agencjach UE 8. Kompetencja prawotwórcza Europejskiego Banku Centralnego 9. Pozycja Parlamentu Europejskiego w procedurze konsultacji 10. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny w procesie decyzyjnym w UE 11. Komitet Regionów w procesie decyzyjnym w UE 12. Instytucje demokracji bezpośredniej 13. Analiza zjawiska wczesnych nieformalnych porozumień |
||
Literatura: |
1. Ambroziak A. (red.), Proces decyzyjny w Unii Europejskiej. Przewodnik dla urzędnika administracji publicznej, MSZ, Warszawa 2010 2. Galster J., Szczerba-Zawada A. (red.), Procedury decyzyjne Unii Europejskiej, Warszawa 2015. 3. Górka M., System instytucjonalny Unii Europejskiej, Warszawa 2010. 4. Gretta M., Otto J., Proces decyzyjny i zarządczy w UE - znaczenie systemu agencyjnego, Politechnika Łódzka, Łódź 2016. 5. Guéguen D., Lobbing europejski, Warszawa 2011. 6. Kirpsza A., Jak negocjować w Brukseli? Proces podejmowania decyzji w Unii Europejskiej, Warszawa 2016. 7. Ławniczak K., Rada Unii Europejskiej. Organizacja i sposób działania, Warszawa 2014. 8. Nowak-Far A. (red.), Prezydencja w Unii Europejskiej. Praktyka i teoria, Warszawa 2011. 9. Nugent N., Unia Europejska. Władza i polityka, Kraków 2012. 10. Pawlicka J., Procedura kładki jako uproszczony tryb zmiany traktatów stanowiących podstawę UE, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2017 11. Siemssen M., Kreuzeder M., Negotiations and Decision-Making in the European Union. Teaching and Learning through Role-Play Simulation Games, AV Akademikerverlag, Saarbrücken 2012 12. Vetulani-Cęgiel A., Nowe procedury konsultacji Komisji Europejskiej jako czynnik niwelujący deficyt demokracji w UE, "Przegląd Europejski" 2017, nr 3(45), s. 117-236. 13. Witkowska M., Zasady funkcjonowania Unii Europejskiej, Warszawa 2008. 14. Wojtaszczyk K.A., Wiśniewska-Grzelak J., Biernacka-Rygiel A. (red.), Problemy instytucjonalne Unii Europejskiej - wymiar teoretyczno-metodologiczny, Warszawa 2015. 15. Wojtaszczyk K.A., Miedzińska I., Mazurek K.Ł. (red.), Procesy decyzyjne w Unii Europejskiej z perspektywy teoretyczno-metodologicznej, Warszawa 2013. 16. teksty do lektury umieszczone na platformie Moodle |
||
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W wyniku przeprowadzonych zajęć, student potrafi zidetyfikować specyfikę unijnych procesów decyzyjnych, zwlaszcza po Traktacie z Lizbony. Potrafi: wskazać typy procedur decyzyjnych, rozróżniać ośrodki odpowiedzialne za podejmowanie decyzji w UE, objaśniać procedury współpracy poszczególnych instytucji i podmiotów uczestniczących w procesach decyzyjnych w UE. Student pogłębia sztukę gromadzenia, analizowania oraz publicznego i zwięzłego przedstawiania wyników pracy badawczej. Student powinien potrafić klasyfikować poszczególne etapy oraz efekty procesu podejmowania decyzji w UE. Umiejętność ta będzie szczególnie cenna podczas odbywania staży, praktyk lub pracy zawodowej w agendach instytucji europejskich czy organach administracji publicznej. Opis ECTS: - udział w zajęciach - 30 h - czytanie lektur - 10 h - przygotowanie referatu - 10 - przygotowanie się do symulacji - 5 h - przygotowanie się do debaty oxfordzkiej - 5 h - przygotowanie sie do test końcowego - 10 h 70 h = 2,5 ECTS (1 ECTS = 30 h) |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniane będą: - treść i sposób przekazania treści podczas wygłaszanego referatu - praca grupowa podczas zajęć - udział w dyskusji podczas zajęć - udział w symulacji podczas zajęć - wykonywanie zleconych zadań domowych - napisanie testu końcowego Oceniane będą: treść, logiczność, język, pomysłowość, zaangażowanie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Piotr Burgoński | |
Prowadzący grup: | Piotr Burgoński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cel zajęć: Nabycie umiejętności analizowania procesów decyzyjnych w Unii Europejskiej (określenia ośrodków odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji, roli aktorów biorących udział w podejmowaniu decyzji, rodzaju procedur podejmowania decyzji itd.). Dzięki przygotowywanym referatom tematycznym, student powinien pogłębiać sztukę analizowania procesów politycznych oraz publicznego i zwięzłego przedstawiania wyników pracy badawczej. | |
Pełny opis: |
Tematy referatów: 1. Istota, charakter i przedmiot decyzji w Unii Europejskiej. Klasyfikacja decyzji podejmowanych w Unii Europejskiej. Różnorodność procedur decyzyjnych w UE 2. Funkcje Rady Europejskiej w sferze unijnej władzy ustawodawczej. Podejmowanie decyzji w Radzie Europejskiej. Rola Przewodniczącego Rady 3. Podejmowanie decyzji w Radzie UE (negocjacje, impas, głosowania) . 4. Biurokratyczny mechanizm decyzyjny. Komitety i grupy robocze Rady 5. Procesy decyzyjne w Komisji Europejskiej, specyfika konsultacji społecznych, Zielonych i Białych Ksiąg. 6. Procedura przyjmowania aktów delegowanych i wykonawczych (art. 290 i 291 TFUE). Komitologia 7. Decydowanie publiczne w Parlamencie Europejskim (wyznaczanie właściwej komisji, wyznaczanie sprawozdawców i ich „cieni”, prace w komisjach, obrady plenarne, niebieska kartka, procedury decyzyjne). 8. Zwykła procedura legislacyjna. Specjalne procedury legislacyjne 9. Rola parlamentów narodowych w procesie ustawodawczym. Udział w stanowieniu i kontroli prawa wtórnego UE. Procedura żółtej pomarańczowej kartki. Formy współpracy Parlamentu Europejskiego z parlamentami narodowymi 10. Otwarta metoda koordynacji i wzmocniona współpraca 11. Zmiany traktatów, procedura kładki 12. Udział agencji i komitetów konsultacyjnych (EKES, KR) w procesie decyzyjnym w UE 13. Nieformalne podejmowanie decyzji - trilogi 14. Fazy procesu politycznego w UE: ustanawianie agendy, formułowanie polityki (w tym formułowanie problemu i rozwiązań), podejmowanie decyzji, implementacja, ewaluacja. 15. Tworzenie i charakter decyzji politycznych w ramach Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa oraz Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości. 16. Udział obywateli w stanowieniu prawa UE (Europejska inicjatywa ustawodawcza). Skargi obywateli do ERPO i KE, petycje do PE. Rola EKES i KR. EU Pilot. Futurium. Partnerstwo, dialog, konsultacja, informacja. Tematy tekstów omawianych podczas zajęć: 1. Funkcje Rady Europejskiej w sferze unijnej władzy ustawodawczej 2. Rada UE w systemie politycznym UE 3. Wpływ prezydencji polskiej na kształtowanie prawodawstwa UE 4. Wpływ struktury organizacyjnej Rady na kształt procesu podejmowania decyzji 5. Komisja Europejska między rolą regulacyjną a polityczną 6. Spory kompetencyjne wokół urzędu Wysokiego Przedstawiciela 7. Metoda zarządzania przez rezultaty w agencjach UE 8. Kompetencja prawotwórcza Europejskiego Banku Centralnego 9. Pozycja Parlamentu Europejskiego w procedurze konsultacji 10. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny w procesie decyzyjnym w UE 11. Komitet Regionów w procesie decyzyjnym w UE 12. Instytucje demokracji bezpośredniej 13. Analiza zjawiska wczesnych nieformalnych porozumień | |
Literatura: |
1. Ambroziak A. (red.), Proces decyzyjny w Unii Europejskiej. Przewodnik dla urzędnika administracji publicznej, MSZ, Warszawa 2010 2. Galster J., Szczerba-Zawada A. (red.), Procedury decyzyjne Unii Europejskiej, Warszawa 2015. 3. Górka M., System instytucjonalny Unii Europejskiej, Warszawa 2010. 4. Gretta M., Otto J., Proces decyzyjny i zarządczy w UE - znaczenie systemu agencyjnego, Politechnika Łódzka, Łódź 2016. 5. Guéguen D., Lobbing europejski, Warszawa 2011. 6. Kirpsza A., Jak negocjować w Brukseli? Proces podejmowania decyzji w Unii Europejskiej, Warszawa 2016. 7. Ławniczak K., Rada Unii Europejskiej. Organizacja i sposób działania, Warszawa 2014. 8. Nowak-Far A. (red.), Prezydencja w Unii Europejskiej. Praktyka i teoria, Warszawa 2011. 9. Nugent N., Unia Europejska. Władza i polityka, Kraków 2012. 10. Pawlicka J., Procedura kładki jako uproszczony tryb zmiany traktatów stanowiących podstawę UE, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2017 11. Siemssen M., Kreuzeder M., Negotiations and Decision-Making in the European Union. Teaching and Learning through Role-Play Simulation Games, AV Akademikerverlag, Saarbrücken 2012 12. Vetulani-Cęgiel A., Nowe procedury konsultacji Komisji Europejskiej jako czynnik niwelujący deficyt demokracji w UE, "Przegląd Europejski" 2017, nr 3(45), s. 117-236. 13. Witkowska M., Zasady funkcjonowania Unii Europejskiej, Warszawa 2008. 14. Wojtaszczyk K.A., Wiśniewska-Grzelak J., Biernacka-Rygiel A. (red.), Problemy instytucjonalne Unii Europejskiej - wymiar teoretyczno-metodologiczny, Warszawa 2015. 15. Wojtaszczyk K.A., Miedzińska I., Mazurek K.Ł. (red.), Procesy decyzyjne w Unii Europejskiej z perspektywy teoretyczno-metodologicznej, Warszawa 2013. 16. teksty do lektury umieszczone na platformie Moodle | |
Wymagania wstępne: |
Znajomość struktury i funkcjonowania UE oraz jej instytucji, umiejętność rozpoznawania mechanizmów funkcjonowania europejskich organów, podstaw ich procesów decyzyjnych oraz m.in. charakteru i zakresu podziału kompetencji państw członkowskich i samej UE. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.