Psychologia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-PO-PO-PsSp |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia społeczna |
Jednostka: | Instytut Politologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | P1_W08 P1_U01 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: Podstawowy Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami zachowań człowieka oraz czynnikami wyznaczającymi kształtowanie się relacji społecznych jednostki. Wymagania wstępne: Ogólna wiedza społeczna. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Psychologia społeczna jako nauka: przedmiot psychologii społecznej, miejsce psychologii społecznej wśród innych nauk. Człowiek jako podmiot w relacjach społecznych. Wpływ społeczny: informacyjny wpływ społeczny, normatywny wpływ społeczny, powody konformizmu, opieranie się wpływowi społecznemu. Negocjacje: jako sytuacja związana z uleganiem wpływowi lub wywieraniem presji; Pojęcie i rodzaje negocjacji, czynniki wpływające na proces negocjacji, etapy negocjacji. Komunikacja werbalna: schemat procesu komunikacji, komunikacja pośrednia i bezpośrednia, zasady efektywnej komunikacji, bariery w procesie komunikacji. Komunikacja niewerbalna: pojęcie, wskaźniki komunikacji niewerbalnej, interpretowanie mowy ciała. Autoprezentacja - zasady efektywnej autoprezentacji, rola pierwszego wrażenia. Relacje interpersonalne - z perspektywy orientacji teoretycznych, czynniki kształtujące relacje międzyludzkie i międzygrupowe. Teoria wymiany społecznej, teoria równowagi, inwestycyjny model związku. Teoria dysonansu poznawczego: dysonans poznawczy, dysonans podecyzyjny, dysonans w relacjach interpersonalnych, sposoby redukcji dysonansu. Proces atrybucyjny - wyjaśnianie przyczyn zachowania swojego i innych ludzi: teoria atrybucji, atrybucja zewnętrzna, atrybucja wewnętrzna, teoria wnioskowania z czynników towarzyszących, model współzmienności, podstawowy błąd atrybucji, atrybucje obronne. Poznanie społeczne: oszczędność poznawcza, schematy, stereotypy uprzedzenia. Postawy: pojęcie, proces kształtowania postawy, wywieranie wpływu na zmianę postawy. Komunikat perswazyjny: skuteczność komunikatów perswazyjnych, mechanizmy stosowane w reklamach, opieranie się komunikatom perswazyjnym. Procesy grupowe. Funkcjonowanie jednostek w grupie: poziom wykonywania zadań, proces podejmowania decyzji, współpraca i rywalizacja, rola lidera. Psychologia społeczna a zdrowie: interpretowanie negatywnych zdarzeń, stopień kontroli nad stanem zdrowia, sytuacją i otoczeniem, nawyki zdrowotne. Stres: źródła stresu, reakcje na stres, konsekwencje długotrwałego lub częstego stresu, sposoby radzenia sobie ze stresem. Syndrom wypalenia zawodowego. |
Literatura: |
Aronson E., Wilson T.D., Akert R., Psychologia społeczna, Warszawa 1998; Mika S., Psychologia społeczna, Warszawa 1984; Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004; Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1991; Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Warszawa 2007. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
P1_W08 Student posiada wiedzę o roli czynników o charakterze psychologicznym wpływających na zachowanie człowieka w kontekście społecznym i politycznym. P1_U01 Student rozumie i potrafi wyjaśnić zachowanie człowieka jako jednostki oraz grup społecznych w życiu publicznym. Opis ects: udział w zajęciach: 30 godz. (1ects) przygotowanie do zajęć i konsultacje: 15 godz (0,5 ects) przygotowanie do zaliczenia: 15 godz (0,5 ects) suma: 60 godz. (2 ects) |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryterium oceny studenta stanowi wynik uzyskany z testu pisemnego. Zawarte w nim pytania (o charakterze testowym i otwartym) mają na celu weryfikację wiedzy zdobytej przez studenta oraz jego umiejętności analizy problemu i wyciągania logicznych wniosków. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.