Aktywizacja osób starszych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-SO-AOS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Aktywizacja osób starszych |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W03; K_W06; K_W08; K_W09; K_U01; K_U04; K_U06; K_K02; K_K03; K_K04; |
Pełny opis: |
Poruszane zagadnienia: Przygotowanie do starości na poziomie jednostkowym i instytucjonalnym; Stan zdrowia i edukacja zdrowotna seniorów; Jakość życia i potrzeby seniorów; Aktywizacja społeczna i edukacyjna – Kluby Seniora i UTW; Aktywizacja społeczna – wolontariat seniorów i na rzecz seniorów; Aktywność kulturalna osób starszych i obraz seniora w mediach; Aktywność rodzinna i hobbistyczna; Aktywność religijna seniorów; Ageizm; Senior jako ofiara i sprawca przemocy w rodzinie; Żałoba i strata w życiu seniora; Wsparcie seniorów w środowisku zamieszkania w wybranych państwach europejskich. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Chabior A., Aktywizacja i aktywność ludzi w okresie późnej dorosłości, Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2011. Chabior A., Fabiś A, Wawrzyniak J.K., Starzenie się i starość w perspektywie pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014. Fabiś A., Muszyński M., Tomczak Ł., Zrałek M., Starość w Polsce. Aspekty społeczne i edukacyjne, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Rotmistrza Witolda Pileckiego, Oświęcim 2014. Kijak R.J., Szarota Z., Starość. Między diagnozą a działaniem, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. Mucha J., Krzyżowski Ł. (red.), Ku socjologii starości. Starzenie się w biegu życia jednostki, Wydawnictwo AGH, Kraków 2011. Szatur-Jaworska B., Błędowski P. (red.), System wsparcia osób starszych w środowisku zamieszkania. Przegląd sytuacji, propozycja modelu, Wyd. Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2016. Szatur-Jaworska B., Ludzie starzy i starość w polityce społecznej, Aspra-jr, Warszawa 2000. Trafiałek E., Starzenie się i starość. Wybór tekstów z gerontologii społecznej, Wydawnictwo Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2006. Literatura uzupełniająca: Matyjas B. (red.), Wolontariat jako działanie prospołeczne w obszarze pomocy społecznej i pracy socjalnej, Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2009. Początek M., Przełamywanie stereotypów. Mity i opcje praktyczne w geriatrii, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Pile, Piła 2014. Szarota Z. (red.), Aktywizacja, rozwój, integracja – ku niezależnej starości, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2011. Twardowska-Rajewska J. (red.), Przeciw samotności, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2005. Zboina B., Jakość życia osób starszych, Stowarzyszenie „Nauka Edukacja Rozwój”, Ostrowiec Św. 2008. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: - ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych; - zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości; - ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur i instytucji społecznych; - ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych; Umiejętności: - potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne pomiędzy nimi relacje; - potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego; - posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach; Kompetencje społeczne: - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania; - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. ECTS: udział w zajęciach - 30 godz. lektura zadanych tekstów, opracowanie zadań za pośrednictwem platformy e-learning - 30 godz. konsultacje - 5 godz. przygotowanie referatu/prezentacji - 25 godz. Suma godz. - 90 Liczba ECTS - 90 godz./30 godz. = 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Obowiązkowa obecność na zajęciach (dopuszcza się dwie nieobecności w semestrze niezależnie od powodu absencji). Przy wystąpieniu trzeciej nieobecności można ją odpracować poprzez wygłoszenie dodatkowego referatu. Ocena merytoryczna przygotowanego i wygłoszonego referatu wraz z prezentacją multimedialną. Ocena zaangażowania studenta w pracę na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.