Globalne procesy społeczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-SO-GPS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Globalne procesy społeczne |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (studia II stopnia) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W06; SO2_U02; K_U03; K_U08; K-K05 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: drugi stopień Cele przedmiotu:Wykład ukazuje wybrane i najbardziej palące problemy społeczne w kontekście przebiegu procesów demograficznych we współczesnym świecie. Nawiązanie do kilku teorii zastępowalności pokoleń pozwala zakreślić obszar wzajemnych uwarunkowań rozwoju społecznego i demograficznego. Wymagania wstępne: demografia i polityka społeczna |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Koncepcja pierwszego i drugiego przejścia demograficznego: Właściwości faz przejścia demograficznego. Koncepcja drugiego przejścia demograficznego – doświadczenia europejskie. Teoria zachowań prokreacyjnych Easterlin’a. Zaawansowanie przejścia demograficznego w różnych regionach świata i próby wyjaśnienia uwarunkowań tego procesu. Dyskusja na temat teorii przejścia demograficznego. Teoria ludności Alfreda Sauvy: Teza generalna o malejącej produktywność krańcowej społeczeństwa w danych warunkach ekologicznych i przy określonych umiejętnościach gospodarowania. Ludność optymalna i maksymalna. Algorytm płacy minimalnej. Teoria dzietności Gary S. Becker’a: Teza o interakcjach zachodzących w gospodarstwie domowym między liczbą dzieci a ich składnikiem jakościowym. Sekularne tendencje rozrodczości i uwarunkowania decyzji prokreacyjnych. Inwestowanie w kapitał ludzki. Podstawy rozwoju społecznego: Sfera egzystencjalna i edukacja (HDI). Przesłanki rozwoju gospodarczego (TAI). Tendencje w świecie współczesnym. Wykluczenie cyfrowe: Geneza zjawiska. Konsekwencje nierównosci cyfrowych: osłabienie konkurencyjności regionów, spowolnienie rozwoju społeczno-gospodarczego. Grupy społeczne narażone na wykluczenie cyfrowe. Kompetencje informacyjne i informatyczne - badania międzynarodowe. Polska na drodze do społeczeństwa informacyjnego Problem ubóstwa: Pomiar ubóstwa w raportach UNDP. Skala ubóstwa w państwach biednych. Próby przeciwdziałania - rekomendacje ONZ. Trwania życia ludzkiego: Trwanie życia w rozwoju historycznym. Czynniki umieralności niemowląt. Umieralność mężczyzn i kobiet. Przyczyny zgonów: transformacja epidemiologiczna i zdrowotna. Zagrożenie HIV/AIDS. Oczekiwane życie w zdrowiu (WHO). Granice życia ludzkiego. Niepełnosprawność ludności i jej skutki społeczne: Definiowanie niepełnosprawności. Rodzaje niepełnosprawności. Zjawisko niepełnosprawności w ujęciu socjologicznym, psychologicznym i medycznym. Modele wyjaśniania niepełnosprawności: dobroczynny, medyczny, społeczny, biopsychospołeczny oraz oparty na prawach człowieka. Bariery aktywizacji osób z niepełnosprawnością. Zagrożenie ubóstwem. Międzypokoleniowa redystrybucja dochodów: Demograficzne starzenie się społeczeństw. Model międzypokoleniowej redystrybucji dochodów. Proporcje wynagrodzeń i świadczeń z ubezpieczeń społecznych. Zasada solidarności w systemach emerytalnych. Konieczny konsensus społeczny. Prawa rodziny i dziecka: Geneza i zakres praw rodziny i dziecka. Konwencja o prawach dziecka. Rodzina zastępcza. Problem umieralności matek i dzieci. Nierówności edukacyjne. Rodzicielstwo a praca: Koncepcja korzyści komparatywnych w badaniach postaw i zachowań demograficznych. Zachowania matrymonialne i prokreacyjne – aktywność zawodowa matek – poziom dobrobytu. Koszty utrzymania dziecka: Podstawy metodologiczne estymacji. Rodzinne gospodarstwo domowe. Budżet gospodarstwa domowego. Skale ekwiwalentności OECD. Struktura wydatków gospodarstw domowych. Oszacowanie kosztów utrzymania dziecka. Ubóstwo rodzin z dziećmi. Polityka społeczna wobec rodziny: Geneza, funkcje, zasady. Podmioty i instrumenty. Wydatki publiczne: zdrowie, edukacja, świadczenia rodzinne. Model polityki rodzinnej: Projekcje polityki społecznej wobec rodziny. Polityka rodzinna w opinii społecznej. Elementy modelu polityki rodzinnej. |
Literatura: |
Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym, Gaudium et spes, [w:] Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, "Pallottinum" Poznań, Wyd. III, n. 47. Ochocki A., 2010, Ludność świata – powinność i kapitał, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa. Livi-Bacci M., 2017, A Concise History of World Population, Wiley Blackwell. Stiglitz J.E., 2015, Cena nierówności. W jaki sposób dzisiejsze podziały zagrażają naszej przyszłości, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa. Piketty T., 2015, Ekonomia nierówności, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa. Rawls J., 2013, Teoria sprawiedliwości, PWN, Warszawa. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Posiada umiejętności w zakresie analizy procesów demograficznych w świecie, interpretuje zjawiska demograficzne na podstawie teorii socjologicznych, identyfikuje kluczowe kwestie społeczne w nawiązaniu do procesów demograficznych w skali świata, dokonuje diagnoz sytuacji demograficznej i uczestniczy w debatach publicznych na ten temat. udział w wykładach 30 godz. konsultacje 5 godz. przygotowanie do egzaminu 20 godz. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny. Sesja zwykła: - obowiązek obecności na wykładach, - test wielokrotnego wyboru. Egzamin poprawkowy: - test wielokrotnego wyboru, - ustna poprawka testu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.