Historia filozofii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-SO-HF |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Historia filozofii |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | S1A_W01, S1A_W02 , S1A_W09, S1A_W09, S1A_W11; S1A_U03 , S1A _U08; S1A_K0 1, S1A_K06. |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: poznanie ważniejszych zagadnień europejskiej filozofii od starożytności do współczesności Wymagania wstępne:wiedza ogólnohumanistyczna |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1.Początki filozofii europejskiej – filozofia jońska, eleacka. Sofiści i Sokrates. 2-3.Systemy filozoficzne: Platona i Arystotelesa. 4.Szkoły – stoicka, epikurejska. Sceptycyzm starożytny. Neoplatonizm schyłku starożytności. 5.Główne spory średniowieczne:pochodzenie duszy, przeznaczenie, powszechniki, granice filozofii i teologii. 6.Św. Anzelm z Canterbury, Abelard 7.Św. Tomasz z Akwinu, 8.Via antiqua i via moderna.Filozofia odrodzenia. 9.Kartezjusz, Pascala, 10.Empiryści i sceptycyzm nowożytny 11.Filozofia oświecenia (Wolter, Rousseau), 12.Idealizm frilozofii niemieckiej (Kant,Hegel) 13.Pozytywizm scjentyzm, neopozytywizm, 14.Egzystencjalizm, postmodernizm. 15.Personalizm. |
Literatura: |
1. Copleston F., Historia filozofii, t. III-IX; 2. Dąmbska I., Zarys historii filozofii greckiej, Daimonion IW Lublin1993; 3. Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, PWN, Warszawa-Wrocław 2000; 4. Tatarkiewicz W., Filozofia średniowieczna, Warszawa 1970; 5.Tatarkiewicz W., Filozofia XIX wieku, Warszawa 1995. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza -posiada pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych, w tym roli filozofii od starożytności do współczesności, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej; - ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych obejmującą wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz posiada wiedzę na temat znaczenia w kulturze filozoficznej tzw. via antiqua i via moderna. Umiejętności -potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy oraz potrafi łączyć wiele informacji z właściwym okresem historii filozofii; -umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze czerpać wiedzę również z historii filozofii oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową. Kompetencje -rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób; -systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce oraz rozwojem filozofii w różnych jej okresach. 2 ECTS = udział w wykładzie 25h, konsultacje 5h, przygotowanie do egzaminu 20h = 50h/25 =2 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza Na ocenę nast.(2) nie zna podstawowej terminologii filozoficznej oraz przedstawicieli omówionych nurtów filozoficznych; Na ocenę dst. (3) zna terminologię nauk humanistycznych, w tym filozoficznych, ale nie umie scharakteryzować omówionych nurtów filozoficznych; Na ocenę db. (4) zna terminologię nauk humanistycznych, w tym filozoficznych potrafi w sposób ogólny scharakteryzować omówione nurty filozoficzne wraz z ich przedstawicielami; Na ocenę bdb. (5) posiada wszechstronną znajomość omówionych zagadnień, a ponadto posiada wiedzę na temat znaczenia w kulturze filozoficznej tzw. via antiqua i via moderna. Umiejętności Na ocenę nast. (2) nie rozróżnia podstawowych zagadnień filozoficznych; Na ocenę dst. (3) nie potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególnych stanowisk filozoficznych; Na ocenę db. (4) potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł, formułować krytyczne sądy oraz łączyć omówione treści z właściwym okresem historii filozofii; Na ocenę bdb(5) potrafi bezbłędnie rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska filozoficzne, posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych, potrafi analizować poglądy wybranego wiodącego autora filozoficznego. Kompetencje Student potrafi właściwie zaplanować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego z zakresu historii filozofii, aktywnie uczestniczy w zajęciach poprzez udział w dyskusjach, wyrażając własne uwagi krytyczne. Metody dydaktyczne: Wykład informacyjny. Wykład problemowy z zakresu historii filozofii. Wykład konwersatoryjny celem zaktywizowania uczestników wykładu. Indywidualna lektura tekstów. Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Egzamin pisemny w formie testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.