Komunikacja interpersonalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-SO-KI |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja interpersonalna |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: S02_W05 S02_W06 S02_W08 Umiejętności: S02_U05 S02_U06 S02_U08 S02_U09 Kompetencje społeczne: S02_K02 S02_K03 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:Podstawowy Cele przedmiotu: Celem zajęć jest przygotowanie studentów do efektywnego komunikowania się. Tematyka poruszana na zajęciach pozwala zapoznać studentów z charakterystyką procesu komunikacji interpersonalnej, kluczowymi czynnikami i umiejętnościami wyznaczającymi efektywność tego procesu. W wyniku zaliczenia przedmiotu studenci powinni posiadać wiedzę pozwalającą im na skuteczne koordynowanie komunikacji z innymi ludźmi w różnego rodzaju relacjach społecznych. Wymagania wstępne:Podstawowa wiedza z zakresu socjologii i psychologii społecznej. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Komunikacja interpersonalna - pojęcie i znaczenie, schemat procesu komunikacji. Podstawowe elementy procesu komunikacji - ich definicje. Cechy nadawcy, odbiorcy, komunikatu. Czynniki wyznaczające przebieg procesu komunikacji. Modele komunikacji interpersonalnej. Komunikacja werbalna - style komunikacji. Komunikacja niewerbalna - analiza wskaźników, interpretowanie mowy ciała. Motywacja podejmowania komunikacji interpersonalnej. Autoprezentacja w procesie komunikacji interpersonalnej. Aktywność w komunikacji - techniki pobudzania aktywności komunikacyjnej. Osobowościowe i emocjonalne wyznaczniki procesu komunikacji interpersonalnej. Techniki rozładowywania emocji. Atrakcyjność interpersonalna w procesie komunikacji. Bariery w procesie komunikacji interpersonalnej. Sposoby ich przełamywania. Podstawowe błędy w komunikacji. Konflikty - ich rodzaje, źródła, dynamika, strategie rozwiązywania. Skuteczność procesu komunikacji interpersonalnej. Techniki usprawniania komunikacji. |
Literatura: |
Stewart J. (red.), Mosty zamiast murów: podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2012. Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi, PWN, Warszawa 2007. Nęcki Z., Komunikowanie interpersonalne, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Warszawa 1992. Nęcki Z, Komunikacja międzyludzka, Oficyna Wydawnicza: Drukarnia Antykwa, Kraków 2000. Grzesiuk L., Studia nad komunikacją interpersonalną, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa 1994. Grzesiuk L., Style komunikacji interpersonalnej, wyd. UW, Warszawa 1997. Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, wyd. Astrum, Wrocław 2004. McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania, GWP, Gdańsk 2001. Kaczmarek B., Kucharski A., Stencel M. (red.), Komunikowanie się. Problemy i perspektywy, wyd. UWMSC, Lublin 2006. Głodowski W., Komunikowanie interpersonalne, Hansa Communication, Warszawa 2006. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza Student: S02_W05 Ma rozszerzoną wiedzę na temat kształtowania więzi interpersonalnych w procesie komunikacji S02_W06 Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako nadawcy i odbiorcy w procesie komunikacji interpersonalnej; S02_W08 Ma pogłębioną wiedzę z zakresu norm i reguł kształtujących proces komunikacji interpersonalnej, ich charakterystyki oraz sposobu działania. Umiejętności Student: S02_U05 Sprawnie posługuje się regułami i technikami kształtującymi proces efektywnej komunikacji; S02_U06 Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie komunikacji interpersonalnej, rozszerzoną o krytyczna analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy; S02_U08 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania procesu komunikacji interpersonalnej, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie jego oceny; Kompetencje społeczne Student: S02_K02 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; S02_K03 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania. Opis ects: udział w zajęciach: 30 godz. (1ects) przygotowanie do zajęć: 25 godz. (1ects) przygotowanie do zaliczenia: 30 godz. (2 ects) suma: 85 godz. (3 ects) |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci na każdym wykładzie otrzymują zadanie do wykonania, które odpowiada przedstawionym na zajęciach treściom. W zadaniu należy wykazać się posiadaną wiedzą oraz umiejętnościami z zakresu komunikacji interpersonalnej. Większość zadań ma charakter grupowy, ale są również przewidziane zdania indywidualne. Wynik zadania jest oceniany na skali od 0 do 3. 0 - nieprawidłowo wykonane zadanie; 1- są błędy, ale większość zadania jest poprawnie wykonana i student po konsultacji rozumie, jak błędy poprawić; 2 - praca w większości wykonana poprawnie, choć zawierające drobne i niezbyt poważne błędy 3 - zadanie wykonane bezbłędnie. Suma zebranych w semestrze punktów pozwala na postawienie oceny. Na ocenę bardzo dobrą student posiada wiedzę na temat przedstawionych zagadnień oraz dysponuje umiejętnością ich rozumienia i wyjaśniania. Posiada również w wysokim stopniu opanowane wskazane w efektach umiejętności. Na ocenę dobrą posiada podstawową wiedzę na temat zdecydowanej większości przedstawionych zagadnień oraz dysponuje umiejętnością ich rozumienia i wyjaśniania. Posiada również w dobrym stopniu opanowane wskazane w efektach umiejętności. Na ocenę dostateczną - ma podstawową wiedzę o niektórych z przedstawionych zagadnień. Stanowią one jednak minimum 52% całego materiału. Potrafi wykazać się ich rozumieniem i wyjaśnianiem, a także w dostatecznym stopniu dysponuje umiejętnościami wskazanymi w efektach przypisanych do przedmiotu. W sytuacji, gdy student nie mógł być obecny na zajęciach, a posiada stosowne usprawiedliwienie, uzupełnia indywidualnie dane ćwiczenie. Jeśli z różnych przyczyn nie mógł być obecny przez dłuższy czas (a regulamin studiów na to pozwala) student dodatkowo pisze krótki test z zakresu treści, na których nie był obecny. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.