Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja interpersonalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-SO-KI
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komunikacja interpersonalna
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Wiedza:

S02_W05

S02_W06

S02_W08

Umiejętności:

S02_U05

S02_U06

S02_U08

S02_U09

Kompetencje społeczne:

S02_K02

S02_K03


Skrócony opis:

Poziom przedmiotu:Podstawowy

Cele przedmiotu: Celem zajęć jest przygotowanie studentów do efektywnego komunikowania się. Tematyka poruszana na zajęciach pozwala zapoznać studentów z charakterystyką procesu komunikacji interpersonalnej, kluczowymi czynnikami i umiejętnościami wyznaczającymi efektywność tego procesu. W wyniku zaliczenia przedmiotu studenci powinni posiadać wiedzę pozwalającą im na skuteczne koordynowanie komunikacji z innymi ludźmi w różnego rodzaju relacjach społecznych.

Wymagania wstępne:Podstawowa wiedza z zakresu socjologii i psychologii społecznej.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

Komunikacja interpersonalna - pojęcie i znaczenie, schemat procesu komunikacji. Podstawowe elementy procesu komunikacji - ich definicje.

Cechy nadawcy, odbiorcy, komunikatu.

Czynniki wyznaczające przebieg procesu komunikacji.

Modele komunikacji interpersonalnej.

Komunikacja werbalna - style komunikacji.

Komunikacja niewerbalna - analiza wskaźników, interpretowanie mowy ciała.

Motywacja podejmowania komunikacji interpersonalnej.

Autoprezentacja w procesie komunikacji interpersonalnej.

Aktywność w komunikacji - techniki pobudzania aktywności komunikacyjnej.

Osobowościowe i emocjonalne wyznaczniki procesu komunikacji interpersonalnej. Techniki rozładowywania emocji.

Atrakcyjność interpersonalna w procesie komunikacji.

Bariery w procesie komunikacji interpersonalnej. Sposoby ich przełamywania.

Podstawowe błędy w komunikacji.

Konflikty - ich rodzaje, źródła, dynamika, strategie rozwiązywania.

Skuteczność procesu komunikacji interpersonalnej.

Techniki usprawniania komunikacji.

Literatura:

Stewart J. (red.), Mosty zamiast murów: podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2012.

Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi, PWN, Warszawa 2007.

Nęcki Z., Komunikowanie interpersonalne, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Warszawa 1992.

Nęcki Z, Komunikacja międzyludzka, Oficyna Wydawnicza: Drukarnia Antykwa, Kraków 2000.

Grzesiuk L., Studia nad komunikacją interpersonalną, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa 1994.

Grzesiuk L., Style komunikacji interpersonalnej, wyd. UW, Warszawa 1997.

Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, wyd. Astrum, Wrocław 2004.

McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania, GWP, Gdańsk 2001.

Kaczmarek B., Kucharski A., Stencel M. (red.), Komunikowanie się. Problemy i perspektywy, wyd. UWMSC, Lublin 2006.

Głodowski W., Komunikowanie interpersonalne, Hansa Communication, Warszawa 2006.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza

Student:

S02_W05

Ma rozszerzoną wiedzę na temat kształtowania więzi interpersonalnych w procesie komunikacji

S02_W06

Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako nadawcy i odbiorcy w procesie komunikacji interpersonalnej;

S02_W08

Ma pogłębioną wiedzę z zakresu norm i reguł kształtujących proces komunikacji interpersonalnej, ich charakterystyki oraz sposobu działania.

Umiejętności

Student:

S02_U05

Sprawnie posługuje się regułami i technikami kształtującymi proces efektywnej komunikacji;

S02_U06

Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie komunikacji interpersonalnej, rozszerzoną o krytyczna analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy;

S02_U08

Posiada umiejętność rozumienia i analizowania procesu komunikacji interpersonalnej, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie jego oceny;

Kompetencje społeczne

Student:

S02_K02

Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role;

S02_K03

Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania.

Opis ects:

udział w zajęciach: 30 godz. (1ects)

przygotowanie do zajęć: 25 godz. (1ects)

przygotowanie do zaliczenia: 30 godz. (2 ects)

suma: 85 godz. (3 ects)

Metody i kryteria oceniania:

Studenci na każdym wykładzie otrzymują zadanie do wykonania, które odpowiada przedstawionym na zajęciach treściom. W zadaniu należy wykazać się posiadaną wiedzą oraz umiejętnościami z zakresu komunikacji interpersonalnej. Większość zadań ma charakter grupowy, ale są również przewidziane zdania indywidualne.

Wynik zadania jest oceniany na skali od 0 do 3.

0 - nieprawidłowo wykonane zadanie;

1- są błędy, ale większość zadania jest poprawnie wykonana i student po konsultacji rozumie, jak błędy poprawić;

2 - praca w większości wykonana poprawnie, choć zawierające drobne i niezbyt poważne błędy

3 - zadanie wykonane bezbłędnie.

Suma zebranych w semestrze punktów pozwala na postawienie oceny.

Na ocenę bardzo dobrą student posiada wiedzę na temat przedstawionych zagadnień oraz dysponuje umiejętnością ich rozumienia i wyjaśniania. Posiada również w wysokim stopniu opanowane wskazane w efektach umiejętności.

Na ocenę dobrą posiada podstawową wiedzę na temat zdecydowanej większości przedstawionych zagadnień oraz dysponuje umiejętnością ich rozumienia i wyjaśniania. Posiada również w dobrym stopniu opanowane wskazane w efektach umiejętności.

Na ocenę dostateczną - ma podstawową wiedzę o niektórych z przedstawionych zagadnień. Stanowią one jednak minimum 52% całego materiału. Potrafi wykazać się ich rozumieniem i wyjaśnianiem, a także w dostatecznym stopniu dysponuje umiejętnościami wskazanymi w efektach przypisanych do przedmiotu.

W sytuacji, gdy student nie mógł być obecny na zajęciach, a posiada stosowne usprawiedliwienie, uzupełnia indywidualnie dane ćwiczenie. Jeśli z różnych przyczyn nie mógł być obecny przez dłuższy czas (a regulamin studiów na to pozwala) student dodatkowo pisze krótki test z zakresu treści, na których nie był obecny.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)