Interwencja kryzysowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-SO-PS-2-IK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Interwencja kryzysowa |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS1_W11, PS1_U10 PS1_U11 PS1_K06 PS1_K10 |
Skrócony opis: |
E 1 - Student/Studentka zna metody diagnozowania i ewaluowania w pracy socjalnej. E 2 - Potrafi generować i rozwiązania konkretnych problemów socjalnych i prognozować przebieg ich rozwiązania oraz przewidywać skutki planowanych działań. E 3 - Umie stosować metody pracy socjalnej w procesach pomocy opieki i interwencji. E 4 - Jest przygotowany do pełnienia roli rzecznika, mediatora, doradcy, asystenta, animatora w pracy socjalnej. E 5 - Potrafi doskonalić swój warsztat pracy pracownika socjalnego. |
Pełny opis: |
Uczestnik zajęć zapozna się z wybranymi obszarami interwencji kryzysowej: 1.Kryzys i interwencja kryzysowa – teorie, modele interwencji kryzysowej 2.Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej cz.I i II 3.Procedury stosowane w interwencji kryzysowej 4.Kryzys zagrożenia życia – samobójstwa 5.Kryzys utraty – żałoba 6.Interwencja w sytuacji kataklizmów i katastrof 7.Napaść seksualna 8.Przemoc ze strony partnera 9.Kryzys nałogu 10.Zespół Stresu Pourazowego (PTSD) 11.Praca z dzieckiem w sytuacji kryzysu 12.Interwencja związana z porwaniem zakładników 13.Jak zapewnić bezpieczeństwo interwentowi? 14.Nowe trendy w interwencji kryzysowej |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Badura-Madej W. Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych. Katowice 1999. 2.Greenstone J.L., Leviton S.C., Interwencja kryzysowa. Gdańsk 2004 3.James R.K., Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa 2010 4.Kubacka-Jasiecka D. Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa 2010 5.Lipczyński A. Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych. Warszawa 2007 Literatura uzupełniająca: 1.Badura-Madej W., Dobrzyńska-Mesterhazy A., Przemoc w rodzinie: interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków 2000 2.Dudek B. Zaburzenie po stresie traumatycznym. Gdańsk 2003. 3.Lis-Turlejska M. Radzenie sobie ze skutkami skrajnie traumatycznych przeżyć. Nowiny Psychologiczne, 19993,4,77-86. 4.Steuden S., Janowski K., Psychologiczne aspekty doświadczania żałoby. Lublin 2009. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
E1 zna metody diagnozowania i ewaluowania w pracy socjalnej nazywa rodzaje kryzysów, definiuje zdarzenia traumatyzujące,, wymienia rodzaje interwencji kryzysowej, rozpoznaje osoby w kryzysie. E2 Potrafi generować rozwiązania i strategie pomocy dla osób w kryzysie, potrafi prognozować przebieg kryzysu, wylicza następstwa kryzysu, proponuje rozwiązania sytuacji kryzysowych, opracowuje strategie, przewiduje skutki planowanych działań. E3 Analizuje sytuacje kryzysowe, decyduje o podjęciu interwencji, dobiera metodę, E4 współuczestniczy w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych pełniąc adekwatne do sytuacji role rzecznika, mediatora, doradcy, asystenta, animatora pracy socjalnej. E5 Potrafi doskonalić swój warsztat pracy - zachowuje ostrożność w podejmowaniu interwencji kryzysowej, pracuje w zespole, kieruje praca zespołu interwencyjnego, troszczy się i dba o ofiary kryzysu, nie bierze odpowiedzialności za resztę ich życia, jest zorientowany na pomaganie, akceptuje zachowania osób w kryzysie, jest kreatywny w poszukiwaniu pomocowych rozwiązań, ma świadomość własnej wrażliwości i empatii. Opis ECTS udział w zajęciach 30 godzin |
Metody i kryteria oceniania: |
Konwersatorium prowadzone w formie wykładu konwersaryjnego, oraz metody ćwiczeń diagnozowania i poszukiwania rozwiązań problemowej sytuacji- zespołowe analizowanie i rozwiązywanie przez studentów rzeczywistych sytuacji problemowych pod okiem prowadzącego. Studenci pracują w grupach ćwiczeniowych. Ocena jest średnią z realizacji poszczególnych efektów. E1 ocena bardzo dobra - Posiada rozległą wiedzę z obszaru diagnozowania sytuacji kryzysowych, biegle zna metody diagnozowania i ewaluowania w pracy socjalnej nazywa rodzaje kryzysów, definiuje zdarzenia traumatyzujące,, wymienia rodzaje interwencji kryzysowej, rozpoznaje osoby w kryzysie. ocena dobra -Posiada wiedzę z obszaru diagnozowania sytuacji kryzysowych, zna metody diagnozowania i ewaluowania w pracy socjalnej, nazywa rodzaje kryzysów, definiuje zdarzenia traumatyzujące,, wymienia rodzaje interwencji kryzysowej, rozpoznaje osoby w kryzysie. ocena dostateczna - Posiada minimalną podstawową wiedzę z obszaru diagnozowania sytuacji kryzysowych, wymienia metody diagnozowania i ewaluowania w pracy socjalnej, nazywa rodzaje kryzysów, definiuje zdarzenia traumatyzujące,, wymienia rodzaje interwencji kryzysowej, rozpoznaje osoby w kryzysie. ocena niedostateczna - nie posiada wiedzy z z obszaru diagnozowania sytuacji kryzysowych, nie zna metod diagnozowania i ewaluowania w pracy socjalnej, rodzaje kryzysów, nie definiuje zdarzenia traumatyzujące,rodzaje interwencji kryzysowej, nie rozpoznaje osoby w kryzysie. E2;E3 ocena bardzo dobra - Potrafi biegle, samodzielnie generować rozwiązania i strategie pomocy dla osób w kryzysie, potrafi prognozować przebieg kryzysu, wylicza następstwa kryzysu, proponuje rozwiązania sytuacji kryzysowych, opracowuje strategie, przewiduje skutki planowanych działań. Trafnie analizuje sytuacje kryzysowe, decyduje o podjęciu interwencji, dobiera metodę. ocena dobra - Potrafi generować rozwiązania i strategie pomocy dla osób w kryzysie, prognozować przebieg kryzysu, wylicza następstwa kryzysu, proponuje rozwiązania sytuacji kryzysowych, opracowuje strategie, przewiduje skutki planowanych działań. Trafnie analizuje sytuacje kryzysowe, decyduje o podjęciu interwencji, dobiera metodę. ocena dostateczna - Potrafi w stopniu podstawowym generować rozwiązania i strategie pomocy dla osób w kryzysie, prognozować przebieg kryzysu, wylicza następstwa kryzysu, proponuje rozwiązania sytuacji kryzysowych, opracowuje strategie, przewiduje skutki planowanych działań. Na poziomie podstawowym analizuje sytuacje kryzysowe, decyduje o podjęciu interwencji, dobiera metodę. Ocena niedostateczna -Nie potrafi generować rozwiązania i strategii pomocy dla osób w kryzysie, nie umie prognozować przebiegu kryzysu, wyliczyć następstwa kryzysu, nie potrafi zaproponować rozwiązania sytuacji kryzysowych, opracować strategie, nie przewiduje skutki planowanych działań, podjąć decyzji o podjęciu interwencji, dobrać właściwej metody pracy socjalnej. E4;E5 Ocena bardzo dobra - aktywnie z zaangażowaniem współuczestniczy w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych pełniąc adekwatne do sytuacji role rzecznika, mediatora, doradcy, asystenta, animatora pracy socjalnej. Potrafi doskonalić swój warsztat pracy - zachowuje ostrożność w podejmowaniu interwencji kryzysowej, aktywnie pracuje w zespole, troszczy się i dba o ofiary kryzysu, nie bierze odpowiedzialności za resztę ich życia, jest zorientowany na pomaganie, akceptuje zachowania osób w kryzysie, jest kreatywny w poszukiwaniu pomocowych rozwiązań, ma świadomość własnej wrażliwości i empatii. ocena dobra -współuczestniczy w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych pełniąc adekwatne do sytuacji role rzecznika, mediatora, doradcy, asystenta, animatora pracy socjalnej. Potrafi doskonalić swój warsztat pracy - zachowuje ostrożność w podejmowaniu interwencji kryzysowej, pracuje w zespole, kieruje praca zespołu interwencyjnego, troszczy się i dba o ofiary kryzysu, nie bierze odpowiedzialności za resztę ich życia, jest zorientowany na pomaganie, akceptuje zachowania osób w kryzysie, jest kreatywny w poszukiwaniu pomocowych rozwiązań, ma świadomość własnej wrażliwości i empatii. ocena dostateczna- w stopnie podstawowym współuczestniczy w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych pełniąc role rzecznika, mediatora, doradcy, asystenta, animatora pracy socjalnej. Potrafi doskonalić swój warsztat pracy - zachowuje ostrożność w podejmowaniu interwencji kryzysowej, pracuje w zespole, kieruje praca zespołu interwencyjnego, troszczy się i dba o ofiary kryzysu, nie bierze odpowiedzialności za resztę ich życia, jest zorientowany na pomaganie, akceptuje zachowania osób w kryzysie, jest kreatywny w poszukiwaniu pomocowych rozwiązań, ma świadomość własnej wrażliwości i empatii. ocena niedostateczna - nie angażuje się i nie współuczestniczy w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych , nie angażuje się w role rzecznika, mediatora, doradcy, asystenta, animatora pracy socjalnej. Nie widzi potrzeby i nie doskonali warsztatu pracy - brak mu uważności w podejmowaniu interwencji kryzysowej, słabo pracuje w zespole, w stopniu niewystarczającym troszczy się o ofiary kryzysu, ma skłonność do brania odpowiedzialności za resztę ich życia, nie jest zorientowany na pomaganie, nie rozumie zachowania osób w kryzysie, jest mało kreatywny w poszukiwaniu pomocowych rozwiązań, nie ma świadomości własnej wrażliwości i empatii. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.