Podstawy psychologii klinicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-SO-PS-2-PPK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychologii klinicznej |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS1_W08, PS1_W09; PS1_U04, PS1_U06, PS1_U07; PS1_K01 |
Pełny opis: |
1.Funkcjonowanie człowieka w warunkach choroby, reakcje na chorobę, postawy wobec choroby chorego i jego otoczenia 2.Sposoby rozumienia normalnosci i zdrowia 3.Choroby przewlekłe i nieuleczalne, opieka paliatywna. Problemy chorego z afazja. 4.Zaburzenia procesów poznawczych (spostrzegania, myslenia, pamieci, uwagi, swiadomosci, orientacji) i procesów emocjonalno-motywacyjnych 5.Psychologia kliniczna dziecka. 6.Psychologiczne uwarunkowania chorób somatycznych (WZA, WZB) 7.Nerwice i ich geneza. 8.Zaburzenia nastroju 9.Zaburzenia wczesnodzieciece 10.Zaburzenia osobowosci i schizofrenia 11.Psychologiczne aspekty starzenia sie i starosci, psychologiczne problemy rehabilitacji osób starych, zaburzenia póznego okresu dorosłosci 12.Zaburzenia wywołane zazywaniem srodków psychoaktywnych 13.Uzaleznienie od Internetu 14.Współczesne zagrozenia zdrowia: anoreksja, bulimia, otyłość, choroby serca 15.Podstawy oddziaływania psychologicznego. Metody psychokorekcyjne (interwencja, psychoterapia, rehabilitacja) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Harwas-Napierała B., Trempała J. (2002). Psychologia rozwoju człowieka Tom 2. Warszawa: PWN 2.Kowalik S. Psychologia rehabilitacji Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. 3.Sek H. (2007) Psychologia kliniczna Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, tom I i II 4.Strelau J. (2008). Psychologia Tom1 i 3, Gdansk: GWP 5.Wallen R. (1964) Psychologia kliniczna Warszawa: PWN, r.5,6 Literatura uzupełniajaca: 1.Antonowsky A.(1995) Rozwikłanie tajemnicy zdrowia Fundacja IP-N, Warszawa 2.Józefik B.(red) (1996) Anoreksja i bulimia psychiczna. Wyd. CMUJ .Kraków 3.Sek H. (2001) Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa: Wyd.Naukowe Scholar. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: - Definiuje podstawowe pojęcia na gruncie psychologii klinicznej - Opisuje funkcjowanie człowieka chorego (zburzenia somatyczne, psychiczne, osobowości, uzależnienia) - Wskazuje i opisuje problemy w funkcjonowaniu człowieka chorego, starszego, osób z zaburzeniami zdrowia psychicznego Umiejętności: - Wykorzystuje zdobytą wiedzę o procesach psychicznych człowieka chorego w analizie indywidualnych przypadków - Dostrzega różnice w funkcjonowaniu osób z poszczególnymi zaburzeniami - Potrfi wskazać metody oddziaływań pomocowych wobec poszczególnych trudności zdrowotnych Kompetencje społeczne: - Zna własne możliwosci w zakresie zdobywania wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia - Potrafi samodzielnie wyszukiwac informacje w literaturze przedmiotu - Rozumie i docenia znaczenie uczciwosci poznawczej w działaniach własnych i innych osób, prezentuje postawę etyczną Punkty ECTS: udział w wykładzie: 30 konsultacje: 5 przygotowanie do dyskusji: 5 analiza zadanej literatury: 10 przygotowanie do egzaminu: 30 Punkty ECTS: 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: Na ocene 2 (ndst.): student nie posiada podstawowej wiedzy o funkcjonowaniu osób w sytuacji choroby, nie potrafi wskazac i opisac metod pomocy wobec osób chorych, nie zna podstawowych pojec z zakresu psychologii klinicznej Na ocene 3 (dst.) - posiada jedynie elementarna wiedze o funkcjonowaniu osób chorych, zna niektóre pojecia z zakresu psychologii klinicznej, wskazuje niektóre z metod pomocy Na ocene 4 (db) - posiada znaczna czesc wiedzy o funkcjonowaniu osób chorych, zna wiele pojec z zakresu psychologii klinicznej, potrafi wskazac liczne metody oddziaływan pomocowych, potrafi je porównac Na ocene 5 (bdb) - posiada pełna wiedze o funkcjonowaniu osób chorych, zna wszystkie omówione pojecia z psychologii klinicznej i potrafi je zdefiniowac, prawidłowo wskazuje metody oddziaływan pomcowych, wykorzystuje zdobyta wiedze do proponowania nowych form pomocy Umiejetnosci: Na ocene 2 (ndst.): student nie potrafi zastosowac wiedzy na temat funkcjonowania osób chorych w analizie indywidualnych przypadków, nie umie wskazac róznic pomiedzy poszczególnymi rodzajami zaburzen Na ocene 3 (dst.) - potrafi jedynie wybiórczo zastosowac posiadana wiedze w analizie przypadków, wskazuje niektóre róznice miedzy zaburzeniami Na ocene 4 (db) - potrafi w wiekszosci przypadków stosowac wiedze w analizie przypadków, wskazuje wiekszosc róznic miedzy zaburzeniami Na ocene 5 (bdb) - w kazdej analizie przypadku potrafi zastosowac zdobyta wiedze na temat funkcjonowania osób chorych Kompetencje społeczne: Na ocene 2 (ndst.): student nie potrafi własciwie ocenic własnych mozliwosci poznawczych, nie jest samodzielny z posługiwaniu sie literatura Na ocene 3 (dst.) - mało poprawnie ocenia własne mozliwosci, ma mała umiejetnosc samodzielnego posługiwania sie literatura Na ocene 4 (db) - potrafi ocenic własne mozliwosci, samodzielny Na ocene 5 (bdb) - samodzielnie korzysta ze wskazanej literatury, wykorzystuje ja jako źródło problemów do dyskusji Egzamin pisemny - pytania otwarte |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.