Etyka społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-SO-PS-3-ESp |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.5
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka społeczna |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS1_W12; PS1_U08, PS1_U14 ; PS1_K07 |
Wymagania wstępne: | Student zna podstawowe zasady życia społecznego oraz ogólne zasady etyki na poziomie szkoły średniej. Celem zajęć jest zapoznanie z kluczowymi problemami etyki społecznej. Analiza języka moralnego w kontekście podstawowych kierunków filozoficzno-społecznych. |
Skrócony opis: |
Kształcenie wrażliwości i umiejętności analizy etycznej. Dostrzeganie etycznych wymiarów rożnych aspektów życia społecznego. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do zajęć. Zapoznanie studentów w obowiązującym Sylabusem. 2. Wprowadzenie do zagadnień etyki zawodu. 3. Aksjologia, deontologia. 4. Etyka społeczna: definicja, geneza, cel, przedmiot, istota, założenia metodologiczne. 5. Rodzaje, funkcje etyki. 6. Etyka a moralność. Wartości moralne i oceny moralne. 7. Społeczna natura człowieka. 8. Podstawowe zasady życia społecznego. 9. Zasady etyczne a stereotypy panujące w społeczeństwie. 10. Kodeks etyki zawodowej pracownika socjalnego. 11. Prawa człowieka w perspektywie moralnej. 12. Konflikty społeczne. 13. Dylematy moralne współczesnego świata. Społeczeństwo ryzyka. 14. Komunikacja interpersonalna. 15. Etyczne aspekty pracy zawodowej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Czechowska-Bieluga M., Kanios A., Adamowska L. (red.), 2010, Nowe przestrzenie działania w pracy socjalnej w wymiarze etyczno- prakseologicznym, Kraków. 2. Sokołowska M. (red.), (2013), Dylematy etyczne pracowników socjalnych, Warszawa. 3. Stepulak M. Z., (2012), Wybrane problemy etyczno-zawodowe w pracy socjalnej, Lublin. Literatura uzupełniająca. 1. Chyrowicz B., (2008), O sytuacjach bez wyjścia w etyce, Kraków. 2. Grzybek G., (2007), Etyczne podstawy pracy socjalnej, Bielsko-Biała. 3. Kodeks Etyczny Pracowników Socjalnych. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
SO1_W12 Zna normy i reguły życia społecznego; wie, jakie podstawowe normy i reguły organizują struktury społeczne i instytucje, w szczególności w ramach systemu polityki społecznej pomocy i społecznej; wie, jakie prawa posiada klient pomocy społecznej. SO_U08 Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz normami i regułami prawnymi stosując zasady etyki zawodowej pracownika socjalnego, w tym w szczególności: a/ udzielania pomocy wszystkim osobom znajdującym się w trudnej sytuacji i zwracającym się o pomoc, b/respektowania praw tych osób do poszanowania ich godności osobistej, c/działania jako rzecznik interesów osób zwracających się o pomoc, d/wzmacniania samodzielności osób korzystających z pomocy socjalnej i przeciwdziałania uzależnieniu od niej. SO1_U14 Dostrzega i analizuje dylematy etyczne w pracy socjalnej. SO1_K07 Wykorzystując swoją wiedzę socjalnych aspektach prawnych, ekonomicznych i politycznych, aktywnie włącza się w przygotowanie i realizację projektów społecznych/socjalnych o charakterze obywatelskim, socjalnym, edukacyjnym. EK1 - Student definiuje podstawowe pojęcia dotyczące etyki jako nauki. EK2 - Student opisuje i wyjaśnia społeczną naturę człowieka i normy warunkujące jedność społeczności. EK3 - Student charakteryzuje podstawowe zasady etyczne życia społecznego. EK4 - Student rozumie znaczenie zasad: prawdy, godności, wolności, odpowiedzialności, odwagi, miłości, radości, uczciwości i tolerancji w budowaniu relacji społecznych. Opis ECTS: udział w wykładach - 30 godzin przygotowanie się do wykładów - 20 godzin przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin konsultacje - 5 godzin |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę ndst (2) - student nie posiadał wiedzy, umiejętności oraz kompetencji zawartych w minimalnym zakresie 50%. Na ocenę dst (3)/ dst+ (3+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 51%-70%. Na ocenę db (4)/ db+ (4+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 71%-90%. Na ocenę bdb (5) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 91%-100%. Zaliczenie z oceną - Student odpowiada pisemnie na pytania opisowe. Na ocenę końcową z przedmiotu składa się aktywny udziału i przygotowanie studenta do zajęć - 20%, obecność na zajęciach - 20%, ocena z zaliczenia pisemnego 60%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.