Współczesna rodzina polska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-SO-PS-3-Wrp |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesna rodzina polska |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS1_W03; PS1_W07; PS1_W12; PS1_U01; PS1_U04; PS1_U18; PS1_K01 |
Skrócony opis: |
Rodzina polska w dobie przemian. Społeczne i ekonomiczne determinanty struktury rodzin. Kierunki i siła przemian. Zagrożenia rodziny. Współczesne wyniki badań dotyczące polskich rodzin |
Pełny opis: |
Rodzina jest dziś przestrzenią złożonych sprzeczności i zjawisk, które koncentrują się wokół przemian społecznych, kulturowych, ekonomicznych. Współczesna rzeczywistość stawia rodzinę przed wieloma wyzwaniami, przygotowując ją do konieczności odkrywania co raz to nowszych sposobów radzenia sobie z nimi.Choć rodzina jest w dalszym ciągu jedną z najważniejszych, deklarowanych, wartości, to jednak pojawiają się nowe formy życia rodzinnego i małżeńskiego. Celem cyklu jest zapoznanie słuchaczy z szerokim ujęciem definicyjnym rodziny, poszukiwanie odpowiedzi na pytanie co dzisiaj konstytuuje rodzinę, na jakich podstawach się opiera i jakie ma ona znaczenie dla jednostek i całego społeczeństwa. |
Literatura: |
1. A. Kwak, Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak 2005. 2. I. Taranowicz, S. Grotowska red., Rodzina wobec wyzwań współczesności, OW ARBORETUM, Wrocław 2015 3. K. Slany, Alternatywne formy życia małżeńsko – rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Zakład Wydawniczy NOMOS, 2006 4. Z. Tyszka, Współczesne rodziny polskie - ich stan i kierunek przemian, Poznań 2012 5. A. Jabłoński, M. Szyszka, D. Gizicka red., Współczesna rodzina polska. Przemiany, zagrożenia i wyzwania, KUL, Lublin 2014 6. M. Ziemska, Rodzina współczesna, Warszawa 2005 7. J. Brągiel, B. Górnicka, Rodzicielstwo w kontekście współczesnych przemian społecznych, Uniwersytet opolski 2012 8. T. Szlendak, Socjologia rodziny, PWN 2012 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Zna typowe struktury instytucje społeczne (kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne), w szczególności te, które składają się na system pomocy społecznej i są z nim powiązane; wyróżnia ich podstawowe elementy. Posiada wiedzę o głównych środowiskach życia człowieka (rodzina grupa, rówieśnicza, szkoła, sąsiedztwo, organizacje społeczne, środowisko pracy, społeczność lokalna),o ich strukturze, dynamice i warunkach optymalnego rozwoju. Zna normy i reguły życia społecznego; wie, jakie podstawowe normy i reguły organizują struktury społeczne i instytucje, w szczególności w ramach systemu polityki społecznej pomocy i społecznej; wie, jakie prawa posiada klient pomocy społecznej. Umiejętności Dostrzega, nazywa i interpretuje zjawiska społeczne; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności socjalnej. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznym i w celu analizowania ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji; potrafi analizować uwarunkowania kulturowe, polityczne, psychologiczne, prawne, gospodarcze sytuacji trudnych osób, rodzin, społeczności. Analizuje przyczyny powstawania dysfunkcji, niedostosowania, niewydolności społecznej, przestępczości i innych przejawów dezorganizacji życia osób, grup i środowisk. Kompetencje Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł nowoczesnych technologii. Opis ECTS: Uczestnictwo w wykładach - 30 g. Konsultacje - 10 g. Przygotowanie do wykładu 15 g. Przygotowanie do egzaminu pisemnego - 35 g. Liczba ECTS - 90 godz./30 godz. = 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena podsumowująca: kontrola obecności opanowanie materiału nauczania oraz pracy własnej studenta egzamin pisemny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.