Profilaktyka patologii społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-SO-PS-PPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka patologii społecznych |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS1_W07, PS1_W09, PS1_W12; PS1_U10, PS1_U18; PS1_K01, PS1_K08 |
Skrócony opis: |
Zapoznanie przyszłych pracowników socjalnych z profilaktyką patologii społecznych. Ukazanie możliwości oddziaływań profilaktycznych celem zapobiegania różnym formom dewiacji społecznych. Dzięki zajęciom studenci poznają wpływ uwarunkowań biologicznych i psychospołecznych na powstawanie patologii społecznych. Zdobędą wiedzę na temat obrazu poszczególnych typów patologii społecznych w tym uzależnień. Kompetencje studenta spowodują lepszą diagnozę oraz profilaktykę zjawisk patologicznych. |
Pełny opis: |
Podstawowe treści programowe realizowane w ramach tego przedmiotu to: pojęcie i rodzaje patologii, profilaktyka zjawisk patologicznych. Psychospołeczne i biologiczne uwarunkowania patologii społecznych. Zakres i klasyfikacja patologii.Poznanie teorii opisujących i wyjaśniających zjawiska patologiczne oraz różnorodnych uwarunkowań tych zjawisk. Zjawiska patologiczne charakterystyczne dla współczesnej cywilizacji oraz analiza czynników zwiększających ryzyko zachowań patologicznych we współczesnym świecie. |
Literatura: |
- Podgórecki A., Zagadnienia patologii społecznej, Warszawa 1976. - Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2008. - Sołtysiak T. (red.), Zjawiska patologii społecznej. Uwarunkowania, rozmiary, profilaktyka, prognozy, Bydgoszcz 1995. - Jędrzejko M., (red.), Patologie społeczne, Pułtusk 2006. - Słowik-Gabryelska A., Patologie społeczne, Szczecin 2007. - Marczak M. (red.) Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce, Kraków 2013 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza – student: zna podstawową terminologię używaną w obrębie patologii społecznych, rozumie ją i adekwatnie nazywa w zależności od sytuacji. Charakteryzuje wybrane teorie (psychologiczne, biologiczne, społeczne, filozoficzne) opisujące i wyjaśniające zachowania patologiczne i ich uwarunkowania. Student potrafi zdiagnozować i wyjaśnić poszczególne rodzaje patologii społecznych. Potrafi omówić przyczyny różnych zjawisk dewiacyjnych, zna mechanizmy uzależnień. Umiejętności - student: potrafi opracowywać rozwiązania problemów związanych z patologicznymi zjawiskami społecznymi, prognozować ich przebieg oraz przewidywać skutki. Potrafi posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania oraz projektowania strategii działań, potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych przy zastosowaniu odpowiednich metod. Posługuje się zasadami i normami etycznymi w projektowaniu działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych, dostrzega dylematy etyczne. Student stosuje nomenklaturę związaną z profilaktyką i resocjalizacją patologii społecznych. Kompetencje społeczne - student: ma przekonanie o sensie wartości i potrzebie podejmowania działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych w środowisku społecznym. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w środowisku z którym będzie współpracował. Opis ECTS: obecność na zajęciach - 30 godzin przygotowanie się do zajęć - 20 godzin przygotowanie referatu wraz z prezentacją - 30 godz. lektura zalecanej literatury - 10 godzin Suma godzin: 90 [90:30(25)=3] Liczba ECTS: 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa: 1. Obowiązkowa obecność na zajęciach (dopuszcza się możliwość dwóch nieobecności ); 2. Ocena merytoryczna wygłoszonego i oddanego referatu oraz przygotowanej przez studenta prezentacji multimedialnej. 3. Egzamin pisemny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.