Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polska socjologia instytucjonalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-SO-PSI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Polska socjologia instytucjonalna
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Wiedza:

SO1_W04; SO1_W05; SO1_W06; SO1_W10;


Umiejętności:

SO1_U01; SO1_U03; SO1_U06;


Kompetencje społeczne:

SO1_K01; SO1_K06.

Skrócony opis:

Polska socjologia instytucjonalna jest jednym z przedmiotów fakultatywnych (do wyboru), prowadzonym jako wykład monograficzny. W tej właśnie formule ujęto zagadnienia, które stanowią ubogacenie stałych form kształcenia socjologicznego. Polska socjologia instytucjonalna jest zapisem dziejów i specyfiki polskiej socjologii - jej genezy, rozwoju oraz roli tożsamościowej. Przedmiot ten ukazuje związki między polską socjologią, jako nauką akademicką, a rzeczywistymi dziejami narodu polskiego w kontekście historycznym, ze szczególnym uwzględnieniem tożsamości narodowej. Dodatkowo studenci poznają wyjątkowość i dziedzictwo polskiej socjologii na tle globalnych nauk społecznych. Ponadto na zajęciach poruszone zostaną kwestie dyskusyjne, takie jak np. zaangażowanie polskich socjologów w budowanie ustroju komunistycznego oraz kontestacja tych działań w samym środowisku socjologicznym.

Pełny opis:

Polska socjologia instytucjonalna jest przedmiotem prowadzonym w formule wykładu monograficznego - pozwala on na poznanie dziejów historii myśli społecznej i myśli socjologicznej na poziomie nauki polskiej. Tematy przedstawione na zajęciach ogniskować się będą na kontekście genezy socjologii polskiej, jej instytucjonalizacji w okresie międzywojennym a także upadkiem i odrodzeniem w czasach PRL-u. Dodatkowo studenci poznają charakterystyczne cechy ośrodków socjologicznych w Polsce: warszawskiego, poznańskiego, łódzkiego, krakowskiego i lubelskiego. Poruszone zostaną ponadto tematy emigracji polskich socjologów a także roli stowarzyszeń i instytucji socjologicznych, min. Polskiego Instytutu Socjologicznego, Polskiego Towarzystwa Socjologicznego oraz Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk. Podczas prezentacji dziejów polskiej socjologii omówione i przedyskutowane zostaną także działania kontrowersyjne, takie jak likwidacja socjologii akademickiej w latach 50. XX wieku oraz zaangażowanie niektórych socjologów w komunizm. Co ważne, studenci poznają polskie wydawnictwa socjologiczne (druki ciągłe i rozproszone), które w wydatny sposób przyczyniły się do popularyzacji i znaczenia socjologii jako ważnego źródła wiedzy o społeczeństwie polskim i globalnym. Lekturą do samodzielnego przygotowania będzie geneza i działalność macierzystego Instytutu Socjologii UKSW, jako ważnego środowiska socjologii warszawskiej.

Tematyka podejmowana na zajęciach:

I. Geneza polskiej socjologii.

II. Protoplaści i fundatorzy polskiej socjologii instytucjonalnej.

III. Nurty historii socjologii w Polsce oraz jej zapożyczenia z innych nauk.

IV. Pionierzy polskiej socjologii instytucjonalnej.

V. Instytucjonalizacja polskiej socjologii jako nauki akademickiej.

VI. Warszawski ośrodek socjologiczny.

VII. Poznański i łódzki ośrodek socjologiczny.

VIII. Krakowski i lubelski ośrodek socjologiczny. Socjologowie polscy poza granicami.

IX. Polskie Towarzystwo Socjologiczne (PTS) jako instytucja integrująca polskich socjologów.

X. Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk (IFiS PAN) oraz temat do dyskusji: zaangażowanie polskich socjologów w komunizm.

ECTS: 1 ECTS = 15 godzin pracy studenta

udział w wykładach - 20

konsultacje - 2

lektura i analiza tekstów - 13

przygotowanie do egzaminu - 10

SUMA GODZIN 45 [45:15=3]

LICZBA ECTS = 3

Literatura:

Publikacje zwarte:

Kojder A. (2009), Anegdoty, limeryki, epifanie. O socjologii i socjologach, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Kraśko N. (1996), Instytucjonalizacja socjologii w Polsce 1920-1970, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kraśko N. (2010), Instytucjonalizacja socjologii w Polsce 1970-2000, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Krawczyk Z., Sowa K.Z. (red.), (1998), Socjologia w Polsce, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów.

Sułek A. (2011), Obrazy z życia socjologii w Polsce, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Sułek A. (red.), (2012), Socjologia na Uniwersytecie Warszawskim. Fragmenty historii, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.

Szacki J. (1995), Sto lat socjologii polskiej. Od Supińskiego do Szczepańskiego, PWN, Warszawa.

Wincławski W. (red.), (2001-2011), Słownik biograficzny socjologii polskiej, t. 1-4 + suplement, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.

Publikacje rozproszone:

Kwaśniewicz W. (2003), Co pozostaje żywe z tradycji polskiej socjologii?, [w:] Los i wybór. Dziedzictwo i perspektywy społeczeństwa polskiego. Pamiętnik XI Ogólnopolskiego Zjazdu Socjologicznego Rzeszów-Tyczyn, 20-23 września 2000 r., (red.) A. Kojder, K.Z. Sowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 175-195.

Kwilecki A. (1990), Tradycje, [w:] Socjologia polska, (red.) Z. Krawczyk, Centralny Ośrodek Metodyczny Studiów Nauk Politycznych UW, Warszawa, s. 7-40.

Słomczyński K.M. (2003), Socjologia polska w procesie jej międzynarodowej integracji, [w:] Los i wybór. Dziedzictwo i perspektywy społeczeństwa polskiego. Pamiętnik XI Ogólnopolskiego Zjazdu Socjologicznego Rzeszów-Tyczyn, 20-23 września 2000 r., (red.) A. Kojder, K.Z. Sowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 123-146.

Szacki J. (1995), Wolność i demokracja a tradycje socjologii polskiej, [w:] Ludzie i instytucje. Stawanie się ładu społecznego. Pamiętnik IX Ogólnopolskiego Zjazdu Socjologicznego. Lublin, 27-30 VI 1994, t. 2, (red.) A. Sułek, J. Styk, I. Machaj, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 199-208.

Szacki J. (2003), Tożsamość narodowa nauk społecznych: przypadek socjologii polskiej, [w:] Los i wybór. Dziedzictwo i perspektywy społeczeństwa polskiego. Pamiętnik XI Ogólnopolskiego Zjazdu Socjologicznego Rzeszów-Tyczyn, 20-23 września 2000 r., (red.) A. Kojder, K.Z. Sowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 117-122.

Sztompka P. (2011), Czy istnieje socjologia polska? [w:] „Studia Socjologiczne” nr 2/2011, red. J. Wasilewski, s. 43-54.

Czasopismo specjalistyczne:

Jedlicki J. (red.) (1983-2011), „Informacja Bieżąca”, Zarząd Główny PTS, Warszawa.

Publikacje wspomnieniowe:

Chałubiński M. (1991), Polityka i socjologia. Studium koncepcji Juliana Hochfelda, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.

Chałubiński M. (2007), Stanisław Ossowski, wyd. Wiedza Powszechna, Warszawa.

Chałubiński M. (2010), Socjologia i polityka. O koncepcjach społecznych i naukowych Stanisława Ossowskiego, Akademia Humanistyczna im. A. Gieysztora, Pułtusk.

Dulczewski Z. (1984), Florian Znaniecki: życie i dzieło, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.

Dulczewski Z. (2000), O Florianie Znanieckim, Agencja Reklamowo Promocyjna Promocja 21, Poznań.

Kulpińska J. (red.) (2005), Jan Szczepański: humanista, uczony, państwowiec. Księga wspomnień, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa.

Kulpińska J. (red.) (2009), Profesor Jan Szczepański, seria: Sylwetki łódzkich uczonych, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź.

Szacki J. (1986), Znaniecki, wyd. Wiedza Powszechna, Warszawa.

Lektura do samodzielnego przygotowania:

Historia Instytutu Socjologii UKSW:

http://www.is.wnhis.uksw.edu.pl/historia

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

Definiowanie zasad i sposobów dokonywania się instytucjonalizacji polskiej socjologii. Pojęcia instytucjonalizacji (przebieg i przyczyny), historii oraz biogramów ludzi nauki, którzy tworzyli od podstaw socjologię polską. Procesy zmian dydaktyki i analityki socjologicznej – przyczyny zmian, ich przebieg i konsekwencje indywidualne oraz kolektywne. Poznanie klasycznych i współczesnych zagadnień z dziejów polskiej socjologii instytucjonalnej.

Umiejętności:

Interpretacja zmian w nauczaniu polskiej socjologii (rodzaje, formy przekształceń, podmioty sprawcze). Rozumienie i analizowanie przykładów specyficznie polskich akcentów w socjologii. Wykorzystanie wiedzy teoretycznej do analizowania powiązań oraz interakcji pomiędzy socjologią polską i światową.

Kompetencje społeczne:

Samoświadomość socjologiczna, uwzględnianie posiadanej wiedzy w eksperckich dyskusjach oraz prywatnych rozważaniach, wpływ na otwartość horyzontów myślowych – brak „zniewolonego umysłu”. Potrzeba i zrozumienie idei long-life learning. Świadomość dziedzictwa naukowego i organizacyjnego polskiej socjologii.

Metody i kryteria oceniania:

=> obecność na wykładzie nie jest obowiązkowa. UWAGA! – za wszystkie obecności premia 2 pkt. do punktacji

=> sprawdzanie listy imiennej na każdych zajęciach (!)

=> egzamin w formie testowo-opisowej, jednokrotny wybór, poprawki w formie ustnej

Skala punktowa ocen:

 

Bdb 18 - 20

Db+ 17 – 17,5

Db 15 – 16,5

Dst+ 14 – 14,5

Dst 12 – 13,5

Ndst < 12

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)